Jump to content

Hvor langt inn i kjølevannskanaler kommer skjell?

RonnyL

Recommended Posts

Kjøpte nylig en båt som hadde ligget i ro lenge. Og det hadde kommet store mengder med skjell på drevet og trimflaps.

Kjølevannsinntaket var helt igjengrodd og trimflapsene var stappfulle.

Gikk i gang med steamer og fikk blåst av mesteparten. Men e fortsatt mye igjen der jeg ikke tør å rette strålen direkte. Kan vel ikke være sunt for gummimansjetter og steder der det skal være fett osv.

-Hvor langt inn i kjølesystemet kan jeg regne med at dævelskapen er?

-Er det noe middel å smøre på slik at det går av? Der det gjenstår tør jeg som sagt ikke spyle, og det er vanskelig å komme til med skrape.

Vet ikke hvilken type skjell det er, men de ser ut som små hvite kaffekopper.

Edited by RonnyL (see edit history)
-Hvor langt inn i kjølesystemet kan jeg regne med at dævelskapen er?

-Er det noe middel å smøre på slik at det går av? Der det gjenstår tør jeg som sagt ikke spyle, og det er vanskelig å komme til med skrape.

Skjell vil du finne "langt" inne i kjølevanns systemet. Den vil passere ganske fine sjøvanns-filtere.

Klor er en av de stoffene som brukes mot skjell. Bruker du dette, må du huske å rengjøre filterene / kjølerne med gjevne mellomrom den første tiden.

:smiley:

Hadde en Winrace 22 med Volvo penta AQ 170 B30 der vi renset filteret på høsten, da vi skulle bruke den til våren igjen så begynte motoren å koke, skjønte ingenting siden vi hadde renset filteret, men det viste seg at det hadde grodd og vokst seg store blåskjell iløpet av vinteren selv om vi hadde renset systemet!

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Skjellene vil gro helt frem til første sted der vannet varmes opp, etterkjøler, oljekjøler, varmeveksler. De som gror seg store nok vil, når de dør, kunne tette igjen kanalene inn i komponenten.

Jo oftere båten brukes jo mere skjell. Blåskjell er vel vanligst.

Jo oftere båten brukes jo mere skjell.

Jeg trodde det var slik at det grodde mindre når man benyttet båten mye :confused:

Men er det anerledes med skjell enn annen groe?? At skjellene trives og gror bedre når vi bruker båten mye??

Vennlig hilsen Capt'n.

Jeg trodde det var slik at det grodde mindre når man benyttet båten mye :confused:
På jobb har vi store sjøvannspumper som går døgnet rundt og uten tilsetting av egnede stoffer gror blåskjell som ugress gjennom hele rørstrekkene. Noe skikkelig dritt om de får vokse litt og deretter drepes, da løsner de og tetter dyser o.a. :headbang: Vi tilsetter brukt vaskevann (lut eller syreholdig) i sjøvannsinntaket jevnlig, dette er vaskevann som uansett ville blitt dumpet i sjøen og kan da like godt gjøre nytte for seg :cool: Virker betydelig bedre enn dedikerte giftstoffer som vi brukte tidligere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Vi tilsetter brukt vaskevann (lut eller syreholdig) i sjøvannsinntaket jevnlig, dette er vaskevann som uansett ville blitt dumpet i sjøen og kan da like godt gjøre nytte for seg :cool: Virker betydelig bedre enn dedikerte giftstoffer som vi brukte tidligere.

Hei, dette var interessant. Hva med belegg i rørsystemet / kjølere etter tilsetning av Gråvann?

Tenker da først og fremst på fettet av vaskemidler? :confused:

No problem :cool:

Vasketårnene vi bruker sjøvann i får et slimete belegg som må spyles bort av og til (en gang eller to i året) men jeg mener det var slik også før vi begynte med gråvann.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.