Goddis77 Posted April 13, 2004 Share Posted April 13, 2004 Så har det skjedd for meg og. For aller første gang. Etter en strålende påske ute på sjøen begynte hjemturen fra Vikanes, mot Bergen. Etter noen hyggelige timer på fin gange, begynte plutselig turtallet å falle, og motoren stoppet. Etter utallige forsøk på å få liv i orakelet, med skifte av dieselfiltre og diverse... endte det opp med en kjapp tlf til Odd Fellow II. Etter en liten time med driving i byfjorden, dukket herligheten opp. Tauing til Kleppestø, og sjekk av motor. Konklusjon: Vann i dieselen hadde ført til stoppen, og luft i systemet gjorde at den ikke ville starte etter filterbytter. (hadde prøvd å lufte selv en stund,men fant ikke ut av det ). All takk til Redningsselskapet, som reddet dagen for vår del :lol: NB! Kommet alltid til å bytte filtre til rette tider heretter!!! Quote Link to post
Suzuki Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 som jeg fortalte en kompis som var på kaffe på mandagen; ALLE båteiere MÅ kunne å skifte et dieselfilter, og kvitte seg med luft. Har vært borti mange som ikke kan det, eller som har problemer med lufting. Dette er kjempelett, men krever trening. Prosedyren står i instruksjonsboka. I tillegg er det ofte noen "spesialtrics" som kan benyttes på DIN motor. Disse får du nok vite ved å sjekke her på forumet. Å trene hjemme i "båt-båsen" er ingen skam. Det er verre å havne på land fordi gutta i rødt og hvitt ikke rakk fram tidsnok.. Heldigvis har du VHF, ettersom de kom tidsnok, eller satsa du på mobilen ? Du hadde nok litt flaks denne gangen, fortsetter du å satse på flaksen ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Laholm Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Hallo! Jeg er enig med Suzuki i at alle må kunne skifte filter og lufte, selv jeg med et betydelig antall tommelfingre på hver hånd klarer det. Jeg synes likevel vi skal forsøke å unngå det som man, da jeg i sin tid studerte i London, kalte "victim blaming". Noe av det verdifulle med dette forumet er at vi, som ikke er så avanserte udi det tekniske, også kan ytre oss, og da uten å bli slått ned med at det som har skjedd er vår egen feil. Så, til Outbreak: av slike hendelser lærer man, og når man skriver om det slik du gjør, får du kanskje andre også til å tenke. Ellers kan jo strekningen Vikanes-Bergen være ubehagelig i vestavind, og da er det kanskje heller ikke så lett å få skiftet filtre osv, dersom man ikke har drivanker (og det bør man jo ha, basert på din opplevelse). Fortsatt god vår! Quote Laholm Link to post
stsoleil Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Og bare et lite tips for å lette luftingen etter filterbytte::: Ha alltid en liten kanne med diesel ombord og fyll filtrene opp før de monteres - Da trenger luftingen ikke være mange pumpeslagene Quote Link to post
McNeill Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Bare et spørsmål egentelig, er det ikke vanlig med vannutskiller? Dersom det ikke er vanlig finnes det noen ulemper med en vannutskiller? Quote Link to post
Herman Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Bare et spørsmål egentelig, er det ikke vanlig med vannutskiller? Dersom det ikke er vanlig finnes det noen ulemper med en vannutskiller? Joda, vannutskiller er vanlig, men akkurat som at dieselfilteret går tett, kan jo vannfilteret bli fylt opp av vann :diving (snakker av erfaring) Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Vil du være snill å ta kontakt på ingvar.johnsen@nssr.no. Det hadde vært hyggelig å skryte litt av mannskapene på trykk i bladet. Ingvar Quote Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
Hulda Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Så har det skjedd for meg og. For aller første gang. Den stoppen der fikk du jammen mye pepper for!! Men det er jo også slik, hadde du ligget trangt til i dårlig vær kunne situasjonen fort blitt ubehagelig. Hadde en liknende en gang. Gikk ut fra Kruke på Hvasser med gamle Caroline og skulle til Larvik. Været var så dårlig at turen ville blitt hasardiøs med småbarn ombord. Returnerte derfor til Kruke. Inne i havnebasenget stoppet motoren, slik at vi drev rolig inn til losskøyta som er stasjonert der. Fortøyde uten dramatikk. Rota lenge for å finne feilen. Vi hadde fått sagmugg (!!!) på tanken som hadde tettet selve sugerøret inne i tanken. Hadde dette skjedd 20 minutter tidligere, ville vi blitt knust til pinneved (trebåt) mot skjæra syd på Hvasser. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.