Spinnaker Startet 13.April.2004 Del på Facebook Startet 13.April.2004 Så for noen år siden en båtvarmer som brukte te-lys, og den ga ganske mye varme også. Hvor får man kjøpt denne? Og hva heter den/hvem lager den? På forhånd takk for svar! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Jonny Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Hei* Se i Watski katalogen, eller kontakt de. Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Så den også i båtutstyrsbutikken i Strömstad havn. Og vet at SeaSea (Rud/Bærum) ikke har den (rettere: hadde den da jeg sjekket for noen få år siden) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 14.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2004 Da fant jeg den, men har ikke noe info om bruk av denne. Noen som har prøvd denne varmeren? Den heter Easy-Heat Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Gunga Din Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Hej Shipman! leste om en olycka med denne, med brand ombord, men kan ikke huske artikkeln, kansje noen annen her som såg/leste artikkeln! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjelli Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Hej Shipman! leste om en olycka med denne, med brand ombord, men kan ikke huske artikkeln, kansje noen annen her som såg/leste artikkeln! Har ikke sett artikkelen, men jeg hadde aldri prøvd en slik. Har erfart flere ganger at te-lys som står i halvtette lamper, plutseligt tar fyr. Når talgen blir for mye oppvarmet, antenner hele talgen, og en kan da tenke seg hvordan dette blir i båt. Der er stor forskjell på telys, alt etter blandingsforholdet på talg/parafin er, men jeg tar ihverfall ikke sjans. mvh Kjelli, som har montert Webasto Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 .....leste om en olycka med denne, med brand ombord, men kan ikke huske artikkeln, kansje noen annen her som såg/leste artikkeln! Har ikke selv noen erfaring med telys-varmer, og har heller ikke lyst til å prøve...... P.g.a ujevn kvalitet, som Kjelli skriver, er det ikke tilrådelig å tenne telys i halvtette rom. Har selv opplevd at en jueldekorasjon med telys inni tok voldsom fyr (dekorasjonen var av keramikk). Med ett stod hele sulamitten i full fyr - stearin i telyset ble for varm og ble antent! Ville heller satset på en HeatPal som har litt mere kontroll over forbrenningen. Og rødsprit er heller ikke så dyr i Sverige! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Gunga Din Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Hej igen! fann artikeln, det var på Kryssarklubben jag lest om den den her skall man nog ikke dra med sig ombord......... http://www.sxk.se/kretsar/upp/brandtillbud.asp Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jonny Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Er det ikke bedre med en slik "Heat Pal", hvis man skal ha noe slikt i den billige enden av skalaen. I tilegg finnes jo disse POD ovnene, riktignok ikke godkjent for båt, men selges nå allikevel på Båtustyrsforretninger, og brukes også i utallige båter. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.April.2004 Del på Facebook Svart 21.April.2004 Vær endelig forskiktig med bruk av T-lys til oppvarming! En bekjent fikk dessverre tragiske erfaringer med slikt! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
GeirFrode Svart 21.April.2004 Del på Facebook Svart 21.April.2004 Har blitt veldig skeptisk til bruk av T-lys generelt! Holdt på å ta fyr i kalesjen på båten i fjor høst da jeg hadde noen T-lys stående helt fritt bak vindskjermen. Et av lysene begynte å brenne med en flamme på minst 30 cm , og kalesjen var på, slik at det var nok ikke mere enn 30-40 cm igjen til den. Heldigvis fikk jeg se det i tide da jeg satt bare 20-30 meter unna båten. Men tror aldri jeg har løpt så fort noen gang! Fikk heldigvis slukket det før noe gikk galt, men tenker med skrekk og gru på hva som kunne ha skjedd. I tillegg til denne episoden har jeg opplevd flere lignende tilfeller hjemme også. Må være mye dårlige lys i handelen tror jeg. :confused: Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 Har blitt veldig skeptisk til bruk av T-lys generelt! Holdt på å ta fyr i kalesjen på båten i fjor høst da jeg hadde noen T-lys stående helt fritt bak vindskjermen. Et av lysene begynte å brenne med en flamme på minst 30 cm ,Nettopp! Det var DET som hendte hos min bekjent også. Lyset var satt i et glass, og plutselig eksploderte hele stasen og sprutet brennende talg rundt omkring!!! Farlig! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Poseidon Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 Telys ser så uskyldige ut, og ifølge den kvinnelig delen av besetningen er de "så koselige". Etter mitt syn kan de like gjerne være "brannbomber" og "bål på bordet"...... Det utmerkede arrangement "Havnedagene i Haugesund" www.havnedagene.no har (heldigvis) innført totaltforbud mot åpen flamme ombord i båtene! Også ombord i "Gamle Salten" www.gamlesalten.no er vi MEGET restriktive med bruk av levende lys når båten er underveis. Moral: ombord må "kosen" vike for sikkerheten! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirKS Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 Kan noen finne en tungtveiende formulering og/eller et eksempel hvor sikkerheten feier vekk gardiner, duker, bilder, nips og annet tull som den kvinnelige delen av besetningen ønsker "å kose seg med" i båten...? Hadde jeg enda seilt regatta, så kunne jo vekten vært et argument... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
yzfr17 Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) T-lys er relativt trygt -dersom de står fritt men varmen de genererer må ikke bli stående å bygge seg opp. Står de eks under vinskjerm, i en peis (med spjellet igjen) etc kan de generere så mye varme at det blir fare for en eksplosiv brann/selvantenning i t-lyset Jeg har ikke gjort det selv så har ikke førstehåndsinfo, men mener det må gå å få impregnert tekstiler med brannhemmende impregnering, tror det er et krav med brannhemmende møbler/gardiner etc i enkelte type bygg Redigert 20.August.2008 av yzfr17 (see edit history) Sitér dette innlegget Kim Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Hvis en har kokeapparat (slik som mitt rødspritapparat), kan man ikke da bare legge på en murstein og fyre opp? - Mener å ha lest det et sted... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
alma Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Hvis en har kokeapparat (slik som mitt rødspritapparat), kan man ikke da bare legge på en murstein og fyre opp? - Mener å ha lest det et sted... Mursteinpatenten var hyppig diskutert her for en god stund tilbake. tror konklusjonen var at det ikke var så effektivt. Når det gjelder T-lys varmeren mener jeg de hadde denne på Navigare i Kristiansand for noen år tilbake. Om de har den fortsatt vet jeg ikke. Jeg bruker Pod varmeren å er veldig fornøyd med den. Var redd for at den ville velte, men pga lavt tyngdepunkt har den ikke gjort det til nå, bortsett fra et par ganger jeg har snublet i den. Da har det bare vært å løfte den opp igjen! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Murstein på kokeapparatet fungerer meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
HC74 Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Det som gjør telys farlige er vel at det er et spritlys og ikke et talg/stearin-lys. Sprut litt vann på et brennende stearinlys, og det slukker. Gjør det samme med et telys og det eksploderer ! (yepp, det er av egen erfaring jeg snakker...) Det finnes også stearinlys som ser ut som telys. Disse er nok tryggere i bruk ombord. mvh HC Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Det som gjør telys farlige er vel at det er et spritlys og ikke et talg/stearin-lys. Gjelder dette telys i hovedsak, eller er det noen med talg og noen med sprit ? Min kone har opplevd en skremmende bordbrann for mange år tilbake. Årsaken var telys som (sannsynligvis) overopphetet. Du ser det samme om du tenner på sprit. Hvis spriten begynner å koke er ikke flammen spesiellt hyggelig lenger! Jeg har hatt litt uggen følelse ved bruk at telys, men har egentlig ikke hatt noen stor tro på dette problemet. Etter flere eksempler i denne tråden er det heretter stopp, så lenge det ikke kan påvises at det er talglys! Takk for advarselen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Finnes sånne holdere i jern elelr er det aluminium som har plass til 9 eller er det 12 telys , fine å ha på bordet og gir ganske bra med varme. Brannfarlig kan det da ikke være når de plasseres intelligent og det er folk i båten når der er fyr Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Man får telys som er laget av 100% stearin, sitter med en slik pakke i hånden! Det står advarsel på pakken om at man IKKE skal benytte vann hvis man vil slukke disse! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fusebox Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Fant en liten artikkel om dette : TE-LYS " Kan eksplodere En annen trygg investering kan være å sjekke selve lysene. Og det lønner seg å kjøpe god kvalitet: – Kjøp skikkelige telys. Se etter at de har små "nubber" under, til å stå på. Da får de nemlig litt luft rundt – og dermed avkjøling. Ellers kan telysene bli for varme, selv for glass, understreker Waage. Det er også viktig at telysholderene er åpne og luftige i toppen. At de ikke innsnevres over lyset: – Er holderen for tett, vil det samles uforbrente gasser. Disse antennes når temperaturen blir høy nok, og kan føre til at hele beholderen eksploderer, påpeker Dagfinn Kalheim. – Telysholdere skal være luftige, så de ikke går i lufta. " Skal se om jeg får provosert frem noe "gøy" i garasjen i dag Eller kanskje på utsiden, om jeg tenker meg om Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.