Seilaren Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Synes begge båtene var stygge, jålete og klumpete jeg... Men så er jeg et motstrømsmenneske.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Lazy days 2 Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Smaken er som baken. Kan du ikke bare avgjøre det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Kan du ikke bare avgjøre det selv. De fleste som er fornøyd med sitt kjøp kan selvsagt det, men de som er usikker trenger gjerne en ekstern bekreftelse..... så det bør vi respektere her på forumet og ikke kimse av dette, det er viktig for de det gjelder.... Det er alltid noen som er usikker med tanke på sine valg i livet...... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Synes begge båtene var stygge, jålete og klumpete jeg... men kanskje ikke helt ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sun Flyer Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Da er jeg hjemme fra jobb. Det med at jeg valgte bilde av bav 39 var pga at det er en slik Sydvesten hadde og det var han som mente at ingen jeanneau han hadde sett var finere enn bavaria. Jeg husket også bav 39 og 42 som like inni, men ser nå at det er en viss forskjell. Spesielt på bysse som er dypere og tryggere på 42'en. Men i og med at bavariamodellene er såpass like mener jeg at pollen dreier seg om hva som er styggest, evt penest og siden bavaria har lik finish i alle sine modeller vil neppe resultatet bli påvirket av forskjellen på 39, 42 og evt 46. Når det gjelder glassplaten som skiller bysse og salong, er den standard på de fleste jeanneau som er nyere enn 2000. Har aldri hørt om problemer med denne. Noen spurte om sittebenken i midten var uten ryggstøtte på jeanneau 43 så stemmer dette. Benken på Babord side er ikke ment som spiseplass. Når det gjelder griperekker under dekk vil jeg si at det er i underkant av det som trengs på jeanneau og sikkert også på bavaria. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Da er jeg hjemme fra jobb. Det var på tide... begynte å bli kjedelig i tråden... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
OT-flyktning Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Glassplaten er nok herdet og tåler da ganske så mye. Om den skulle knuses så blir der da en masse "sukkerbiter" og ikke lange kvasse kniver som med vanlig glass. Da jeg første gang så denne glassplaten i Son, så ble jeg skremt. Det er vel det mest uheldige du kan treffe med hodet ditt eller noen annen kropsdel for den saks skyld når båten ligger på skakke og du sklir på en våt dørk. Jeg har fått meg mer enn ett blåmerke i løpet av tiden, men enn så lenge ikke noe brudd Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Da jeg første gang så denne glassplaten i Son, så ble jeg skremt. Det er vel det mest uheldige du kan treffe med hodet ditt eller noen annen kropsdel for den saks skyld når båten ligger på skakke og du sklir på en våt dørk. Jeg tror ikke det er så mye mer uheldig å kjøre hodet i den glassplaten enn i et hjørne på benken under glassplaten. Det viktigste er nok likevel at du ordner deg med skikkelig fottøy så du slipper å gli. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
baatsman Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Nå liker jeg begge innredninger godt. Jeanneau synes jeg er pen båt, utvendig/innvendig. Det samme med Bavaria. Men det var kanskje ikke det svaret alle håpet på Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
oddgeir Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Nå liker jeg begge innredninger godt. Jeanneau synes jeg er pen båt, utvendig/innvendig. Det forekommer meg at du er en intelligent mann. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Sun Flyer Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Man skal være rimelig akrobatisk for å kjøre hodet inn i den glassplaten, altså. Det var ingen av hentemannskapene som klaget over det under turen fra kroatia til bergen i vår. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
logget av Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Kanskje jeg har misforstått, men er hensikten med tråden å finne ut hvor mange som har like god eller dårlig smak som trådstarter? I så fall så kan ikke jeg bestemme meg for begge to båtene virker da til å være ålreit på sin måte. Så vidt jeg forstår er begge disse båtene i handelen noe som forteller meg at også båtfolk har forskjellig smak. Selv har jeg gjort en del innkjøp opp gjennom årene som jeg er fornøyd med, og jeg trenger ikke å snakke nedsettende om andres innkjøp for å opprettholde denne følelsen. For meg tror jeg en slik opptreden ville være et tegn på at jeg innerst inne egentlig var litt misfornøyd med de valgene jeg har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Ingen av dem er stygge i hvertfall. Er dette egentlig en ny Bavaria tråd? Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Begge er fine løsninger, men jeg valgete alt. 2 fordi med den kan du også bruke byssa på babord halser. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Douro Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Ingen av dem er stygge i hvertfall. Er dette egentlig en ny Bavaria tråd? Ja, det er nok det. Tråden, og spesielt bruk av adjektivet "stygg" er nok trigget av dette: Personlig så synes jeg rett og slett denne Jeanneau eller hva det nå er var rett og slett er stygg innvendig og intet annet enn det.... ..et innlegg om avslørende nok er forfattet av samme herremann som dette, noe mer skinnhellige: Personlig så prioriterer jeg å ikke kritisere andre for sitt valg av båt eller synke så dypt at jeg snakker/skriver nedlatende om båtene deres.. Litt folkeskikk har man jo som ballast fra heimen... Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Nei, Jeanneau er også fine båter, helt klart. Snart er det båtmesse igjen, og da skal det brukes 2 hele dager nede i alle verdens seilbåter. Stemte blankt fordi jeg liker begge godt. Treverket Jeanneau bruker liker jeg derimot ikke så godt. Før var det heltre i endel båter, nå er selv HR fulle av finer slik som Bavaria er, men Jeanneau, bruker de noe laminat greier? Får liksom ikke helt godfølelsen når jeg er nede i de nyere båtene av Jeanneau. Eldre Jeanneau båter virker derimot mer som treverk (finer) igjen. Tar jeg feil? Benytter anledningen ettersom temaet er oppe..... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Du tar ikke feil. Når jeg kjøpte ny sun od 35 i 2002/03 reklamerte brosjyren med at båten var full av burmesisk teak. Jeanneau sluttet med teak ca 2005. Det er dessverre blitt politisk ukorrekt å bruke teak i innredninger. Så får heller burmesere og thailendere bruke treet til forskaling når de murer husene sine i stedet... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seiljåtten Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 (redigert) Betyr det at man ikke kan få teakdekk til en Jeanneau? Redigert 27.August.2008 av Seiljåtten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Joda. Merkelig nok er det ikke like politisk ukorrekt med teakdekk som teakinnredning. Når det gjelder gammel kontra ny båt, kommer det en interessant test i en seilasblad snart. Der skal man sammenligne en jeanneau sun legende 41 (fra ca 1990) med en ny sun od 42i. Jeg blir ikke overrasket om den gamle båten er mer solid, seiler raskere og er penere inni enn den nye. Mange nye båtmodeller kommer kun fordi man har funnet en ny, billigere måte å produsere på. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NilsPils Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Det er dessverre blitt politisk ukorrekt å bruke teak i at båten var full av burmesisk teak. Jeanneau sluttet med teak innredninger. Så får heller burmesere og thailendere bruke treet til forskaling når de murer husene sine i stedet... Teak i innredning kan lett erstattes av andre tresorter, som etter min mening, ser like bra eller bedre ut. For ubehandlet båtdekk er det neppe noe treslag som med fordel kan erstatte teak. Thailendere (og sannsynligvis også burmesere) bruker IKKE teak til forskaling. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Thailendere (og sannsynligvis også burmesere) bruker IKKE teak til forskaling. Mulig det var et litt flåsete utsagn... Men siden du kjenner til forholdene der øst; er det noe å hente miljømessig ved å ikke bruke teak? Eller er det først og fremst politikk som gjør at man ikke skal bruke treet? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
salhus Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Dette må være blant de dummeste avstemmninger som har vært. Faren min er sterkere enn faren din! Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Salhus er du sikker på det da? Sitér dette innlegget Link to post
salhus Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Det går i hvertfall inn i rekken av de mindre informative og givende diskusjoner som går ut på å rakke ned på andre sine valg! PS, jeg har ikke Bavaria ! Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Ikke annet og vente av trådstarter, det hersker ingen tvil om hvor han hvil og hva han ønsker med en sli tråd. Det er jo bare og se på de type innlegg og svar han har. Svært lite konstruktivt og utviklende for baatplassen syntes jeg, muligens derfor jeg ikke er aktiv mer også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.