RonnyL Startet 25.August.2008 Link til dette innlegget Startet 25.August.2008 (redigert) Kjøpte nylig en båt som hadde ligget i ro lenge. Og det hadde kommet store mengder med skjell på drevet og trimflaps. Kjølevannsinntaket var helt igjengrodd og trimflapsene var stappfulle. Gikk i gang med steamer og fikk blåst av mesteparten. Men e fortsatt mye igjen der jeg ikke tør å rette strålen direkte. Kan vel ikke være sunt for gummimansjetter og steder der det skal være fett osv. -Hvor langt inn i kjølesystemet kan jeg regne med at dævelskapen er? -Er det noe middel å smøre på slik at det går av? Der det gjenstår tør jeg som sagt ikke spyle, og det er vanskelig å komme til med skrape. Vet ikke hvilken type skjell det er, men de ser ut som små hvite kaffekopper. Redigert 25.August.2008 av RonnyL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Bruk saltsyre og spyl godt med ferskvann etterpå. NB! Husk verneutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 -Hvor langt inn i kjølesystemet kan jeg regne med at dævelskapen er? -Er det noe middel å smøre på slik at det går av? Der det gjenstår tør jeg som sagt ikke spyle, og det er vanskelig å komme til med skrape. Skjell vil du finne "langt" inne i kjølevanns systemet. Den vil passere ganske fine sjøvanns-filtere. Klor er en av de stoffene som brukes mot skjell. Bruker du dette, må du huske å rengjøre filterene / kjølerne med gjevne mellomrom den første tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Hadde en Winrace 22 med Volvo penta AQ 170 B30 der vi renset filteret på høsten, da vi skulle bruke den til våren igjen så begynte motoren å koke, skjønte ingenting siden vi hadde renset filteret, men det viste seg at det hadde grodd og vokst seg store blåskjell iløpet av vinteren selv om vi hadde renset systemet! Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Fantino Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Har pleid å finne plenty blåskjell i sjøvannsfilteret ila. sesongen (VP KAD42/43). Ikke sett noe på D6'en ennå (men den har jo andre utfordringer..) Sitér dette innlegget Link to post
RonnyL Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Noen som vet hvilket type skjell det er snakk om dette? Som sagt ligner de på små hvite kaffekopper. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Høres ut som "rur". Har ikke sett de vandre så langt innover selv i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Skjellene vil gro helt frem til første sted der vannet varmes opp, etterkjøler, oljekjøler, varmeveksler. De som gror seg store nok vil, når de dør, kunne tette igjen kanalene inn i komponenten. Jo oftere båten brukes jo mere skjell. Blåskjell er vel vanligst. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Dette er nok "rur". Helt vanlig, og de setter seg på varmevekslerne. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jo oftere båten brukes jo mere skjell. Jeg trodde det var slik at det grodde mindre når man benyttet båten mye Men er det anerledes med skjell enn annen groe?? At skjellene trives og gror bedre når vi bruker båten mye?? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
SveinHa Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg trodde det var slik at det grodde mindre når man benyttet båten mye På jobb har vi store sjøvannspumper som går døgnet rundt og uten tilsetting av egnede stoffer gror blåskjell som ugress gjennom hele rørstrekkene. Noe skikkelig dritt om de får vokse litt og deretter drepes, da løsner de og tetter dyser o.a. Vi tilsetter brukt vaskevann (lut eller syreholdig) i sjøvannsinntaket jevnlig, dette er vaskevann som uansett ville blitt dumpet i sjøen og kan da like godt gjøre nytte for seg Virker betydelig bedre enn dedikerte giftstoffer som vi brukte tidligere. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
flex Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Vi tilsetter brukt vaskevann (lut eller syreholdig) i sjøvannsinntaket jevnlig, dette er vaskevann som uansett ville blitt dumpet i sjøen og kan da like godt gjøre nytte for seg Virker betydelig bedre enn dedikerte giftstoffer som vi brukte tidligere. Hei, dette var interessant. Hva med belegg i rørsystemet / kjølere etter tilsetning av Gråvann? Tenker da først og fremst på fettet av vaskemidler? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 No problem Vasketårnene vi bruker sjøvann i får et slimete belegg som må spyles bort av og til (en gang eller to i året) men jeg mener det var slik også før vi begynte med gråvann. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
flex Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Går ut fra at gråvannet først går på egen tank - før dosering, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.