Jump to content

Er relativt ny som seilbåteier og skal kjøpe i underkant av 30 fot


Jonas431

Recommended Posts

Jeg og en kammerat skal kjøpe seilbåt sammen, men ingen av oss har eid noe over 20 fot før. Vi har sett oss litt rundt og sett på økonomien og ønsker oss noe til under 100 000, kanskje heller 70-90'. Gjerne over 26 fot, fire sengeplasser og pumpedo i eget avlukke. Er det noen som har tips? Så vidt jeg kan forstå er prisene gunstigere nå på høsten. JEg har hørt både at man MÅ se båten under vanllinja før man kjøper den og at man bør prøveseile. Synspunkter?

 

Jeg har forhørt meg litt og fått tips om Alo 28. Albin express kan også være et alternativ, og det finnes helt sikkert mange andre.. Vi er glade i og seile, men er ikke regattaseilere. Men vi vil selvfølgelig gjerne ha gode seilegenskaper =)

Link to post

Nå tror jeg nok Alo 28 og Albin Express er nokså forskjellige båter, de representerer kanskje ytterpunktene av det du ser etter?

 

Nå kjenner jeg Alo 28 kun etter utseende (både over og under vannlinjen; naboen på opplagsplassen har en), men den ser ikke ut som en båt hvor seilegenskapene er satt i fokus, i hvert fall ikke i lett vind. Den ligner egentlig på en litt forvokst Albin Vega.

 

Albin Express er en 25 fots regattabåt og er en relativt aktiv entypeklasse, i hvert fall her i Indre Oslofjord. Den seiler så vidt jeg har sett på fjorden riktig så bra, men den har garantert ikke pumpetoalett i eget avlukke. Tror nok heller det er snakk om "PortaPotti" under en pute i forpiggen. Andre alternativer i samme kategori er First Class 8, X-79 og Maxi Racer.

 

Et tips kan være Junker 26. Den har pumpetoalett mellom forpigg og salong, plass til to voksne i forpigg, to køyer i salong pluss sikk-køye (som nok mest blir brukt til suving av kjølebag, fiskestenger og uante mengder av annet rask, selv om den har mengder av stuveplass ellers :smash: ). Den seiler bedre enn man skulle tro ut fra utseende og lystall, og beveger seg så fort du får fylt seilene. I lett vind er det fullt mulig å dra fra større og mer moderne båter av et kjent tysk merke :wink: .

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Kva med ein granada 27? 5 soveplassar. Toalett mellom forpigg og salong, adskilt med ei skyvedør. Båten seglar forholdsvis bra, særleg i lite vind og på kryss.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Denne har vore til salgs i lengre tid. Truleg er det ein god grunn til det. Kanskje prisen har vore for høg? Ut ifrå ordlyden i annonsa går den kanskje langt under 99000?

Redigert av per-pusling (see edit history)
Link to post

Alo 28 seiler langt bedre enn sitt rykte. Den kan virke litt sedat i lite vind, men med en gang man får en 4-5 m/s seiler den bra. Den er også kjempefin å seile i litt sjø. Det er vanskelig å få en seilbåt til rundt 100 000 kr til å seile godt både i lite og mye vind, så her må du nesten prioritere. For min del, så syns jeg det er tryggest og safest å ha en båt som seiler trygt, stabilt og godt i mye vind. Det er da man trenger disse egenskapene, særlig om man ikke har mange års seilerfaring.

Link to post

Granada 27 er en riktig bra båt. Har seile regatta med den, og med litt finpuss hevder den seg lett i toppen på LYS. Det er også en helt kurant turbåt med gode sjøeegenskaper, men bør reves tidlig. Her kan en få mye båt for pengene.

Alo er ofte nokså hjemmesnekkret og seilegenskapene er heller moderate.

Link to post
Granada 27 er en riktig bra båt. Har seile regatta med den, og med litt finpuss hevder den seg lett i toppen på LYS. Det er også en helt kurant turbåt med gode sjøeegenskaper, men bør reves tidlig. Her kan en få mye båt for pengene.

Alo er ofte nokså hjemmesnekkret og seilegenskapene er heller moderate.

 

 

Jeg lurer ofte på hvilket erfaringsgrunnlag debatanter her har før man slenger ut meninger. Et minstekrav når man skal bedømme to seilbåter opp mot hverandre er at man har seilerfaring fra båtene. Både Granada 27 og Alo 28 er gode båter, som jeg vurderte ved forrige kjøp av båt. I prisklassen opp til 100 000 kr får man gode båter fra begge produsenter. Det stemmer at ca 70 % av Alo båtene har hjemmesnekret innredning. Disse bør man unngå. Men unngår man disse står man igjen med båter som er omtrent like finishmessig. Seilegenskapene er såpass forskjellig, at det er mer personlige preferanser som avgjør enn hvor bra/dårlig båten er. Granada 27 er lettvindsbåt, mens Alo 28 er hardvindsbåt. Granadaen bør man reve allerede ved 5-6 m/s. Aloen seiler man lett opp til ihvertfall 10 m/s. Bomessig vil jeg holde en liten knapp på Aloen, men Granadaen er også en grei turbåt.

Link to post
Granada 27 er en riktig bra båt. Har seile regatta med den, og med litt finpuss hevder den seg lett i toppen på LYS. Det er også en helt kurant turbåt med gode sjøeegenskaper, men bør reves tidlig. Her kan en få mye båt for pengene.

Alo er ofte nokså hjemmesnekkret og seilegenskapene er heller moderate.

 

 

Jeg lurer ofte på hvilket erfaringsgrunnlag debatanter her har før man slenger ut meninger. Et minstekrav når man skal bedømme to seilbåter opp mot hverandre er at man har seilerfaring fra båtene. Både Granada 27 og Alo 28 er gode båter, som jeg vurderte ved forrige kjøp av båt. I prisklassen opp til 100 000 kr får man gode båter fra begge produsenter. Det stemmer at ca 70 % av Alo båtene har hjemmesnekret innredning. Disse bør man unngå. Men unngår man disse står man igjen med båter som er omtrent like finishmessig. Seilegenskapene er såpass forskjellig, at det er mer personlige preferanser som avgjør enn hvor bra/dårlig båten er. Granada 27 er lettvindsbåt, mens Alo 28 er hardvindsbåt. Granadaen bør man reve allerede ved 5-6 m/s. Aloen seiler man lett opp til ihvertfall 10 m/s. Bomessig vil jeg holde en liten knapp på Aloen, men Granadaen er også en grei turbåt.

Link to post

Takk for stor interesse og mange gode tips :smiley:

Særlig interresant med forskjellen på hvor mye vind båtene trives i. Det blir jo fort mye seiling i oslofjorden, og da er det ofte vind på mellom 3-7 m/s, men vi kan jo godt tenke oss en båt som vi kan seile nedover sørlandskysten eller til Sverige, så her får vi gjøre en avveining.

 

Det stemmer at ca 70 % av Alo båtene har hjemmesnekret innredning. Disse bør man unngå.

 

Når det gjelder Alo 28 forstår jeg det som om skrog og rigg er fabrikklagd, men at innredning på en del av disse er hjemmesnekra. Er det da tungtveiende grunner for å unngå slike 'halvfabrikata' utover bekvemmelighetsgrunner som at en kanskje oftere må gå over løse lister og muligens mindre pent håndtverk :smash: ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...