Jump to content

Stygge linjer på NB


Pelle Parafin

Recommended Posts

Smaken er som baken, men er enig i at ikke alle modellene er en fryd for øyet. :rolleyes:

 

De fleste halvplanere slå litt i grov motsjø, noen mer enn andre. Det kommer an på hvordan bunnfasongen er, særlig i baugen. Hvis det ikke er eldig grov og krapp sjø kommer båten opp mer og da går det helt greit. I veldig krapp og store bølger vil de fleste måtta slakke ned (med unnatk av ankelte Sunseeker båter o.l) Noen må gjøre det før andre. Det gjelder uansett merke ( NB, Riviera, Fairline mfl. ) Har selv bare hatt halvplanere, og HUI (nå Riviera) banker f.eks også godt i motsjø. Saga 315 er bedre i så måte da den skjærer vannet bedre enn NB`er og mange andre halvplanere. Det kan da ofte blir mer rulling sidveis. Det som ofts slår på båten er steglistene fremme.

 

Her er min NB, ikke så "klumpete" i baugen synes jeg.

013.jpg

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

NB er vel en videreføring av gamle Norwest. Jeg hadde en slik i begynnelsen av 1980 åra og da var den jo betegnet som sjøens mercedes så det er klart at smaken endrer seg over tid. Min erfaring var at den var mye verre med sjø på låringa enn i motsjø, selv om man lett fikk sjø på frontruta. Med sjøen på skrå akterut så lå fenderlista ofte i vannskorpa.

Link to post

De nyere NB`ene har ingenting med NW å gjøre. De eldre som f.eks min første NB, en NB740 var en "omskolert" NW 740. Den gikk også helt greit i sjøen.

Praktisk og grei båt som ble omgjort en del i overbygget og solgt under navnet NB750 frem til 2005 tror jeg. Da ble det slutt på den. Den er imdiertid også veldig populær, og skulle jeg byttet til en mindre båt ville jeg vurdert den - og det kan godt hende hvis noen vil kjøpe min :wink:

 

Mange ser seg etter min mening blind på blankt treverk og belistning og får ikke med seg hva som er det mest praktiske i bruk. Utseende teller aller mest for de fleste virker det som. Kanskje helt til de har brukt båten noen sesonger... . Vet flere som har begynt med en sprek, rask men trang helplaner som etter en stund har endt opp med halvplaner eller sogar snekke.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
NB er vel en videreføring av gamle Norwest. Jeg hadde en slik i begynnelsen av 1980 åra og da var den jo betegnet som sjøens mercedes så det er klart at smaken endrer seg over tid. Min erfaring var at den var mye verre med sjø på låringa enn i motsjø, selv om man lett fikk sjø på frontruta. Med sjøen på skrå akterut så lå fenderlista ofte i vannskorpa.

 

 

Nok ett bevis på det jeg har hørt om NB, en jeg kjenner hadde en NB 870 som han kjøpte ny,solgte den etter ett år og sa :aldri mer NB.(klagte på sjøegenskapene.)Det får NB eierne utale seg om, siden jeg aldri har hatt denne type båt selv.Det er fasongen på selve båtene jeg mener NB er litt akterutseilt :headbang:

Link to post
........... en jeg kjenner hadde en NB 870 som han kjøpte ny,solgte den etter ett år og sa :aldri mer NB.(klagte på sjøegenskapene.)

 

Det finnes alltid slike historier. Har hørt akkurat samme historie fra en som hadde Sandvik 945. :lol: Scand båtene er også helt elendige sjøbåter skal man tro ryktene. Jeg opplevde dem annerledes, og mange med meg. Jeg har en mistanke til at det kommer mer an på den som sitter bak ratt og spaker.

 

Helt utrolig at noen kjøper ny båt til 1.3 mill ++ og ikke har prøvd båten, snakket med bekjente som har en slik osv, osv. .. NB, Viknes og Viksund har dessuten i mange år hatt konvoier langs kysten der man kan prøve båten.

Link to post

Enig! Båter har alle sine gode og mindre gode sjøegenskaper. Noen slår hardere i krapp motsjø enn andre, men er kanskje bedre i sidesjø. Andre ruller mye i sidesjø, men er bedre i motsjø. I medsjø kan noen være "kilne" i en hastighet, men bli mye bedre hvis f.eks hastighetn økes med noen knop. Det gjelder å lære sin båt å kjenne og håmdtere den deretter. Jeg vil ikke påstå at NB båtene er suverene sjøbåter, men det er det heller ikke mange andre som er. Størrelsen på båten har mye å si for hva man kan forvente seg, men type båt betyr også en del. Helplanere kan f.eks være meget bra, men blir bølgene store og krappe nok er de ofte ikke så bra i saktere fart når de ikke er i plan. Man får velge båt etter behov og hvilke vær man vanligvis ferdes i.

 

Når det gjelder utseende så skal jeg være den først til å inrømme at NB båtene ikke er de med de smekreste linjene, men jeg liker båtene. Kanskje ikke NB 870 Fly, den synes jeg blir for høy og rar. :rolleyes: Ellers så er jeg enig med RoaldBj at man blir glad i en god båt etter hvert og synes den da også har helt ok utseende.

 

Synes vår glir fint inn langs skjæra jeg :rolleyes: :

 

dsc00271.jpg

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Ja, Hansi. nevnte at størrelesn har stor betydning for sjøegenskaper, men det har også vekten. Du vet NW 900 er kanskje ikke så mye større enn f.eks NB 870, men den er langt tyngre. Den veier vel minst 5 tonn, men NB`n veier 3.5 tonn. Jeg tror ikke NB`n er noe "buttere" fremme. Kan hende NW er noe dypere i bunnen. Husker ikke om den er litt smalere i bredde. Som nevnt var NB 740 en omgjort NW 740.

Hvordan båten tar motsjø kommer også mye an på trimming i tillegg til fart. Jeg synes trimplan er et must på NB`n. Vet ikke hvordan det er med NW`n.

 

021.jpg

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Det er vel subjektivt om man synes en båt har fine/stygge linjer. Jeg har sett mange båter som jeg ikke synes noe særlig om, men som andre kanskje liker godt. Da jeg oppgraderte fra NB 750 til 870, vurderte jeg flere båter i samme klassen. For mitt bruk og min smak falt valget på denne. Den har gode sjøegenskaper og har masse plass både innvendig og utvendig. En praktisk og solid båt:

 

battello.jpg

-battello

Link to post

NB er en båt du føler deg trygg i ved grov sjø,har fått testet denne rundt Stadt noen ganger og den oppfører seg utrulig fint med sjø fra alle sider.Du må slakke ned i motsjø og trimme baugen ned,så da er slag som oppstår til å leve med.

Ellers så finst det ingen båt på 28 eller 29 fot med en sånn plass innvendig.Og det er kvalitet tvers igjennom.

Link to post

Kan bare bekrefte det GAS sier. Jeg er helårsbruker av båten. Om høsten, vinteren og våren blir det mest fisking og en og annen dagsturen. Jeg fisker mye i Boknafjorden og ytre Byfjorden til Stavanger. Ikke de mest gjestmilde kystområdene akkurat. Overnattingsturer helst i sommermånedene. Da rigger jeg kalesjen på akterdekk og får mer innvendig plass. Ellers er den av.

 

Min båt synes jeg er sånn passe formfin. Ingen sylfide, men veldig praktisk til mitt sportsfiske og turbåtbruk, dvs. et vel brukbart kompromiss sånn sett. Kvaliteten er god. Helt pottetett i overbygg og vinduer etter seks sesonger, men ikke helt 100% i finishen. Kan leve med det.

 

Har gått rundt Jæren og Lista i tildels stiv kuling. Følte meg i grunnen aldri utrygg enda jeg var alene ombord (god motor som jeg stoler 110% på).

 

Neste båt blir enten en NB 870 eller Viknes 880. Mest sannsynlig blir det til at jeg holder meg til den jeg har. For den er jeg veldig fornøyd med.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

NB er flotte båter! Vi havnet på Viksund Bravo, men kunne nok like godt blitt NB.

Såkalt lukkede vestlandsbåter appellerer kanskje mer til "bruksbåtfolket" enn andre båttyper.

 

Var ute og prøvde NB 820 Combi i relativt grov sjø, og den var meget god i sjøen. Så sjøegenskapene er det nok ingen ting i veien med.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...