Jump to content

VP D3-190 mister fart- noen som har tips?


Zappa_no

Recommended Posts

I vår hentet jeg en Ibiza 23 weekender 2007 modell som vi kjøpte lett brukt i fjor høst. Da hadde den gått 37 timer. På turen opp fra Arendal til Oppgård hadde vi en toppfart (en liten stund) på om lag 37,7 knop. (målt på GPS) og stadig vekk var vi over 37. So far, so good.

 

Etter hvert fikk vi dårligere fart og olje på brettet i motorromment, så vi kontaktet et VP verksted. Disse skiftet luftfilteret, da dette var en "action" fra VP. De måtte også bytte et oljerør, noe jeg måtte tilbake for. På vei hjem med nytt luftfilter fikk jeg klokken 36,4 knop. Fortsatt akseptabelt og et par - tre knop mer enn før vi byttet filter.

 

For litt over en uke siden opdaget vi vann i motorrommet, til oppunder blokken. Vi fikk slep og fikk båten på land. Verkstedet fant årsaken til lekkasjen og hevdet at motoren er uskadd og satte den på sjøen igjen etter å ha spylt litt og brukt litt CRC.

Båten har lagt i brakkvann mesteparten av sommeren og når vi tok opp båten var det til min forbauselse ikke noe groing på skroget i det hele tatt, bare litt på drevet.

 

Men, når vi nå kjørte båten i helgen, fikk vi ikke maks turtall(som normalt er rett oppunder 4000 rpm) og ikke samme fart. Klart til slutt å tyne den opp i 3700 rpm og 33,3 knop, 1,5 knop lavere enn sist jeg kjørte båten. Har tilsatt Hammerdown og vidundermiddelet til Statoil som vi VP eiere må ha.

 

Mulig jeg er sutrete, men om jeg skal fortsette å miste fart i dette tempoet, bikker jeg vel såvidt 25 på slutten av neste sesong og om 5 år har jeg snekkefart.

 

Noen som har noen innspill til hva som kan være galt?

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta D3 har hatt mye problemer. Men D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang.

 

Pass på at dere som er eller blir eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Har du sjekket at din motor er oppgradert? Men når motoren er så ny som 2007-modell, burde vel den være oppgradert ferdig fra fabrikk før utsendelse til markedet.

Link to post
Share on other sites

Du nevnte groing på drevet. Du vasket det selvsagt før du satte ut igjen?

 

Drevet er den største kilde til lavere fart om høsten. Skroget sklir nesten like fort om det ikek er fullt av rur da.

 

Ta et bad, og skrubb propell og drev rent, og prøv igjen.

 

Det er mange eksempler på 40 knop ved sjøsetting, og nesten ikke i plan på ettersommeren.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Velkommen til båtplassen. Trådstarter har ikke vært innpå siden 2015 så der får du nok neppe noe svar. Det var noen barnesykdommer med D3 i starten men det er det vel knapt noen som husker nå og motorene har fått noen oppgraderinger som gjør at de stort sett går uten problemer. For å si som legen min: Vi må vite litt om historikken for å kunne stille en diagnose. Skjedde det plutselig? Ryker det svart? Har du prøvd uten luftfilter? Når byttet du dieselfilter sist? Hvor høyt turbotrykk har du? Aksellererer den som vanlig? Har du hatt båten lenge og vet hva den skal yte?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...