Jump to content

Vinterens D5L- og D5LA-kurs på baatplassen.no

Poseidon

Recommended Posts

Det kan jeg underskrive på, Capella.

I løpet av de siste tre årene har jeg tatt båtførerprøven, D5L og D5LA hos suksessen Baatplassen/Poseidon. Da kunne jeg være hvor som helst i verden og likevel følge med på klasserommene (egne fora her på baatplassen). Og jeg kunne jobbe i mitt tempo (som regel i turbofart de siste dagene før eksamen....).

Og samlingene i Stavanger, her treffer man mennesker bak nickene, hele helgen går i båt-ånd - og med en suveren foreleser. Og være sammen med en gjeng båtfolk uten like. Begynner faktisk å føle savnet av kurs nå som vinteren står for døren....

For en som ikke kan sette av faste dager til kurs er dette helt fantastisk. Anbefales på det varmeste.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

....... :flag: Beste jeg har sett tilgjengelig i Norge.....

Noe av det viktigste er at vi klarer å få med oss noe av den fine "baatplassenstemningen" over på kurssidene våre. Derfor er det også den reneste fornøyelse å holde på med dette kjøret :wink:

Det kan jeg underskrive på, Capella......

For en som ikke kan sette av faste dager til kurs er dette helt fantastisk. Anbefales på det varmeste.

Takk for sist Kjell,

Jeg kan knapt huske å ha sett noen le så hjertelig som du gjorde, gang etter gang, på disse samlingene :wink::wink:

En liten advarsel: disse kursene gir i hvert fall følelsen av å være vanedannene. :wink:

Ja, du er ikke den første som sier det.....

For meg er det jo en formidabel oppmuntring å se hvordan de samme går igjen, år etter år, kurs etter kurs . . .

Men nå drar vi altså i gang nye kurs, med mange nye deltagere.

Interessen for D5L er stor og foreløpig har jeg ca 20 påmeldinger fra Lillesand til USA, via Gratangen og Kopervik. Så dette ligger an til å bli et "spredt" kurs; og erfaringsmessig kommer mange ekstra i aller siste liten :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har hørt (med forferdelse) at noen d5l kurs der jobber man også i gruppe ved eksamen, gjør dere dette på disse kursene?

Jeg har (også med forferdelse) hørt at det skal forekomme. Men det er totalt stikk i strid med retningslinjene fra Sjøfartsdirektoratet og jeg kan love deg at det ikke er tilfellet i Baatskolen POSEIDON!

Før eksamen derimot, altså mens man holder på med stoffet gjennom vinteren, da er det helt klart en fordel hvis man har mulighet for å samles i grupper for å "dunke hodet i bordkanten i fellesskap....".

De siste vintrene har vi hatt mange slike grupper, fra to til seks personer som har hatt mer eller mindre regelmessige samlinger i kjellerstuer, båtforeninger og jobbkantiner. Den hittil nordligste gruppen var på Svalbard sist vinter....

Men eksamen: nei, den må man bestå på egenhånd - helt uten støttekontakter :wink::wink:

Poseidon.

Du har sikkert i en eller annen tråd fortalt om bakgrunnen din, sertifikater o.l, men for de av oss som er temmelig nye så hadde det vært av interesse å høre hva slags bakgrunn du har.

Dette er IKKE for "torpedere" deg på noen som helst måte, men bare av ren og skjær nysgjerrighet.

Mvh

Øyvind

Redigert av xpress666 (see edit history)

Kl D1 Sjøkaptein
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Windy 43 Typhoon

2x TAMD 73 EDC

....., men bare av ren og skjær nysgjerrighet......

Hei igjen Øyvind,

nysgjerrighet kan være en god egenskap og vi kan radle lenge omkring min bakgrunn over en kaffekopp en gang det måtte passe slik. Min CV er tilgjengelig både her og der, og du finner neppe noe som fortjener stor oppmerksomhet . . . .

Men for å møte de mest akutte spørsmålene tillater jeg meg å misbruke denne tråden til en kort oppsummering - for i løpet av 60 år kommer man jo innom litt av hvert :wink:

Jeg er vel den mest typiske "Jack of all trades" - og si gjerne "... and master of none" som noen kan tenke seg. Født på en strandstein og oppvokst på en kaikant i Kopervik gav interessene seg selv: det var båter og motorer døgnet rundt. Familien drev med skyssbåter som en del av virksomheten og vi guttene gikk på skyssbåtene sammen med fedre, onkler og bestefar fra vi var ganske små. Og derfor var det heller ingen lege som hevet et øyebryn da jeg begynte å gå legeskyss alene den sommeren jeg fylte 12 år.

Med en slik bakgrunn ville jeg selvfølgelig til sjøs så snart anledning, dvs alderen, bød seg. Men jeg hadde "fornuftige" foreldre som insisterte på at jeg før eller siden ville bli lei av livet på sjøen og komme hjem igjen. Derfor insisterte de på at jeg måtte skaffe meg en utdannelse som jeg kunne leve av på land. Men med fraktebåt i familien ble det ganske mange måneder i stor kystfart i løpet av ungdomsårene.

Foreldrenes ønske bidro til at jeg som 20-åring dro til Stavanger for ing.skole og jobbet noen år med industriautomasjon og kom derfra inn i offshorebransjen og var med på to av de helt tidlige norske boreskipsprosjektene. Dermed ble jeg Chief electrician på ett av verdens mest avanserte boreskip, med høyspent og full DP. Etter 5 år i denne traden, world wide, hadde jeg fått med meg det meste og med sønn nr 2 i vente dro jeg hjem for å finne landjobb. Dvs land og land, det ble mye reising rundt på plattformer, supplybåter og diverse.... I tillegg hadde jeg det saltvannet som hele tiden sutlet rundt i årene og som gjorde at jeg aldri roet meg 100% på land. For å stille abstinensen gikk jeg kystskipper- og styrmannsskole på si'.

På grunnlag av fartstid i alle ledige stunder i ungdommen løste jeg sertifikatene og seilte styrmann og skipper på Rogaland, Gamle Salten og etter hvert Sandnes. Dermed fikk jeg også holde på med en annen av mine favoritter: veteranskip. Parallelt med dette skiftet jeg ut 30 fot plastikk med 56 fot "rust og råte", med en gammel Wichmann i kjelleren. Med den tramslet jeg i vel 15 år rundt på kysten og i Nordsjøen, litt bare for moro, litt med slep og litt med kursdeltagere. For der var en av mine andre "bigeskjefter" som jeg hadde holdt på med, nemlig båtføreropplæring og etter hvert VHF, nattseilas, knop og stikk, osv, osv.

Opplæringen ble en større og større del av alle mine kvelder og helger, og til slutt fikk jeg ikke tid til å gå på vanlig jobb. Jeg kunne bare ikke "kaste bort" 8 timer hver dag med å være prosjektleder i oljeindustrien. Dermed kuttet jeg for et par år siden ut den daglige tralten og utviklet Baatskolen POSEIDON videre. Nå var D5L og D5LA kommet på plass, og med utvikling av eget QA-system og de nødvendige godkjenninger fra sjøfartsdirektoratet, Telenor og andre, fikk jeg kombinert mange av mine interesser og preferanser: båt, båt, båt, masser av båtinteresserte folk, navigasjon, motor, radio, osv, osv. Samtidig var jeg min egen herre, styrte min egen hverdag og når jeg i tillegg er så heldig å ha en ganske fantastisk kjekk kone så er det bare helt topp å kunne arbeide hjemmefra....

Når du innimellom alt dette supplerer med diverse amatørradio, noen gamle biler og litt skrotkalle, da nærmer det seg komplett :crazy:

Men ikke la dette ble en avsporing av tråden; la oss heller holde oss til kursene på baatplassen.no så mimrer vi heller ved en annen anledning :wink:

........ Er dette nok til å få D5L eller D5LA?? ......

I utgangspunktet er det slik at hvis man kan dokumentere bestått eksamen i fag som minst tilsvarer de aktuelle fagene til D5L, så vil man kunne få denne eksamen godkjent. Men dette vil bero på en vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Jeg har vært borti lignende tidligere og da var f.eks motorlære et fag som ikke inngikk i pensum. Men hvis du har dokumentasjon som dekker skulle det være OK.

Hvis du har et fag eller to som ikke er tilstrekkelig omfattende eller dokumentert, så er det mulig å følge undervisningen vår i akkurat de fagene og få et tilsvarende vitnemål når eksamen er bestått. På denne måten er det mulig å bygge seg opp fag for fag til man til slutt søker og får sertifikatet.

Var det et noenlunde greit svar?

Spør gjerne videre hvis du ellers lurer på noe om D5L eller D5LA.

Jeg fikk idag inn en IM med spørsmål om D5L-kurset her på baatplassen.no, men siden det har helt generell interesset kommer svaret her:

Hei beklager om dette ligger som info et sted jeg burde ha lest men:

1: Når er fristen for å melde seg på nettkurs?

2: Samlingene i Stavanger: Gjennomføres kun lørdag-søndag? Hvordan er det med overnatting: må man finnehotell e.el. eller er det f.eks. overnatting om bord i øvingsbåten?

1. Fristen er ikke så veldig kritisk, men det har sammenheng med bl.a. anskaffelse av lærebøker og annet materiell og jeg kan foreløpig strekke fristen til 1. okt.

2. Samlingene er i Stavanger foregår ombord i et vernet kystruteskip, med god plass. Vi holder på fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. Alle som ønsker kan få god soveplass og maten på bordet for en gunstig pris.

I tillegg får man ved disse samlingene en utmerket anledning til å treffe hyggelige baatplassen-venner i de mest maritime omgivelser som tenkes kan :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Mange fra årets D5L som har meldt seg på D5LA ? Tror jeg er med. Når er oppstart?

Hei igjen Morten,

Foreløpig har jeg et dusin påmeldinger til D5LA, men jeg kommer til å sende en felles mail til fjorårets D5L'ere - for det er jo ikke alle som er daglig inne på baatplassen.no - merkelig nok . . . .

Kjekt om du blir med, du er en berikelse for kurset :wink:

• 2 uker senere...
Jeg satser på at du holder det gående til neste år og - tror det passer bedre for meg da - neste gang tror jeg at jeg skal prøve nettversjonen av kurset.

Ja, jeg må innrømme at resultatene på nettet har vært bedre enn forventet, faktisk minst like gode som de vanlige kveldskursene her i Stavanger. Det kan nok ha en sammenheng med at de som følger nettkurset har vært ekstra motiverte og har en spesielt god arbeidsdisiplin . . . .

Skal delta på D5L :flag: , med 1 person

Ja, det er registrert - velkommen skal du være!

Men jeg kommer tilbake en annen gang, så jeg håper du holder koken i mange år fremover :yesnod:

Sikkert fornuftig å prioritere siste året på VGS, du er ennå ung og har god tid på deg.

Selv føler jeg meg heller slett ikke gammel, så jeg regner absolutt med å holde på i noen år fremover. Spesielt nå som jeg har investert i så stor båt må jeg jo sørge for at den betaler seg ned . . . .

Påmeldingene siger til både på D5L og D5LA; erfaringsmessig får vi et ekstra "rykk" rett før kursstart - og like etter...

Poseidon - har du tenkt på oss som går og drømmer om ikke å ha noen begrensing i eget fartøys størrelse (da tenker jeg ikke på lommeboka for den har en tendens til å ta livet av drømmer). Vi har vel en anelse om at Sjøfartsdirektoratet er litt siderumpa i forhold til EU direktiv på dette - og i Sverige finnes det et sertifikat som heter Dekksoffiser klasse 8 som gir rett til å føre ubegrenset båt til lystig bruk. Det skiller ikke mye fra D5L. Kunne det vært noe for deg å arrangere?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...