Ottern Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Hei! Takker for gode svar i tidligere tråd. Har omsider fått båten på vannet, og vet at nå er den iallefall klar til neste sesong. Alt fungerte bra.. Alikevel oppdager en nye ting som må ordnes, så her er noen kjappe spørsmål etter prøveturen i dag: 1. Drevet tilter seg opp når jeg setter båten i revers, slik at overføringsdrevene mellom motor og drev begynner å glippe.. Høres ikke bra ut i det hele tatt når dette skjer. Skal vel være en clutch som forhindrer dette, men mulig den er utslitt.. Noen som har hatt lignende problem?? 2. Båten, som er en 18 fots Almar 180V Daycruiser har en toppfart på 42 km ved 3000 omdr hvis det er to i båten.. Når det er 4 i båten er det såvidt den går i plan og hastigheten dropper til rett over 20 km km og motoren sliter veldig med å holde tritt.. Etter å ha lest litt ser jeg at mange har et cruiseturtall rundt 3700 - 3800 omdr, noe jeg ikke har sjans til å få til... Høres dette ut som et "feil propell" problem, eller har jeg rett og slett for lite fræs?? Har akkurat hatt på fire lag med antipest og ett lag med jotun nonstop, og underflaten er ganske ru hvis det har mye og si.. 3. Dette drevet drar jo vannet rett inn i motoren fra sjøen.. Hittil har den kun gått i ferskvann, og det har ikke vært noe problem med kjøling / rust.. Vurderer å kjøre litt i saltvann til sommeren igjen, og bør jeg da investere i et ferskvannkit med varmeveksler eller tåler 81 modellen en tur i havet uten å ende opp som en rustholk innvendig?? Ble litt tekst detta her, men setter stor pris på svar.. -Fredrik Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 om du kun oppnår 3000 O/min på full sugen med to i båten må du bytte propell! du har rett propell når du med en eller to mann ombord oppnår max anbefalt turtall som er oppgitt i users manual. veit ikkje detaljane på din motor men det finner du sikkert om du googler litt. kan tenke meg rundt 4500 O/min. der er kalkulatorer for slikt der du taster inn nåværende data og får forslag til korrekt stigning. så slipper man tenke for mykje det anbefales å bytte til en kaldere termostat med saltvannskjøling for å hindre at du koker ut saltet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 (edited) Nå er jeg litt usikker på hvor lett det er og oppdrive deler til dette drevet men jeg kjenner en som skal selge ett snart . Her kan du evt kjøpe deler hvis det skulle bli problemer i Norge Edited August 25, 2008 by power (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord24 Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 1. Drevet tilter seg opp når jeg setter båten i revers, slik at overføringsdrevene mellom motor og drev begynner å glippe.. Høres ikke bra ut i det hele tatt når dette skjer. Skal vel være en clutch som forhindrer dette, men mulig den er utslitt.. Noen som har hatt lignende problem?? 3. Dette drevet drar jo vannet rett inn i motoren fra sjøen.. Hittil har den kun gått i ferskvann, og det har ikke vært noe problem med kjøling / rust.. Vurderer å kjøre litt i saltvann til sommeren igjen, og bør jeg da investere i et ferskvannkit med varmeveksler eller tåler 81 modellen en tur i havet uten å ende opp som en rustholk innvendig?? Jeg har hatt ett OMC 800 drev som jeg mener er likt men sterkere enn 400. Drevet må ikke tiltes når motor går. Det er kun for å få tilgang til propell / frakt osv. Du vil gnage istykker fingrene. Hadde ikke kostet på et ferskvannkit, det vil uansett holde i mange år i saltvann. Lett å finne delere til dette drevet i USA. Dyrt i Norge. Billig i USA. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ottern Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 Takker og bukker for svar! Vet at det ikke er bra å tilte opp drevet, men det gjør det automatisk når jeg setter båten i revers.. Akkurat som det ikke er nok motstand til å holde det nede.. Går det an å stramme dette på noe vis?? Tilleggsspørsmål: Har en ulyd i drevet ved lavt turtall, det blir borte etter 1500 omdr og kommer igjen rundt 3000 omdr.. Er en slags "skingre / hyle" lyd.. Uten å klare å forklare det noe bedre.. Finnes det lager i dette drevet som er mer utsatt og går oftere enn andre?? Har vært i forbindelse med Progress i dag, så får sjå om jeg handler en ny propell fra dem. Kommer ikke over 3000 omdr uansett, og når jeg gir mer gass så bråker bare motoren mer uten at det skjer noe som helst med fart eller framdrift.. Igjen, takk for gode svar! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tomja Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Hvis du har problemer med at drevet kommer opp ved oppbakking, så tyder det på at tiltdrevet som sitter nede på venstre side på drevet er ødelagt. Da må dette åpnes og eventuelt bytte aksel/pakninger m.m. Jeg har samme motor og drev, og propellen du skal ha til denne har følgende mål/stigning/omkrets. 13 3/4 - 15 denne propellen får du kjøpt hos www.winrace.no. Skal du ha tak i deler til drevet ditt og forbruks deler til motoren så kan du logge deg inn som kunde/bruker på www.boatparts.no, som reg.kunde får du tilgang på alle deler til din motor og drev og disse er også leverandør av deler til disse drevene og motorene gjennom GLM i Spania, rask og enkel navigering i kataloger med bilder/tegninger , rask bestilling og ikke minst rask levering selv om delene må bestilles i Spania. Og siden de er forhandler i norge og du handler direkte så blir det også rimeligere. Eks. Gummibelg mellom drev og skrog ca kr. 1250,- andre leverandører her hjemme tar 1500,- til 1700,- kr. Ellers så kan du gå direkte inn på GLM`s nettsider og sjekke delekatalogene der selv og eventuelt skrive ut deler / delenr og oversiktstegninger over hele drevet. Mvh Tom Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Kommer du ikke over 3000 r/min er det noe som er galt. Har selv en gammel Bayliner 1950 Capri med en OMC 3.0 l og et OMC drev. Har akkurat montert en 13 1/4 X 17 alu propell. Med denne propellen spretter den opp i plan og jeg når akkurat 30 knop. Turtallet er på max ca 5800 r/min (om turtelleren viser riktig). Jeg kruser på 4100 til 4800 r/min og har da en fart på 23-25 knop. Bensinforbruket er da også moderat med ca 2o l pr time. Kjøpte denne båten for en mnd. siden og propellen som sto på var ødelagt, ringte AMA trading og de anbefalte denne propellen til denne båten. Dette var også den samme størrelsen som sto på fra før. Dette firmaet kjenner OMC motorene godt og de kan også være deg behjelpelig med spørsmål om riktig propell som de var til meg. Selv lurer jeg på om jeg kunne hatt en større propell enn den jeg har nå, men det er behagelig å komme fort opp i plan og kjenne/høre at motoren jobber lett. Ser det er skrevet i denne tråden at drevet ikke skal trimmes under bruk, hvorfor det, og gjelder det alle OMC drev ? Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Tomja Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Har dere hydraulisk drev, så kan dette trimmes under bruk av båten, men har du elektrisk drev med den taggete drevet på venstre side av drev/gear så er ikke dette beregnet til å trimme båten med, kun for å løfte opp og slippe ned før og etter bruk. Ellers kan du risikere å ødelegge drivknutene (gripefingrene) og du kan risikere at drevet slåes istykker når du forsøker å slippe det ned med godt pådrag på motoren. For å trimme denne typen OMC drev skal trimmingen foretas på fremre motorfeste på motoren for at båten skal legge seg riktig i sjøen ved planing og hjelper også til at båten kommer raskere opp i plan. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Takk for et godt svar. I og med at jeg kommer fra snekkeverdenen så er min kunnskaper litt mangelfulle på dette med drev. Mitt drev er hydraulisk så jeg tolker det at det er uproblematisk med å bruke drevet aktivt under kjøring. Skal båten gå lett så må jo drevet justeres etter hvert som turtallet endres har jeg funnet ut av mine første 10 timer i båten. Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 et spørsmål litt på siden om eg får lov. har dette drevet splines på propellen eller låsepinne? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Mitt har låsepinne. Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 nettopp. eg har e tsånt drev sjøl med låsepinne og finner tilgangen på propeller liten... amatrading har sånt da forstår eg ? var det normal pris på denslags sjelden vare da eller va det priset etter tilgang Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Betalte ca kr 1800,- inkl postopkrav for propellen så prisen var ok. (Mitchigan propell, vet ikke hvordan det skrives ). Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 takker & bukker Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.