Jump to content

Vp 290dp og trim sylindrene

KaRsK

Recommended Posts

Vet det har vært innlegg om dette før , men finner de ikke igjen :(

Sylindrene mine lekker ( pumpa er skiftet og olje forsvinner ikke)

Legger ved ett bilde av den ene sylinderen .. kan dere som har vært borti slikt før fortelle meg om det er den typen som kan åpnes og fikses selv .. ( Garstad i stavanger skulle ha 10.000 for ett sett.. :headbang: )

eventuelt tipse meg om hvor man får tak i delene som byttes ut ..

trim_sylinder.jpg

( pumpa er skiftet og olje forsvinner ikke)

Ofte ligger årsaken til at drevet siger i pumpa. Har du byttet komplett pumpe, eller bare deler av pumpa?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

En (teoretisk) mulighet kan være at det ligger en urenhet i en ventil i pumpa som gjør at det ikke tetter skikkelig. Hydrauliske systemer er generelt følsomme for urenheter i oljen.

Jeg ser du har ny type sylinder. Hvor lenge har disse sittet på båten?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg synes å huske fra andre innlegg at du har en VP41A. Dersom dette stemmer er drevet så gammelt at det var den gamle typen sylindere som sto på orginalt. Jeg er forresten usikker på om den nye typen lar seg demontere for å skifte pakningen. Dette var forholdvis kurrant på den gamle typen, bare skru av enden med en rørtang eller lignende.

Vårt drev har seget over lengre tid. Først ble sylindrene byttet til den nye typen. De gamle var mye tært slik at dette byttet var nødvendig uansett. Men drevet seg fremdeles. Så ble høytrykks- og lavtrykksventilene som står ned i oljetanken under pumpa byttet. Men drevet seg.

Da åpnet jeg de to store mutrene på siden av pumpa (ca 22 mm nøkkel) og tok ut fjæra under. Et litte kakk hver vei på bryteren på til trimmen og det kom ut noen små "ventiler" med pakning i enden. Disse pakningene var blitt harde, og jeg hadde mistanke om at de ikke tettet. Etter å nyttesløst ha vært innom alle relevante butikker uten å finne noen som hadde slike pakninger laget jeg meg nye av 3 mm pakningsgummi kjøpt på Biltema. Så brukte jeg 8 mm hullmeisel (eller hva det heter) for å lage ny pakning. Hullet i midten på pakningen laget jeg med 2 mm hullmeisel. Og dette hjalp, drevet sluttet å sige. Etter å ha kjøpt nye deler til bortimot 10 båtlapper kostet pakningene som løste problemet mindre enn 50 kr.

Dersom du har helt ny pumpe kan et enkelt og billig forsøk være å ta ut disse ventilene og gjøre godt rent og deretter montere igjen, og gjerne også bytte dem om slik at de kommer på motsatt side av der de opprinnelig sto. Dersom det er urenheter som er problemet kan dette hjelpe.

Å rense systemet vil i praksis si å bytte olje. Dette gjøres enklest mens båten står på land, helst med demontert drev men er mulig også med drevet montert. Tøm oljebeholderen under pumpa, gjør rent og fyll opp med ny olje. Demonter oljerørene bak på sylinderene og kjør pumpa begge veier for å få ny olje inn i slangene. Dra sylinderene ut og inn noen ganger slik at gammel ojle kommer ut av disse. Monter slangene og kjør sylynderene ut og inn noen ganger for å få ut luften. Husk å ha noe under som samler opp oljen slik at denne ikke forurenser.

Jeg benytter nå ATF-olje. Opprinnelig var det motorolje på vår trimpumpe.

Brigg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...