Jump to content

Stygge linjer på NB

Pelle Parafin

Recommended Posts

NB går vel for å være en solid og god båt,men linjer finnes ikke på den båttypen.Har også hørt at de slår veldig i motsjø,det er vel pga. den "klumpete" baugen. :sailing:

Hvis du mener at båten til OLPI har stygge linjer og har klumpete baug venter jeg spent på å få høre hva du bruker som referanse.

...............den virker spissere i baugen uten at jeg skal påstå at den er det.

havari_024.jpg012.jpg

Mulig de er noe bredere, og kan hende steglisten er noe bredre (går lenger frem)? På bildene virker imidlertdi NW`n grunnere (mindre under vann) og flatere fremme. Mulig bildene lyver. Mitt bilde er tatt noe mer fra siden. Synes uansett ikke bunnfasongen er veldig ulik fremme..

En annen ting man ta med er at man i NB sitter en del lenger fremme i båten enn med NW`n. Kjørte en del med vår gamle NB740 i krabb sjø og da merket man langt mindre til slagene når man sto på ytre styreposisjon. Man vil jo alltid kjenne mer til de harde slagene jo lenger frem i båten man oppholder seg. Det betyr ikke at båtene med styrepos langt bak er bedre i sjøen :nonod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Mulig de er noe bredere, og kan hende steglisten er noe bredre (går lenger frem)? På bildene virker imidlertdi NW`n grunnere (mindre under vann) og flatere fremme. Mulig bildene lyver. Mitt bilde er tatt noe mer fra siden. Synes uansett ikke bunnfasongen er veldig ulik fremme..

Klasseforskjell på disse to båtene når det gjelder utsende, etter mitt syn,hvor NW kommer best ut Men att NB er solide båter er det vel ingen tvil om,føler bare att de er blitt hengende etter når det gjelder fasong på skrog og overbygg.

Nå har du, Pell Parafin kanskje ikke fått med deg at NB`n er en langt nyere konstruksjon enn NW 900? Hvis de ville hatt en fasong som likner NW`n så hadde de nok valgt det.

NB`n er også en kombibåt der man har et stort akterdekk (langt større enn på NW`n) for å kunne drive fiske etc. NW900 er etter min mening mer bygget som en ferie/turbåt med mer vekt på innvendig plass. For vår del var det avgjørende å få god utvendig plass. Med en lukket båt får man denne plassen på akterdekk, alternativt på FB. Siden vi ville ha en nyere båt og "budsjettet" ikke holdt til nyere FB båter vi kunne ha lyst på falt valget på NB`n. Har skrudd og mekket nok på eldre båter så en eldre FB båt var uaktuelt. Jeg synes det også var deilig å ikke ha et snev en gang av motor-/diesellukt inne i båten, ei heller septiklukt e.l. Det får man ofte i eldre båter der motoren, tanker etc. ligger "inne i" båten. Det variarer selvsagt fra båt til båt og hvordan f.eks vedlikholdet har vært.

Jeg synes også NW900 er en fin båt, men det er mange ting jeg liker bedre og som passer oss bedre med NB`n. Det var grunnen til at valget falt på den. Tro meg jeg prøvde mange typer. Westbas 29 var også en jeg likte linjene godt på, men hvor flere ting ikke passet oss. Det betyr ikke at båtene ikke er bra.

Som for nevnt er smaken som baken - ingen fasit der noen har det beste utseende. Det kommer an på øyet som ser. Når det gjelder NW900 og NB 870(0) så vil jeg vel si at ingen av disse båten i mine øyne ikke har veldig smekre linjer. Det er heller ikke det første jeg ser etter ved kjøp av båt :wink:

Et spørsmål - Hvordan liker du fasongen på Viknes da?

Jeg liker godt Viknes 1030 og enda bedre nye 1080, men 830 synes jeg ikke noe særlig om. 880 er ok.

Redigert av OLPI (see edit history)

Enig i at man kan spørre seg om vitsen med slike tråder. Folks smak er veldig forskjellig og noen kan sikkert også bli såret av få få høre at drømmebåten de endelig har fått skaffet seg av andre betegnes som stygg.

Vi vet jo at tilsvarende problemstillinger dukker opp i mange sammenhenger, f eks. nylig den tråden om hvilken innredning som er styggest

Lite vi kan gjøre annet enn å forsøke å unngå at slike tråder utvikler seg til drittkasting. Sterke følelser ute og går her....

Hva er egentlig poenget med denne tråden?

Godt spørsmål, stisor! Det må da langt på vei være meningsløst å fortelle verden at man synes en bestemt båttype er "stygg". Av salgstallene ser vi klart at smak er forskjellig, og at forskjellige kjøpere setter pris på forskjellige egenskaper. Jeg vet ikke om det er noen som kjøper båt kun ut fra utseende, men det kan kanskje forekomme, det også. Hva som er stygt og hva som er vakkert varierer fra person til person. Etter min mening ville det være mer nyttig å få en diskusjon om forskjellige innredningsløsninger, egenskaper, fordeler, ulemper etc. for forskjellige typer båter. Det er interessant for mange!

Siden det er flere med erfaring fra NB 870 her, vil jeg gjerne låne tråden litt. Jeg har vært borti to eksemplarer med Yanmar 222hk, hvor begge eiere er misfornøyd med farten. 24 knop er det som er anonsert, og ingen av de klarte dette med tom og ren båt. Begge mistet relativt mye fart utover i sesongen og med ferielast (18-19) maks. Er dette normalt og det man kan forvente med disse båtene? Er motorstørrelsen i grenseland? Den ene havarerte motoren på(beskrevet i annen tråd), og denne luktet så vidt på 24kn da den var reparert,ren og tom, men mistet fart utover relativt raskt likevel synes jeg. Den ble vel bremset til 225-226hk etter overhaling til og med. :smiley:

NBen er etter min mening en moderne motorbåt som ikke skiller seg ut fra mengden hverken negativt eller positivt. En hyggelig familiebåt som det er blitt mange av etterhvert.

Det kom en kar ombord til meg i Horten sist helg som eide en Viknes 1030. Han ønsket seg en mer saktegående båt som ikke dunket og slo når farten ble over 20 mil. Jeg forsikret han om at min GB ikke dunket i det hele tatt, men daffet latent gjennom bølgene. Han ville selge sin 1030 og vurderte ansaffelse av en trawler i stedet. Men dette siste var jo en helt annen sak.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hva er egentlig poenget med denne tråden?

Kun for "trolling", eller er det noen annen grunn til at alle andre på BP trenger vite at trådstarter ikke er helt fornøyd med linjene på NB? :confused:

Hva er problemet?Har du NB selv,og føler deg truffet/såret på noen måte,så var ikke det meningen med denne tråden.Da jeg har hørt flere NB eiere som ikke er helt fornøyd med hvordan disse båtene oppfører seg i sjøen,må vel det kunne diskuteres.(Det med linjene på NB båtene,er min personlige mening,så det får du heller overse) :headbang:

Har ikke NB selv, og er ikke all verdens begeistret for linjene til NB heller uten at det har noe med saken å gjøre.

Dersom intensjonen din var å diskutere sjøegenskapene til NB er det helt greit. Men overskriften (og det meste av førsteinnlegget) tyder ikke på at det var det du ville her.

Men nok om det, tråden har jo utviklet seg mye mer positivt enn en skulle tro, ikke minst takket være NB eiere som tydeligvis ikke er hårsåre, men har diskutert saklig om positive og negative egenskaper med båtene..

Så for ikke å avspore tråden mer, NB har ikke akkurat de vakreste linjer etter min mening, men virker som veldig praktiske båter, ikke minst her på Vestlandet, så skulle jeg hatt meg båt er det klart en av de jeg ville vurdert.

Stygg og stygg. Synes i grunnen at min båt ikke er så aller verst når jeg f.eks ser på dette bildet. Her har jeg en fullblods sportsfiskebåt CE klasse-B og en flytende campingvogn, om ikke av den største sorten da.

Var en tur ut i Kvitsøyfjorden i NV frisk bris til liten kuling i går kveld. Tror fortsatt at dette konseptet passet best der og da. Luffet behagelig i 10-11 knop, litt på tverrs av sjøene.

im000458.jpg .

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...