Thomas Nidelv 24 Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Hei Guttungen på 7 har en 8 fot Silver Marine 4hk har jeg kjørt i ferskvann og lagt i kjelleren Gummijolla har jeg tatt ut litt av luften av så den ikke skal lagres "sprekkferdig" over vinteren og satt på høykant i garasjen Er det ok ? Bør den også i kjelleren uten luft ? Den er forresten potte tett Hadde ett hull når han kjøpte den som jeg lappet, og etter 3 mnd er det like mye luft. mvh Thomas Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Anbefaler deg å lagre gummijolla på et tørt sted - da slipper du soppangrep på gummien. Soppen går som regel greit av med sitrus rens, men det greieste er jo å slippe denne renseprosessen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 4hk har jeg kjørt i ferskvann og lagt i kjelleren Tenker det samme som Roald. Men ang. motoren. Faglig sett ville jeg bruke konserveringsolje (syrefritt) for beskytte sylindre, stempel, -ring og veivaksel samt lagerne. Det koster bare få kroner og hjelper mye, sett over lengre tid. Ellers skulle motoren konserveres utesidig (alt som kalles metall) ved å lokke det for oksygen. For det kan det brukes enten det samme olje, men bedre noe som motoplast. Eller bruk originalkonservering av motorprodusentene, det koster litt mer men virker som det skal. (Anbefales) Du har vel kjørt motoren så lenge at den ble helt tømt for bensin? Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Mener Zodiac anbefalte 80% luft i båten under oppbevaring. Jeg ville nok oppbevarte den luftig og helst hengt den opp horisontalt. Kanskje under himlingen i garasjen hvis plass. Quote VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Jeg ville nok oppbevarte den luftig og helst hengt den opp horisontalt. Kanskje under himlingen i garasjen hvis plass. Sikkert perfekt, hvis så mulig. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts