Goddis77 Startet 13.April.2004 Del på Facebook Startet 13.April.2004 Så har det skjedd for meg og. For aller første gang. Etter en strålende påske ute på sjøen begynte hjemturen fra Vikanes, mot Bergen. Etter noen hyggelige timer på fin gange, begynte plutselig turtallet å falle, og motoren stoppet. Etter utallige forsøk på å få liv i orakelet, med skifte av dieselfiltre og diverse... endte det opp med en kjapp tlf til Odd Fellow II. Etter en liten time med driving i byfjorden, dukket herligheten opp. Tauing til Kleppestø, og sjekk av motor. Konklusjon: Vann i dieselen hadde ført til stoppen, og luft i systemet gjorde at den ikke ville starte etter filterbytter. (hadde prøvd å lufte selv en stund,men fant ikke ut av det ). All takk til Redningsselskapet, som reddet dagen for vår del :lol: NB! Kommet alltid til å bytte filtre til rette tider heretter!!! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 som jeg fortalte en kompis som var på kaffe på mandagen; ALLE båteiere MÅ kunne å skifte et dieselfilter, og kvitte seg med luft. Har vært borti mange som ikke kan det, eller som har problemer med lufting. Dette er kjempelett, men krever trening. Prosedyren står i instruksjonsboka. I tillegg er det ofte noen "spesialtrics" som kan benyttes på DIN motor. Disse får du nok vite ved å sjekke her på forumet. Å trene hjemme i "båt-båsen" er ingen skam. Det er verre å havne på land fordi gutta i rødt og hvitt ikke rakk fram tidsnok.. Heldigvis har du VHF, ettersom de kom tidsnok, eller satsa du på mobilen ? Du hadde nok litt flaks denne gangen, fortsetter du å satse på flaksen ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Laholm Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Hallo! Jeg er enig med Suzuki i at alle må kunne skifte filter og lufte, selv jeg med et betydelig antall tommelfingre på hver hånd klarer det. Jeg synes likevel vi skal forsøke å unngå det som man, da jeg i sin tid studerte i London, kalte "victim blaming". Noe av det verdifulle med dette forumet er at vi, som ikke er så avanserte udi det tekniske, også kan ytre oss, og da uten å bli slått ned med at det som har skjedd er vår egen feil. Så, til Outbreak: av slike hendelser lærer man, og når man skriver om det slik du gjør, får du kanskje andre også til å tenke. Ellers kan jo strekningen Vikanes-Bergen være ubehagelig i vestavind, og da er det kanskje heller ikke så lett å få skiftet filtre osv, dersom man ikke har drivanker (og det bør man jo ha, basert på din opplevelse). Fortsatt god vår! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
stsoleil Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Og bare et lite tips for å lette luftingen etter filterbytte::: Ha alltid en liten kanne med diesel ombord og fyll filtrene opp før de monteres - Da trenger luftingen ikke være mange pumpeslagene Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Bare et spørsmål egentelig, er det ikke vanlig med vannutskiller? Dersom det ikke er vanlig finnes det noen ulemper med en vannutskiller? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Bare et spørsmål egentelig, er det ikke vanlig med vannutskiller? Dersom det ikke er vanlig finnes det noen ulemper med en vannutskiller? Joda, vannutskiller er vanlig, men akkurat som at dieselfilteret går tett, kan jo vannfilteret bli fylt opp av vann :diving (snakker av erfaring) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Vil du være snill å ta kontakt på ingvar.johnsen@nssr.no. Det hadde vært hyggelig å skryte litt av mannskapene på trykk i bladet. Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
Hulda Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Så har det skjedd for meg og. For aller første gang. Den stoppen der fikk du jammen mye pepper for!! Men det er jo også slik, hadde du ligget trangt til i dårlig vær kunne situasjonen fort blitt ubehagelig. Hadde en liknende en gang. Gikk ut fra Kruke på Hvasser med gamle Caroline og skulle til Larvik. Været var så dårlig at turen ville blitt hasardiøs med småbarn ombord. Returnerte derfor til Kruke. Inne i havnebasenget stoppet motoren, slik at vi drev rolig inn til losskøyta som er stasjonert der. Fortøyde uten dramatikk. Rota lenge for å finne feilen. Vi hadde fått sagmugg (!!!) på tanken som hadde tettet selve sugerøret inne i tanken. Hadde dette skjedd 20 minutter tidligere, ville vi blitt knust til pinneved (trebåt) mot skjæra syd på Hvasser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.