Jump to content

Stygge linjer på NB

Pelle Parafin

Recommended Posts

• 4 år senere...

Synes det mer merkelig at noen påstår at NB ikke har smekre nok linjer. Alle kan se at den er lagd og optimalisert for praktisk bruk - derav synes jeg den har fin linjeføring. Røff allværsbåt, også bygd for dem som er ute på dekk mest mulig - en knallfin båt rett og slett - ønsker meg en slik!

Til dags dato synes jeg at NB 840 er den linjemessig mest vellykkede båten fra NB. Den er enkel og harmonisk. Og innredningen virket veldig lun og praktisk. Husker min far var veldig svak for denne da den kom tidlig på 90-tallet. En båt han nok hadde handlet om han hadde hatt råd. (Eller en Viksund 925). Men har også hørt negativ omtale om sjøegenskapene. Har aldri kjørt en selv, men de er jo populære, i hvertfall på vestlandet. Bare i min lille havn ligger det 2 stk. En 820 og en 870.. Så helt elendige kan de jo ikke være.

Smaken er definitivt som baken. Personlig synes jeg hverken Viknes eller NB lager direkte vakre båter. Men neste gang det blir båtbytte så står begge to på "vil-ha"-listen basert på dems egenskaper.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Her et bilde av min tidligere NB 840 1991 modell. Bilde er tatt i 2007 etter en noe omfattende renovering. Jeg mener at båten har fine linjer og den tåler godt sammenligning med dagens båter selv om denne ble utviklet på slutten av 80 tallet. 1991 modellen hadde blått overbygg og badeplatt, samt blå stripe over fenderlisten. Targabøylen var svart. Dette ble lakkert hvitt tilsvarende båtens skrog. Det som i midlertid gjorde mest av seg var etter at jeg støpte baugspyd som var med å trekke båtens linje helt ut. Nå er båten i min datters eie og det er montert en Volvo Penta D4 300hk. En flott båt med god plass, gode løsninger, og den går godt, og billig.

bilde

Der har vi den ja. 840. NB's klart flotteste. Noen som vet hvorfor de tok den ut av produksjon? Er 870 basert på det samme skroget? 820 og 870 ser mer ut til å sikte seg inn på fiske snarere enn ferie. Og til dette formålet er de nok flotte og praktiske.

NB 1160 ser forresten ikke ille ut. Litt kort akterdekk sammenlignet med resten av båten, men totalt sett en fin båt

Jeg er enig i at nb ikke er spesielt pene båter,

Som du skriver er smaken som baken. Men er litt intr i å høre hvilke? De lager mer en en modell... Og selv mener jeg de lager nydelige båter.

bilde

bilde

bilde

bilde

Hele diskusjonen virker direkte flåsete på meg... For det første kan man ikke diskutere om designet på 80 og 90 talls båter er tidsriktig?

Å påstå at et verft er akterutseilt på grunnlag av en modell som gikk ut av produksjon for 8 år siden er jo langt oppå viddene :worry:

Virker som det er flere her som har røykt sokkene sine :giggle:

Og dårlige sjøegenskaper?? gidder jeg faktisk ikke bruke tid på å kommentere engang :lol:

mobilbilder_038.jpg

Smaken er som baken, men jeg synes i hvertfall NW er en mye finere båt enn NB. :smash: NB ser ut som de har funnet noen viduer, og en kalesje, for deretter å konstruere båt rundt dette. Legg merke til "targabøylen" på NB'en. NordWest vil være fin båt i 50 år til. Sjøegenskapene kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har hatt noen av disse båtene.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...