MagnarA Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Som relativt fersk mann i seiling lurer jeg på om noen kan gi meg tips om hva jeg bør gjøre med riggen før den skal lagres for vinteren. Hva med rengjøring? Hva slags midler bruker man? Ellers ting jeg bør gjøre mens riggen er nede? Til våren tenker jeg å skifte 2 fall, trekke ny kabel til radio/tv antenne, montere antenne og sette inn en LED pære i ankerlanternen. Er mottakelig for alle tips fra dere som har erfaring med dette. Quote Link to post
Spinnaker Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Hva med rengjøring? Hva slags midler bruker man? Ellers ting jeg bør gjøre mens riggen er nede? Jeg vasker min rigg når den er nede med vanlige vaskemidler for båt, og gnir også på litt polish før oppsett. Når riggen er nede sjekker jeg den for eventuelle skader og slitasje, og gjør ren lanterner og elektrisk utstyr (kontakter). Pass på å feste trekkline godt til det gamle fallet før du trekker det ut, så slipper du en masse ekstrajobb med å tre i nytt fall. Jeg tar forøvrig ikke ned riggen hvert år. Quote [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Gunga Din Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 (edited) jeg tar av min rigg vart år....... om du har forstagsprofil? så ta ett av fallen o linde runt mastprofilen sen legger du forstagsprofilen intill o sen linder du tamp runt hele paketet....da skydder du både din egen mast+forstagprofil og mot andre master på samme hylla!! o sen givetsvis plokkes andre stag o vant av.......... (inget rustfritt skall lagres sammen med aluminiumen) sen drar du med handen över samtliga vant o stag spes vid terminalerne....så att inga kardeler har gått i wire'n Edited August 28, 2008 by Gunga Din (see edit history) Quote S/Y Gunga Din Link to post
Bøljan Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Følg de fornuftige rådene til Bavarius Et råd til! Når du skal bytte antennekabel, ikke bruk vanlig hvit koaxkabel! Bruk sort RG6 kabel, den er UV dyktig og vesentlig mindre demping av signalene. Quote Link to post
Bøljan Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Vi svarte visst samtidig Gunga Din! Veldig viktig det du nevner også Quote Link to post
Spinnaker Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Et råd til! Når du skal bytte antennekabel, ikke bruk vanlig hvit koaxkabel! Bruk sort RG6 kabel, den er UV dyktig og vesentlig mindre demping av signalene. Jeg bruker RG213, men den har vel samme spec som RG6 vil jeg tro. Men har ikke RG6 gått ut av produksjon? Iallefall så er målet en uv-bestandig kabel på 50 ohm, og som gir et lavt tap på 160 Mhz, dvs ikke bruk RG58 og likn kabel. Quote [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Bøljan Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 RG6 har ikke gått ut av produksjon, den er høyst aktuell og brukes mest til kabel-tv inst. den har en impedans på 75 ohm og det er det du skal bruke til radio/tv antenne. Dette er en four shield kabel (fire skjermer) og riktig konektor er RG6 komp. med O ring. Du skrev radio/ tv antenne kabel. Men til VHF er riktig valg RG213 Quote Link to post
Spinnaker Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Men til VHF er riktig valg RG213 Ja, jeg trenkte VHF Quote [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
MagnarA Posted August 29, 2008 Author Share Posted August 29, 2008 Takk alle sammen for svar. Dette var nyttig! Når det gjelder antenne, så har jeg kjøpt Glomex radio/tv anntenne og tenkte at jeg skulle bruke den kabelen som fulgte med. Bør jeg bytte denne? Quote Link to post
Ask Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Mange vil nok seia ja, men min har fungert i mange år. Då den blei for dårleg så kjøpte eg ny, med RG58 kabel. Ask Quote Link to post
Recommended Posts