Jump to content

Innaskjærs - Hankø til Strømtangen i dårlig vær?

dante

Recommended Posts

Er det mulig å gå innenfor alle skjæra mellom Strømtangen og Hankø i ruskevær?

Jeg har alltid gått på utsiden i god avstand ved høy og krapp sjø - det blir jo mye husking i dette litt rotete området når det står på skikkelig fra sydvest. Ser vel for meg at det er litt skummelt å gå på innsiden pga dårlig tid ved motorstopp? - har noen gått der i ruskevær?

Det er mulig å gå inn til Slevik og så ut igjen. Da kommer du på innsiden av det fyret som jeg i farten ikke husker navnet på her jeg sitter i sofaen. Helt ruskefritt terreng blir det ikke uansett, men det hjelper.

Det er mulig å gå inn til Slevik og så ut igjen. Da kommer du på innsiden av det fyret som jeg i farten ikke husker navnet på her jeg sitter i sofaen. Helt ruskefritt terreng blir det ikke uansett, men det hjelper.

Ja det går jo selvfølgelig an. Tuslet gjennom der i helgen, men vest for dette fyret når jeg kom fra sør. Hvordan blir det å gå inn mellom stakene rett sørvest ved selve strømtangen fyr når man kommer fra sør? Ser for meg at det blir heftig når det står på som værst?

Men apropos motorstopp: Jeg lå bak et par båter over Leira i retning Strømtangen en gang i sterk østavind. Da jeg rundet tangen, hadde den første båten fått motorstopp og hang på dreggen med hekken mot Svartskjæra. Jeg hadde to små unger og en lite sjøvant samboer ombord i min egen Vega, der motoren såvisst ikke var mye å stole på - så jeg var sjeleglad for at båt nummer to (som lå foran meg) allerede var i ferd med å ta ansvaret for slepeoperasjonen. Jeg vet sannelig ikke om jeg hadde mestret den situasjonen på egen hånd hvis det ikke hadde vært andre i nærheten.

Ja, og den sløyfa går innom Slevik. Da slipper du å gå på utsiden av Steinsholmen fyr, som er den vanlige leia. Det er ikke så mye mer le du får på den måten, men litt hjelper det jo. Jeg har bare gått den aller innerste løypa i vindstilla for moro skyld, og tror nesten jeg vil foretrekke utsiden av Steinsholmen hvis jeg uansett er nødt til å gå for motor i sterk vind. Men hvis vinden kommer ubehagelig overraskende på, er jo Slevik en utmerket "nødhavn" før Hankø.

For øvrig er det vel i vestære delen av Lera og rundt Strømtangen man får det plagsomt, når sørvesten og sjøen kommer inn mellom Papper/Vesterøæ og Søstrene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Dette er vel Norges svar på Gula Humpen?

Når Glomma renner for fullt og sørvesten står på rundt Strømtangen er det strevsomt der ute.

Min bestfar druknet ved Skjæret, utenfor Strømtangen, lille julaften i 1913 med bærgningsdamperen Trygve som var på vei til en havarist ved Halden. 6 mann ble borte den natten.

Vi velger som oftest å gå ut i renna opp mot Rauer og ta sjøen aktenfra når vi skal nordover. Da slipper vi å runde ut nordløpet for Hankø, rett sør for Engelsviken. Den kan være tøff der også.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Her min tips om småbåtleden (basert på husk så jeg har ikke alle kartnavn):

Når du kommer over leira går du rett forbi Strømtangen, men hvis det av en eller annen grunn skulle være ønskelig kan du også drive av litt innover på insiden av "Strømtangøya" da kommer du helt i le og kan søke nødhavn eller samle krefter før du kjører ut sundet på nordsiden av Strømtangen. Der blir det ikke mange meterne med kjempebølger før du fårr svingt til høyre inn mellom to staker og kommer innaskjærs.

Videre ville jeg fulgt småbåtleden (som vel er markert på kart lenger opp i tråden) uten å ta omvei via Slevik. Midt på sommeren er det bare å følge køen, men du kan jo håpe at det er andre båter nå også.

Småbåtleden:

Forbi Strømtangen, insiden av Flatskjærene og Lyngholmen (hold litt avstand til Lyngholmen).

Syd for Lyngholmen er leden merket med staker slik at du kjører utsiden av en "kubbeøy". Her er det litt sjø, men som regel skråt bakfra.

Videre paseres på utsiden av et fyr og forbi Mærrapanna. Mærrapanna kan også ha skikkelig dønninger skrått bakfra, men mindre enn ved Strømtangen.

Etter hankøsundet holder du nordover innaskjærs gjennom et smalt sund jeg ikke husker navnet på. Se på kartet, men før du kommer i ly bak Rauer kan det bli litt sjø ved en odde du må passere.

TIPS: Når du kommer nord for lyngholmen så sving på utsiden av øya med svart kubbe...altså på utsiden av både kubben og fyret.

Dette er bare min husk...ta med kart !

Det er vel bare ved Mærrapanna det er ekkelt med motorstopp. resten av leden er bekyttet.

Edited by salt (see edit history)

Hvis du skal gå helt innaskjærs i røft vær så kan du gå som følger:

Fra Hankø går du rundt Mærrapanna og tar mot babord inn til Slevikkilen (husk 5 knop ved Slevikilen). Vel inne i Slevikilen forsetter du til styrbord innenfor Sauholmen retning mot Oksrødkilen. Du går videre sørover og passerer ut sundet vest for Aksla og Fredrikstadholmen. Du går så videre sørover og passerer Bløte og runder staken ved Luseskjær (tror jeg det heter) . Vest for den slik at du passerer mellom skjæret og Lyngholmen. Så forsetter du sydøstover mot Strømtangen og passerer øst for rød stake ved Flatskjær.

Ved Grindskjær og Strømtanken passerer du mellom to jernstaker på vei sydøstover. Skal du til Fredrikstad kan du gå gjennom Strømsund hvis det ikke er veldig lavt vann. Da gjelder det å holde seg midt i leden når du kommer inn mot det smaleste. Du kan godt hold god styrefart helt til halveis inn i sundet. Da bør du slå av og rusle på tomgang ++ gjennom den smaleste delen.

Du kan selvsagt gå utenfor Strømtanngen og runde rundt også. Det blir litt smak og behag. De verste bølgene får du normalt fra åpningen til sundet og videre sørøstover.

Hvis været er veldig røft er det bedre å la være å dra denne veien. Hvis du likevel må kan det være lurt å tenke på om du ike heller bør passere lenger ut mot vest. Dvs at du tar sydvestover når du har passert Flatskjær slik at du kommer lenger ut. Alternativt velger å holde deg utasskjærs.

Edited by OLPI (see edit history)

Etter hankøsundet holder du nordover innaskjærs gjennom et smalt sund jeg ikke husker navnet på. Se på kartet, men før du kommer i ly bak Rauer kan det bli litt sjø ved en odde du må passere.

Det smale sundet heter Smauet, (Nordspissen av Risholmen) og odden du må runde er Smaustangen. Kan være litt rufsete sjø akkurat før du runder der, da det er grunt og sjøen blir stående og stange litt. Spesielt i SW vind. Men det er bare noen få bølger, og så er det gjort.