Herman Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Er det noen som har erfaringer eller synspunkter på hvordan man går fram for å forlenge bommen til storseilet. Dagens bom er så kort at storseilhalingen må være foran sprayhood, og vi ønsker å ha denne i cockpit for enklere tilgang til skjøtet for rormann. Det enkleste er selvfølgelig å be en rigger om å bestille en ny i ønsket lengde. Men jeg lurte på om det blir billigere å gjenbruke fittings o.l. fra den gamle bommen. Er det mye jobb å skifte over (Mer enn man skulle tro)? Borre ut popnagler og poppe de på plass i nytt rør. Sparer man noe særlig penger på det (Liten vits å spørre riggeren om slikt) Må vel leie skikkelig poppetang også til 6,2 mm (?) monellpopper Er det noen momenter jeg ikke har tenkt på? Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Må vel leie skikkelig poppetang også til 6,2 mm (?) monellpopper Leie ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Onkel Roger Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Vil anbefale å bestille ny bom med nye beslag. Vil anta at eksisterende bom og beslag begynner å dra på årene. Det er heller ikke sikkert at de er dimensjonert for den økte belastningen lengre bom og større storseil vil gi. Sjekk benns.se De har bommer på lager til fornuftige priser. Du må imidlertid finn vilken masteprofil du har slik at du får nye beslag som passer. Anbefaler at du vurderer singel reef hvis du skal bytte bom og øke seil arealet. Lykke til Quote Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Det er vel ikke meningen å sette på et større storseil. Det blir dyrt. Da må hele riggen flyttes for å oppnå balanse mellom seilsenteret og lateralplanets senter. Du får en utrolig logjerrig båt om du ikke gjør det. Men jeg hadde i hvertfall tatt vare på gamle beslag og montert dem på en "rå" bom. Kjøp et par billige poptenger og sett en halvmeters rørstump på hvert håndtak. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at et riggeverksted vil være villig til å poppe fast de få naglene som tok livet av tengene dine. Husk at bommen utsettes mest for komprimerende krefter og noen nagler er der bare for å forhindre at ting detter av. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 (edited) Biltemas store poptang tar 6,4 mm monelnagler helt greit. Kjekt å ha. Er det ikke en mulighet å beholde bommen med skjøtet foran sprayhood, men føre skjøtet akter til rormannen ved hjelp av noen blokker? Noe a la 'tyskerhaling' men eventuelt bare på en side. Edited August 25, 2008 by HaHa (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 Det er vel ikke meningen å sette på et større storseil. Det blir dyrt. Da må hele riggen flyttes for å oppnå balanse mellom seilsenteret og lateralplanets senter. Du får en utrolig logjerrig båt om du ikke gjør det. Neppe et problem. Båten har idag en uoriginal rigg, opprinnelig ment for en Granada 31, og jeg merker at den er underrigget så det holder. Flytter seg nesten ikke i svak vind. Poenget med lengre bom ble opprinnelig foreslått av en seilmaker, så jeg er ikke så bekymret for balansen i båten. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Men hva med lengden på masta? "Motoren" i seilet bestemmes mest av lengden på det fremre liket. Det er derfor bermudariggen er så enerådende på seilbåter. Dersom du idag har et storseil som går til toppen av masta (eller til teipen for å være helt eksakt, som man bør være her på BP), så blir den nesten bare på lens at du noe glede av det større seilet. På kryss øker du omtrent bare vindfriksjonen. Tror jeg. Og, med mindre du har en avfeldig båt i dag, så skjønner jeg ikke at seilmakeren ikke er bekymret over å flytte seilsenteret akterover. Men jeg er ikke seilmaker og dersom han eller du kan forklare det litt nærmere, vil jeg gjerne lære av det! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 The New Kornelia ?? Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.