Sjøtummel Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 [...] og i Sverige finnes det et sertifikat som heter Dekksoffiser klasse 8 som gir rett til å føre ubegrenset båt til lystig bruk. Det skiller ikke mye fra D5L. Kunne det vært noe for deg å arrangere? Er det ikke dét sertifikatet som kalles røkkelappen her i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 .......Vi har vel en anelse om at Sjøfartsdirektoratet er litt siderumpa i forhold til EU direktiv på dette - og i Sverige finnes det et sertifikat som heter Dekksoffiser klasse 8 som gir rett til å føre ubegrenset båt til lystig bruk. Det skiller ikke mye fra D5L. Kunne det vært noe for deg å arrangere? Takk for påminnelsen Bitteliten. Nå har vel Sjøfartsdirektoratet, som du selv er inne på, aldri utmerket seg med å legge særlig vekt på de lystige aspekter Men når det gjelder sertifikatstrukturen så er dette et område hvor hvert enkelt land i (alt for) stor grad holder på sine egne, mer eller mindre innarbeidede systemer. Det finnes liten grad av samordning og omvekselbarhet. EU har ikke felles regler og heller ikke Skandinavien. Det finnes vel visse muligheter for å ta sertifikatet under ett lands regler, for så å få det omgjort til et annet lands regler. Men hvis det fører til rettssaker og fengselstraff i ettertid så er jo lite vunnet . . . . Fra spøk til alvor: Jeg vet for lite om det sertifikatet som du viser til, til at jeg tør ha noen bastante meninger. Men hvis noen kommer opp med linker for god informasjon, så kan jeg saktens se nærmere på mulighetene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Hei Jan, jeg melder meg på D5LA. Hilsen Flott Morten, det er notert og vi ser ut til å få en flott gruppe denne gangen også. I tillegg til de som var med din gruppe sist vinter kommer det også inn noen andre, som har tatt D5L andre steder og nå ønsker å utvide til D5LA her hos oss. Dette blir kjekt! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtummel Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Fra spøk til alvor: Jeg vet for lite om det sertifikatet som du viser til, til at jeg tør ha noen bastante meninger. Men hvis noen kommer opp med linker for god informasjon, så kan jeg saktens se nærmere på mulighetene. Jeg antar at bitteliten tenker på Fartygsbefal klass VIII. Det er skrevet en del spaltemeter om dét sertifikatet i norske aviser. Sitér dette innlegget Link to post
ARIES Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Aries har medlt seg på D5LA også. Det blir spennende. 1 år og 9 mnd til jeg reiser ut i verden. Dette blir enda en ballast i sekken. Sitér dette innlegget Med venlig hilsen WWW.SY-ARIES.COM LK 8717 - NOR 11812 Link to post
Poseidon Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Aries har medlt seg på D5LA også. Det blir spennende. 1 år og 9 mnd til jeg reiser ut i verden. Dette blir enda en ballast i sekken. Ja, da blir jo utfordringen for meg å få formidlet noe nyttig i løpet av vinteren . . . . Jeg har forøvrig hatt flere langturseilere som har tatt D5L / D5LA hos meg før de dro, og jeg har fått utrolig mange gode tilbakemeldinger i ettertid. Bare en enkelt detalj som det vi tok i D5L med å beregne strømsetting, høyvann/lavvann, dybder ved halvflødd sjø, etc, etc har vist seg å være ting som man oftere har bruk for ute i den store verden enn her i vårt hjørne. I D5LA kommer vi også innom en del andre saker som viser seg å komme til nytte . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Adriana Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hei ! Nett kurs for D5L ser veldig interessant ut, lurer bare på om datoene for samlingene i Stavanger er satt ? Har sikkert ikke sett på rett plass, er det forøvrig fremdeles ledige plasser ? mvh Nils Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hallo igjen Ja, D5L er interessant det er helt sikkert. Hvis du tar en kikk i Gjesteboken for Baatskolen POSEIDON så vil du finne ganske mange tilbakemeldinger som vitner om at folk trives med kurset. De to samlingene er foreløpig fastsatt til 02. - 04. januar og 17. - 19. april og jeg regner disse helgene som temmelig spikret. Foreløpig er det påmeldt vel 20 deltagere på D5L, spredt fra Kristiansand og Gratangen til USA. Flere av deltagerne har samlet seg i lokale grupper allerede, noe som helt klart kan være en fordel når man skal bearbeide så mye stoff og løse diverse navigasjonsoppgaver gjennom vinteren. Men vi har fortsatt plass til flere, så det er bare å bestemme seg . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Adriana Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hei Poseidon og takk for raskt svar. Første helga i Januar er jeg beklageligvis opptatt, jeg kommer tilbake til neste år! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hei Poseidon og takk for raskt svar. Første helga i Januar er jeg beklageligvis opptatt, jeg kommer tilbake til neste år! Det blir sannsynligvis første helgen i januar neste vinter også . . . . . Men det er også mulig å ta den samme eksamen sammen med en av de D5L-gruppene som jeg har her i Stavanger. Det vil i såfall bli uten reptisjonshelgen og den sosiale biten. Den aktuelle eksamen vil være torsdag 05. febr. 2009 hvis det kunne være en løsning. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Adriana Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Hei Poseidon. Takk for tilbudet men jeg tror jeg får vente til neste år,får passe på å holde første helga i Januar 2010 ledig! Gleder meg allerede ! mvh Nils Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Hei Adriana, Ja, her gjelder det om å tenke langsiktig Redigert 2.Oktober.2008 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
runes Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Når kommer materiell? Gleder oss til å komme igang Redigert 14.Oktober.2008 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Poseidon Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Når kommer materiell? Gleder oss til å komme igang Nå er alt klart. Veskene er pakket. Postens esker kom på huset idag og de ferdige pakkene går ut imorgen. Dermed bør alle ha mottatt sin pakke før helgen. Det sendes med pakker som kan trackes, så hvis noen skulle begynne å tvile er det bare å sende meg en mail for å få oppgitt tracking-nummeret.... Jeg gleder meg også, men idag starter jeg først D5L-kveldskurs her i Stavanger Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Thega Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Og vi i Stavanger som venter på oppstart av D5LA vrir oss i abstinenser Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Og vi i Stavanger som venter på oppstart av D5LA vrir oss i abstinenser Så, så, ta det rolig Nå startet jeg D5L ikveld, og starter et parallelt D5L på torsdag. Så blir det start på et nytt båtførerkurs på mandag - og D5LA på onsdag . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Nå drar vi igang vinterens D5L-kurs. Idag hadde jeg bilen full med store "pakker" som ble sendt alle påmeldte deltagerne. Noen går til det blide Sørland, noen til Finnmark - og en går sogar til USA! Det er fortsatt mulig å slenge seg på i siste liten, men vent ikke for lenge . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Luigi Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Når kommer det noe kurs i Oslo? Jeg fant ikke det på sidene deres - selv om jeg sikkert kunne ha sett litt bedre:) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Når kommer det noe kurs i Oslo? Jeg fant ikke det på sidene deres - selv om jeg sikkert kunne ha sett litt bedre:) Jeg vil på det sterkeste anbefale å heller ta turen til Stavanger. Det gir en maritim og hyggelig ramme om det hele. Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Jeg vil på det sterkeste anbefale å heller ta turen til Stavanger. Det gir en maritim og hyggelig ramme om det hele. Vanskelig når dette ikke er noe som går kun over et par dager? Såvidt jeg skjønner går det over uker? Har dere noen plasser man evt kan sove, eller må det bli hotell? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Luigi, selve kurset går her, på Baatplassen. Det er snakk om to helger i Stavanger i forbindelse med eksamen. Dette gir også tid til repetisjon og gjennomgang av stoffet som eksamen omhandler. Overnatting skjer ombord i "eksamenslokalet", M/S Sandnes som ligger i Stavanger. Mvh, Kjell Redigert 16.Oktober.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Luigi Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Luigi, selve kurset går her, på Baatplassen. Det er snakk om to helger i Stavanger i forbindelse med eksamen. Dette gir også tid til repetisjon og gjennomgang av stoffet som eksamen omhandler. Overnatting skjer ombord i "eksamenslokalet", M/S Sandnes som ligger i Stavanger. Ai ai her er det mye jeg ikke har fått med meg, beklager(!!) det. Selv om det sikkert står noen andre steder, så har jeg umiddelbart et par praktiske spørsmål: 1. Opprettes det egne grupper her? Er det annen internett undervisning utenom selv læring og de to kurs helgene? 2. Hvilke helger er det? 3. Hvor mye pensum dreier det seg om, har du et "antatt estimat" på hvor mye tid man bør bruke, dersom man er normalt båt vant siden man var liten? (ja, jeg er nå voksen:)) 4. Pris? Og ikke minst: er det for sent å melde seg på? Hva med VHF kurs, kan jeg ta det i samme slengen? Dette høres super spennende ut - jeg trodde dere diskriminerte oss "søringer" med koselige sammenkomster flere ganger i uken plutselig.... Venter spent på svar! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Ai ai her er det mye jeg ikke har fått med meg, beklager(!!) det. Selv om det sikkert står noen andre steder, så har jeg umiddelbart et par praktiske spørsmål: Jeg skal forsøke å presse noen svar inn mellom dine spørsmål: 1. Opprettes det egne grupper her? Er det annen internett undervisning utenom selv læring og de to kurs helgene?.Ja, det opprettes egne grupper med kursdeltagere. Disse får adgang til deler av baatplassen.no som andre ikke ser. Dette kaller vi "klasserommet vårt" og her legges ut nytt stoff som suplement til det som kan leses ut av de tilsendte lærebøkene. 2. Hvilke helger er det? De to helgene er for repetisjon og eksamen. Navigasjonsdelen tar vi 02. - 04. januar og de andre fagene 17. - 19. april. 3. Hvor mye pensum dreier det seg om, har du et "antatt estimat" på hvor mye tid man bør bruke, dersom man er normalt båt vant siden man var liten? (ja, jeg er nå voksen:)) Som vanlig kveldskurs er det totalt 120 timer undervisning og man bør nok regne med å bruke en del timer utenom til "hjemmelekser". Men voksne mennesker, som er vant med å lese og skrive har ikke problemer med at det blir for vanskelig 4. Pris? NOK 9.500 er prisen for D5L på nettet. Det inkluderer kurs med alt materiell, repetisjon og eksamensgebyrer. Det eneste som kommer i tillegg er den enkeltes utgifter til reise og opphold i forbindelse med samlingene. Disse samlingene foregår ombord i et velutstyrt veteranskip og vi forsøker å finne en gunstig ordning prismessig, samtidig som vi skal ha en god standard og hyggelig samvær! Og ikke minst: er det for sent å melde seg på? Hva med VHF kurs, kan jeg ta det i samme slengen? VHF er ikke en del av dette kurset, men hvis interessen er tilstede kan jeg godt arrangere VHF-kurs her på baatplassen.no, det har vi gjort før Dette høres super spennende ut - jeg trodde dere diskriminerte oss "søringer" med koselige sammenkomster flere ganger i uken plutselig....Venter spent på svar! Forhåpentlig var dette greie svar? Hvis noen har flere spørsmål er det bare å komme med dem - og det er fortsatt mulig å slenge seg på D5L-kurset "i siste liten...." Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Nå er D5L-kurset såvidt kommet igang. De aller fleste skal nå ha mottatt pakkene sine og nesten alle har fått åpnet tilgangen til "klasserommet vårt". De som ennå ikke har sluppet inn er de som meldte seg på torsdag/fredag. Men det kommer snart . . . . Jeg oppfordrer dere alle til å være aktive, og hvis noen har det minste problem med å finne frem eller finne utav hvordan dette virker så må dere for all del spørre! Vi er alle i samme båt PS Det er fortsatt mulig å ta med noen etternølere, jeg har materiellet liggende klart, men drøy ikke for mange dagene - vi kommer nemlig til å gå fort frem . . . . DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.