Lars H. Startet 14.April.2004 Del på Facebook Startet 14.April.2004 Hei. Miljøverndepartementet har solgt båtsportkartene til Ugland IT. De nye kartene skal stemples «Ikke autoriserte sjøkart», men er fortsatt småbåtføreres viktigste hjelpemiddel om bord. Dette er en overskrift i Stavanger Aftenblad idag. Klikk her for hele artikkelen med kommentarer fra bl.a. Jan Syvertsen i KNBF Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Skin Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Skremende greier det der. Det virker ikke særlig betrygende for oss båtfolk med karter merka; "Ikke autoriserte sjøkart". Slik går det når alt på død og liv skal "konkurranseutsettes"........... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 ...Miljøverndepartementet har solgt båtsportkartene til Ugland IT. De nye kartene skal stemples«Ikke autoriserte sjøkart», men er fortsatt småbåtføreres viktigste hjelpemiddel om bord..... Lurer på om ikke forsikringsselskapene nå kommer til å sette nye krav om digitale kartplottere eller "fullskala-kart"? ....liker IKKE denne utviklingen! Blårussene slår til igjen......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Stormbringer Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Dette er jo rett og slett skremmende og Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Dette ser jo absolutt IKKE lovende ut!!! Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
fredriksen Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Er det ingen her på forumet som har en liten kontakt til noen sentrale politikere? De fleste politikere ønsker jo litt blest om navnet sitt, så her er det muligheter! Dette vil jo være en enkel sak for å få litt avisomtale, og de fleste vil vel forstå behovet for å kunne navigere etter sjøkart på sjøen?? For dette her er jo bare så alt for dumt! Av og til kan man undres over hva som bestemmes av "folk vi betaler" (ansatte som lønnes av skatter eller avgifter) og om de har fått litt lite surstoff i det siste. Spesielt her i denne saken! Eller som vi sier det: "Har de røyka sokkene sine igjen??" Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Ikke autoriserte båtsportkart???, Jeg trodde dette var årets aprilspøk, men artikkelen er jo datert 14.4. At noen i hele tatt kan tenke i slike baner er særdeles imponerende. Når det i tillegg blir realisert er det jo bare helt utrolig.....utrolig er også uttalelsen om at denne autorisasjonen ikke spiller noen rolle??. Dette sier vel alt om disse "kloke" hodene Er det noe vi kan gjøre? Skal vi pepre dem med mailer al'a NB-saken? ...neida, liten vits..det preller av som vann på gåsa..... Jeg føler total maktesløshet og går direkte inn i apatiens verden. Sitér dette innlegget Link to post
Skin Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Det blir forferdelig vanskelig å gjøre noe med dette så lenge stortingsflertallet står bak. Vil de (oss velgere) privatisere for en hver pris, så nytter det ikke å komme etterpå Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 -Men de er ikke autorisert til å navigere etter? - Det har båtsportkartene aldri vært Akkurat det viste jeg ikke. Men hadde det gjort noe forskjell? Neppe for meg. Så langt ser det ut som storm i et vannglass. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2004 Hei. Det som vel blir spennende i fremtiden når det nå blir "butikk", er vel prisen og hvor ofte de oppdateres. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Som autorisert sjøkartforhandler snakker jeg med Sjøkartverket både titt og ofte - senest nå idag. Idag ble det også bekreftet at restopplaget av båtsportkart nå pakkes ned og sendes over til den nye eieren. Det som skjer høres kanskje dramatisk ut, men den reelle forskjellen med kartene er forholdsvis liten. De såkalte Båtsportkartene har aldri vært "autorisert" i noen form så vidt jeg vet. Dette avspeiles også i at de f.eks bare trykkes i nye opplag ca hvert annet år.... Det er også en av grunnene til at jeg alltid anbefaler vanlige hovedkart når jeg får spørsmålet i forbindelse med mine kurs osv - og det blir fortsatt min anbefaling. Men grunnlaget for trykking av båtsportkartene; det er fortsatt det samme som brukes for hovedkartserien, og det grunnlaget kommer den nye produsenten fortsatt til å kjøpe fra Sjøkartverket. Dermed kommer kartene trolig til å være like gode - eller like dårlige - som tidligere. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Lurer på: er det egentlig fritt frem å kjøpe kartgrunnlaget fra Sjøkartverket for å gi ut alternative båtsportkart? Senest nå? Det kunne jo være interessant.... Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 ok. Var ikke klar over at båtsportkartene ikke var autoriserte. Jeg trodde at båtsportkartene var autoriserte pr. idag, og oppdateringer fortløpende kunngjort i EFS. At autorisasjonen gjelder kun hovedkart var nytt for meg. Er ikke grunnlaget det samme for disse seriene, dvs. identiske pr. utgivelsesdato?? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Hva om du navigerer etter et ikke autorisert sjøkart og går på grunn? Kan man da risikere at forsikringsselskapet sier at "Her min gode man har du brukt et ikke autorisert sjøkart og forsikkringen avkortes." ? Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Det som vel blir spennende i fremtiden når det nå blir "butikk", er vel prisen og hvor ofte de oppdateres.Hei Lars Nemlig, presis, akkurat! Når det er sagt er det helt korrekt at i praksis betyr ikke dette så mye fra eller til, bortsett fra den ansvarsfraskrivelsen som myndighetene gjør ved å privatisere utgivelsen av båtsportkartene. C-map har jo allerede vært på private hender en tid. Problemet knytter seg helt riktig til oppdateringsfrekvensen og økte kostnader for båteierne. Fredriksen etterlyste noen her på Baatplassen som har litt kontakt med politikere og myndigheter. Vi i KNBF har jo en slik kontakt da....og det hender faktisk at vi når frem med våre synspunkter også. Denne saken vil for eksempel bli diskutert på Båttinget i Drammen 24. og 25. april. Alle båtforeninger på Østlandet er inviteret til å delta i et båtseminar hvor man har mulighet for å fremme sine synspunkter overfor sentrale aktører som er med på å bestemme båtlivets rammebetingelser i fremtiden. Seminaret holdes på First Hotel Ambassadeur i Drammen 24. april kl. 1000 og koster kr. 500,- pr. person inklusive lunsj. Baatplassvenner er selvfølgelig hjertelig velkommen! Påmelding kan skje på mail til post@knbf.no Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
KOB Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Det som skjer høres kanskje dramatisk ut, men den reelle forskjellen med kartene er forholdsvis liten. De såkalte Båtsportkartene har aldri vært "autorisert" i noen form så vidt jeg vet. Dette avspeiles også i at de f.eks bare trykkes i nye opplag ca hvert annet år.... Men grunnlaget for trykking av båtsportkartene; det er fortsatt det samme som brukes for hovedkartserien, og det grunnlaget kommer den nye produsenten fortsatt til å kjøpe fra Sjøkartverket. Dermed kommer kartene trolig til å være like gode - eller like dårlige - som tidligere. Du har helt sikkert rett i dette, Poseidon. Men jeg får allikevel en dårlig smak i munnen. Den alminnelige oppfatning er nok at båtsporkartene har vært autoriserte kart, men med den forskjellen i forhold til hovedkartserien at de oppdateres skjeldnere, men forøvrig inneholder en del relevante tilleggsopplysninger for oss fritidsbåteiere. Slik har de da også vært markedsført fra Sjøkarverkets side - med "tung" markedsføring av hvor viktig det er til enhver tid å ha oppdaterte kart. Det er nok mangre som også har latt seg lure og kjøpt nye båtsportkart det året det bare er nytt opptrykk og ingen endringer - som følge av denne markedsføringen. "Alle" har derfor vært i den tro at har en oppdaterte båtsportkart med seg, ja så er en trygg. Denne privatiseringen endrer dette bildet. Riktignok er kartgrunnlaget det samme, men hvilken sikkerhet har vi for at kartene oppdateres ofte nok til at de blir trygge å bruke. Og hva sier forsikringsselskapene den dagen en står på grunn og har brukt et oppdatert (privatisert) båtsportkart? Jeg tror ingen i dag vil hevde at en fritidsbåteier som benytter dagens båtsportkart ikke har "gode nok" kart. Med den fokus en nå får på at kartene ikke er autoriserte er jeg imidlertid redd for at det kan få konsekvenser som i praksis innebærer at vi må ha kart fra hovedkartserien for å være på trygg grunn, på samme måte som vi i dag har med papirkart (les båtsportkart) i tillegg til elektroniske kart. Hovedkartene er relativt uhåndterlige i en fritidsbåt, og jeg tror ikke det bidrar til sikkerheten og respekten for ferdsel på sjøen at det å skaffe seg gode nok og samtidig hensiktsmessige kart blir vanskeliggjort. Jeg ser at jeg på en måte kanskje overdriver litt - det er jo mange private kartprodusenter rundt omkring, særlig hva gjelder elektroniske kart, og som vi er mer eller mindre fornøyde med. Men hvis vi risikerer at båtsportkartene over tid blir B-vare, og kun hovedkartseriene aksepteres av bl.a. forsikringsselskaper så er det en utvikling jeg ikke kan bifalle. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Det jeg først og fremst synes den nye leverandøren må svare på er hvor ofte de tenker seg å komme med oppdateringer, og da mener jeg oppdateringer basert på grunnlaget fra siste utgave av hovedkartet. Før jeg har fått et tilfredstillende svar på dette, blir det uaktuelt å kjøpe flere båtsportkart. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Hva om du navigerer etter et ikke autorisert sjøkart og går på grunn? Kan man da risikere at forsikringsselskapet sier at "Her min gode man har du brukt et ikke autorisert sjøkart og forsikkringen avkortes." ? Har dette skjedd hittil? Situasjonen endrer seg ikke - i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Dagens båtsportkart er vel heller ikke regnet som autoriserte kart, så jeg kan ikke se at det i seg selv vil spille noe rolle. Det som er mer interessant er om denne privatiseringen vil føre til bedre eller dårligere kart. Produksjon av båtsportkart har aldri hatt spesiell høy prioritet hos kartverket. De har forsatt å gi ut kartblad basert på eldgamle oppmålinger til tross for at det har eksistert nye hovedkart for samme område. Kanskje skulle man heller se på dette som en god anledning til å få bedre produkter? Har sett litt på hjemmesiden til Ugland IT http://www.uglandit.com/ og hadde forvente å finne noe om dette under "pressemeldinger og nyheter" men finner ingenting om dette. Skal man tolke det som et tegn på at Ugland IT ikke ser på dette som noe viktig område? Dersom noen vet noe / kommer over mer informasjon om dette hadde det vært fint om man postet noe i denne tråden -Lasse Sitér dette innlegget Link to post
bbergs Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 ja.ja det var vel ikke uvent fra den kanten . hva blir det neste alle digitale og elektroniske kart ikke godkjent av kystverket. men vi småbåteiere må ha en egen eutorisasjon for og holde oss oppdaterte med stempel i panna. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Hva med å kontakte Ugland IT og anmode om at de opplyser litt om planene sine i denne tråden? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Dagens båtsportkart er vel heller ikke regnet som autoriserte kart, så jeg kan ikke se at det i seg selv vil spille noe rolle. Det som er mer interessant er om denne privatiseringen vil føre til bedre eller dårligere kart. Produksjon av båtsportkart har aldri hatt spesiell høy prioritet hos kartverket. De har forsatt å gi ut kartblad basert på eldgamle oppmålinger til tross for at det har eksistert nye hovedkart for samme område. Kanskje skulle man heller se på dette som en god anledning til å få bedre produkter? Har sett litt på hjemmesiden til Ugland IT http://www.uglandit.com/ og hadde forvente å finne noe om dette under "pressemeldinger og nyheter" men finner ingenting om dette. Sjansene har vel blitt litt større at man får alternativer. Hvis Ugland IT gjør det for dårlig kan jo baatplassen.no steppe inn å sette igang med noe Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 ok67 :Hva om du navigerer etter et ikke autorisert sjøkart og går på grunn? Kan man da risikere at forsikringsselskapet sier at "Her min gode man har du brukt et ikke autorisert sjøkart og forsikkringen avkortes." ? Har dette skjedd hittil? Situasjonen endrer seg ikke - i første omgang. Situasjonen er for så vidt ikke endret, bortsett fra at nå vil det stå skrevet på kartet at det ikke er autorisert, tidligere stod det ikke (slik jeg har forstått det, her i Trøndelag er det dårlig med båtsportkart..) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Situasjonen er for så vidt ikke endret, bortsett fra at nå vil det stå skrevet på kartet at det ikke er autorisert, tidligere stod det ikke (slik jeg har forstått det, her i Trøndelag er det dårlig med båtsportkart..)Dette betyr ingenting i øyeblikket. Forsikringene hadde prøvd seg for lengst i rettssystemet, stempel på kartet eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Bruker en del med kart i det daglige jobben min, og "dårlige kart" er jo et velkjent fenomen. Et kart er jo bare en forminsket utgave av den reelle verden. Denne forminskingen gir jo selvsakt rom for mange feil. Papirkart og digitale kart kan nesten skjæres over en kami så måte. Digitale kartverk er jo som oftest scannede papirkart som senere er vektorisert og tillagt forskjellige lag med "ny" informasjon, en løsning som oftest er god nok til allment bruk. Vil tro at de gammle "ikke-autoriserte sjøsportkart har gjennomgått mange oppgraderinger siden 1. opplag. Båtfolk har jo også en utrolig god evne til å prate sammen og direkte feil i et kart vil veldig fort komme fram ganske fort. Videre med dagens teknologi med bl.a ekkolodd og lav fart så skulle det vel også være mulig å ta seg fram på steder med båtsportkartene. Båtsportkart er jo også bare produsert dor de områder som har stor trafikk av fritidsbåter. Tror ikke nødvendigvis at produksjon av nye sjøsportkart trenger å bli dårligere enn hva de Statens kartverk produserer, det er de samme datagrunnlag som vil bli benyttet. På kommunalt nivå er det et sammensurium av kartverk fra private firma og kart fra statens kartverk. Jeg skal i allefall ikke si hva som er best. Det som er viktig er det vi som brukere klarer å melde inn av viktige momenter før produkjon av nye kart. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.