Tormod2 Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Hei ! Er ny på båtplassen, så ha meg unskylt om jeg poster dette inlegget på feil plass. Jeg skal hente meg en 16 fots båt på sørlandet i uke 36. Har leid meg en båtplass for å utlegge ile/moring ved strusshamn på Askøy. Trenger tips om noen som kan hjelpe å sette ut en slik moring. Er villig til å betale litt dersom det er snakk om ordentlig redskap dvs. båt med kran eller liknende. Jeg skal selv lage loddet i bunn. Trenger hjelp til å senke loddet ned på havbunnen på en kontrollert måte, ved hjelp av vinsj, kran eller liknende. Quote Link to post
Gutek Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Til et utlegg for en 16 fots båt trenger du ikke kran osv. Gjør utlegget klart på land med kjetting,tau,bøye osv.Bruk spesiellle kauser som fåes ho Maritim. Når utlegget er ferdig bør du kanskje få med deg noen med en noe større båt,ei snekke f.eks. Få utlegget ned i flomålet.Fest et tau til moringa og til pollerten på fordekket,gjerne et dobbelt tau. Bakk deg utover slik at moringa er fri av bunnen.Når du er på riktig plass er det fram med kniven,Kapp det ene tauet som holder moringa.da vil tauet tre seg ut av moringa selvBrukker du bare enkelt tau vil stumpen sitte igjen i moringa,men det skader ikke.Første gangen jeg gjorde dette var det med ei 24 fots snekke og et skikkelig utlegg på minst 300 kg.Ikke problem. Hilsen Gutek Quote Link to post
Tormod2 Posted September 5, 2008 Author Share Posted September 5, 2008 Takk for svar ! Så det jeg lurer på er om det er noen som har en "noe større båt" som kunne tenke seg å være med på denne operasjonen.... Med hilsen Tormod Willassen Quote Link to post
olews Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Ført vil jeg uttrykke min glede for at noen bruker det Norske fagordet ile og ikke det engelske ordet. Har vi et adekvat norsk ord bør man jo bruke det i alle fall innimellom. Husk på at stein bare veier 2.7 kg/ltr mens vann veier 1 kg/ltr og steinen som veier 2.7 tonn på land bare veier 1.7 tonn i vannet. Skal du støpe selv så fyll opp skrapjern så mye du kan. Jeg har studert kjettinger og sjakler og festebøyler etc som har liggi under vann på Hovedøya noen år. Alt er tatt opp siden det mudres der. Det ruster veldig mye. Mange kjettninger er redusert til 1/4 eller mindre av hva de engang var, mye annet av jern/stål like så. Mitt råd er å velge ting som ikke ruster. Syrefast der det nødvendigvis må være metall og kunstfiber/polymer der dette er mulig. Siden det er under vann trenger det heller ikke beskyttes mot sollys. Sol er det som dreper kunstfiber raskest. Nedi sjøvann varer det om ikke evig så veldig lenge. Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post
Trollmann Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Prøv denne: http://www.valenmarina.no/ Det er like over fjorden - men det koster noen kroner - ca. 7000,- Quote Link to post
Amfea Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Så det jeg lurer på er om det er noen som har en "noe større båt" som kunne tenke seg å være med på denne operasjonen.... Hei Tormod. SagaKlubben skal ha treff i Strusshamn 4. - 6. sept. Ta kontakt, så skal vi se om ikke vi kan fikse en liten "ileoperasjon" Quote Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Kjelli Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 I plassen for å støpe, og bruke en del kroner på hjelp, kan en vurdere å kjøpe dette: P-ring Litt avhengig av bunnforhold da. Den er ikke tyngre en at en kan ta den opp og sjekke. Ville brukt tau + dødmann Quote Link to post
Eppa Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Hei Tormod. SagaKlubben skal ha treff i Strusshamn 4. - 6. sept. Ta kontakt, så skal vi se om ikke vi kan fikse en liten "ileoperasjon" Spørs om ikke jobben er gjort. Ser at innlegget ble lagt inn 29.08.2008. Har sikkert fått gjort dette på et år. Men er Tormod2 innom BB kan han sikkert gi en oppdatert status og info om hvordan dette gikk. Quote Link to post
Kjelli Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Spørs om ikke jobben er gjort. Ser at innlegget ble lagt inn 29.08.2008. Kansje vi må lese dato først, ja. Quote Link to post
beauty of aqua Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Quote mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Amfea Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Quote Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Recommended Posts