Jump to content

Yamaha 40 som går på en sylinder på tomgang


pkmoller

Recommended Posts

Jeg har en 40 hk Yamaha 1983 model ( 2 sylindere og 2 forgassere). Den starter lett, og går bra på turtall over tomgangshastighet, men på tomgang så kutter den ene sylinderen ut, og motoren rister veldig før den som regel stopper. Ved å trekke ut en og en pluggledning, fant jeg at det var den øverste sylinderen som kutter. Jeg har byttet tennplugger (selv om de så helt bra ut). Jeg har plukket forgasserene fra hverandre for å rense dyser, men de var gullende rene. Jeg har forsøkt å justere blandingskruen på forgasseren som går til sylinderen som kutter, uten å merke noen forskjell. Jeg har sjekket bensinfilteret som var helt rent. Jeg har målt kompresjon og så at den var lik på begge sylinderene. Jeg har skrudd ut tennpluggene, og sett at det er gnist når jeg kjører den på starteren. Hvis jeg kjører motoren på land, virker det imidlertid som om den går gjevt på tomgang (Kanskje fordi eksosen da ikke møter motstand?). Er det noen som har noen gode forslag?

Link to post
Share on other sites

Kan det være hull i membranen til bensinpumpa? Ønsker du å sjekke dette demonterer du denne.

har du sjekket synkroniseringa av gasserne? Sjekk at spjeldet er like åpent på begge på tomgang eller når motoren ikke går.

 

Er det ikke tenningsfeil eller feil på gasserne så er det ikke så mye mer å sjekke enn hva jeg har nevnt, kanskje innsugsmembranen da. Denne står innom gasserne.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har nå sjekket membranene i bensinpumpa, og de var hele.

Synkronisering av gasserene... Når det ikke er gasspådrag lukkes spjellene helt. (det er 2 små hull i hvert spjell, som jeg anntar slipper igjenom passe med luft).

Innsugsmembran.. Mener du pakningen mellom forgasserene og innsugsmanifoil? Denne pakningen ser bra ut.

Link to post
Share on other sites

Innsugsmembranen er lukkeklaffen som sitter innom gasserne og som har som oppgave å stenge for slik at det oppstår et lite overtrykk under stemplene når de er på tur ned. Er denne defekt vil du kunne merke det på at det blåser ut luft i forgasserne under denne del av "takten". "utfising fra gasserne kan også komme av magring/gasserfeil, så 100 % sikker på om det er membranen er man dog ikke før de blir demontert.

 

Jeg har vært borti dette på Yamaha 60hkèr. Sprekk i membrandelen var da problemet. Dette merktes forsåvidt også godt på turtall. For å kunne se denne membranen må du ta av gasserne samt mellomplata bak disse. På baksia av denne plata står de montert.

Link to post
Share on other sites

Også kalt reed ventiler :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kom på en sak til.

 

Om motoren er slitt kan det også være simmeringen på veiva. Er denne defekt kan det suges inn store mengder falskluft .

 

Dette kan også føre til full skjæring i aktuell sylinder.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...