Jump to content

Båtsportkart blir ikke autorisert for navigasjon!


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Miljøverndepartementet har solgt båtsportkartene til Ugland IT.

De nye kartene skal stemples «Ikke autoriserte sjøkart», men

er fortsatt småbåtføreres viktigste hjelpemiddel om bord.

 

Dette er en overskrift i Stavanger Aftenblad idag. Klikk her for hele

artikkelen med kommentarer fra bl.a. Jan Syvertsen i KNBF

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

...Miljøverndepartementet har solgt båtsportkartene til Ugland IT. De nye kartene skal stemples«Ikke autoriserte sjøkart», men er fortsatt småbåtføreres viktigste hjelpemiddel om bord.....

Lurer på om ikke forsikringsselskapene nå kommer til å sette nye krav om digitale kartplottere eller "fullskala-kart"?  :cheers: ....liker IKKE denne utviklingen! Blårussene slår til igjen......... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Er det ingen her på forumet som har en liten kontakt til noen sentrale politikere? De fleste politikere ønsker jo litt blest om navnet sitt, så her er det muligheter! Dette vil jo være en enkel sak for å få litt avisomtale, og de fleste vil vel forstå behovet for å kunne navigere etter sjøkart på sjøen??

 

For dette her er jo bare så alt for dumt! Av og til kan man undres over hva som bestemmes av "folk vi betaler" (ansatte som lønnes av skatter eller avgifter) og om de har fått litt lite surstoff i det siste.  Spesielt her i denne saken!  

 

Eller som vi sier det: "Har de røyka sokkene sine igjen??"

Link to post

Ikke autoriserte båtsportkart???,

Jeg trodde dette var årets aprilspøk, men artikkelen er jo datert 14.4.

At noen i hele tatt kan tenke i slike baner er særdeles imponerende. Når det i tillegg blir realisert er det jo bare helt utrolig.....utrolig er også uttalelsen om at denne autorisasjonen ikke spiller noen rolle??. Dette sier vel alt om disse "kloke" hodene

 

Er det noe vi kan gjøre?

Skal vi pepre dem med mailer al'a NB-saken? ...neida, liten vits..det preller av som vann på gåsa.....

 

Jeg føler total maktesløshet og går direkte inn i apatiens verden.

Link to post

Hei.

 

Det som vel blir spennende i fremtiden når det nå blir "butikk", er vel prisen og hvor ofte de oppdateres.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Som autorisert sjøkartforhandler snakker jeg med Sjøkartverket både titt og ofte  -  senest nå idag. Idag ble det også bekreftet at restopplaget av båtsportkart nå pakkes ned og sendes over til den nye eieren.

 

Det som skjer høres kanskje dramatisk ut, men den reelle forskjellen med kartene er forholdsvis liten. De såkalte Båtsportkartene har aldri vært "autorisert" i noen form så vidt jeg vet. Dette avspeiles også i at de f.eks bare trykkes i nye opplag ca hvert annet år....

 

Det er også en av grunnene til at jeg alltid anbefaler vanlige hovedkart når jeg får spørsmålet i forbindelse med mine kurs osv   -   og det blir fortsatt min anbefaling.

 

Men grunnlaget for trykking av båtsportkartene; det er fortsatt det samme som brukes for hovedkartserien, og det grunnlaget kommer den nye produsenten fortsatt til å kjøpe fra Sjøkartverket. Dermed kommer kartene trolig til å være like gode  -  eller like dårlige  -  som tidligere.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det som vel blir spennende i fremtiden når det nå blir "butikk", er vel prisen og hvor ofte de oppdateres.

Hei Lars  :yesnod:

Nemlig, presis, akkurat!

Når det er sagt er det helt korrekt at i praksis betyr ikke dette så mye fra eller til, bortsett fra den ansvarsfraskrivelsen som myndighetene gjør ved å privatisere utgivelsen av båtsportkartene. C-map har jo allerede vært på private hender en tid. Problemet knytter seg helt riktig til oppdateringsfrekvensen og økte kostnader for båteierne.

Fredriksen etterlyste noen her på Baatplassen som har litt kontakt med politikere og myndigheter. Vi i KNBF har jo en slik kontakt da....og det hender faktisk at vi når frem med våre synspunkter også. Denne saken vil for eksempel bli diskutert på Båttinget i Drammen 24. og 25. april. Alle båtforeninger på Østlandet er inviteret til å delta i et båtseminar hvor man har mulighet for å fremme sine synspunkter overfor sentrale aktører som er med på å bestemme båtlivets rammebetingelser i fremtiden. Seminaret holdes på First Hotel Ambassadeur i Drammen 24. april kl. 1000 og koster kr. 500,- pr. person inklusive lunsj. Baatplassvenner er selvfølgelig hjertelig velkommen! Påmelding kan skje på mail til post@knbf.no

Hilsen Syvert  :nonod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Det som skjer høres kanskje dramatisk ut, men den reelle forskjellen med kartene er forholdsvis liten. De såkalte Båtsportkartene har aldri vært "autorisert" i noen form så vidt jeg vet. Dette avspeiles også i at de f.eks bare trykkes i nye opplag ca hvert annet år....

 

Men grunnlaget for trykking av båtsportkartene; det er fortsatt det samme som brukes for hovedkartserien, og det grunnlaget kommer den nye produsenten fortsatt til å kjøpe fra Sjøkartverket. Dermed kommer kartene trolig til å være like gode  -  eller like dårlige  -  som tidligere.

Du har helt sikkert rett i dette, Poseidon. Men jeg får allikevel en dårlig smak i munnen.

 

Den alminnelige oppfatning er nok at båtsporkartene har vært autoriserte kart, men med den forskjellen i forhold til hovedkartserien at de oppdateres skjeldnere, men forøvrig inneholder en del relevante tilleggsopplysninger for oss fritidsbåteiere. Slik har de da også vært markedsført fra Sjøkarverkets side - med "tung" markedsføring av hvor viktig det er til enhver tid å ha oppdaterte kart. Det er nok mangre som også har latt seg lure og kjøpt nye båtsportkart det året det bare er nytt opptrykk og ingen endringer - som følge av denne markedsføringen.

 

"Alle" har derfor vært i den tro at har en oppdaterte båtsportkart med seg, ja så er en trygg. Denne privatiseringen endrer dette bildet. Riktignok er kartgrunnlaget det samme, men hvilken sikkerhet har vi for at kartene oppdateres ofte nok til at de blir trygge å bruke. Og hva sier forsikringsselskapene den dagen en står på grunn og har brukt et oppdatert (privatisert) båtsportkart? Jeg tror ingen i dag vil hevde at en fritidsbåteier som benytter dagens båtsportkart ikke har "gode nok" kart. Med den fokus en nå får på at kartene ikke er autoriserte er jeg imidlertid redd for at det kan få konsekvenser som i praksis innebærer at vi må ha kart fra hovedkartserien for å være på trygg grunn, på samme måte som vi i dag har med papirkart (les båtsportkart) i tillegg til elektroniske kart. Hovedkartene er relativt uhåndterlige i en fritidsbåt, og jeg tror ikke det bidrar til sikkerheten og respekten for ferdsel på sjøen at det å skaffe seg gode nok og samtidig hensiktsmessige kart blir vanskeliggjort.

 

Jeg ser at jeg på en måte kanskje overdriver litt - det er jo mange private kartprodusenter rundt omkring, særlig hva gjelder elektroniske kart, og som vi er mer eller mindre fornøyde med. Men hvis vi risikerer at båtsportkartene over tid blir B-vare, og kun hovedkartseriene aksepteres av bl.a. forsikringsselskaper så er det en utvikling jeg ikke kan bifalle.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Dagens båtsportkart er vel heller ikke regnet som autoriserte kart, så jeg kan ikke se at det i seg selv vil spille noe rolle. Det som er mer interessant er om denne privatiseringen vil føre til bedre eller dårligere kart.

 

Produksjon av båtsportkart har aldri hatt spesiell høy prioritet hos kartverket. De har forsatt å gi ut kartblad basert på eldgamle oppmålinger til tross for at det har eksistert nye hovedkart for samme område.

 

Kanskje skulle man heller se på dette som en god anledning til å få bedre produkter? Har sett litt på hjemmesiden til Ugland IT http://www.uglandit.com/ og hadde forvente å finne noe om dette under "pressemeldinger og nyheter" men finner ingenting om dette.

 

Skal man tolke det som et tegn på at Ugland IT ikke ser på dette som noe viktig område?

 

Dersom noen vet noe / kommer over mer informasjon om dette hadde det vært fint om man postet noe i denne tråden

 

-Lasse

:blush:

Link to post

Dagens båtsportkart er vel heller ikke regnet som autoriserte kart, så jeg kan ikke se at det i seg selv vil spille noe rolle. Det som er mer interessant er om denne privatiseringen vil føre til bedre eller dårligere kart.

 

Produksjon av båtsportkart har aldri hatt spesiell høy prioritet hos kartverket. De har forsatt å gi ut kartblad basert på eldgamle oppmålinger til tross for at det har eksistert nye hovedkart for samme område.

 

Kanskje skulle man heller se på dette som en god anledning til å få bedre produkter? Har sett litt på hjemmesiden til Ugland IT http://www.uglandit.com/ og hadde forvente å finne noe om dette under "pressemeldinger og nyheter" men finner ingenting om dette.

Sjansene har vel blitt litt større at man får alternativer. Hvis Ugland IT gjør det for dårlig kan jo baatplassen.no steppe inn å sette igang med noe  :blush:  :wink:
Link to post

ok67 :Hva om du navigerer etter et ikke autorisert sjøkart og går på grunn? Kan man da risikere at forsikringsselskapet sier at "Her min gode man har du brukt et ikke autorisert sjøkart og forsikkringen avkortes." ?  

 

Har dette skjedd hittil? Situasjonen endrer seg ikke - i første omgang.

Situasjonen er for så vidt ikke endret, bortsett fra at nå vil det stå skrevet på kartet at det ikke er autorisert, tidligere stod det ikke (slik jeg har forstått det, her i Trøndelag er det dårlig med båtsportkart..)
Link to post

Situasjonen er for så vidt ikke endret, bortsett fra at nå vil det stå skrevet på kartet at det ikke er autorisert, tidligere stod det ikke (slik jeg har forstått det, her i Trøndelag er det dårlig med båtsportkart..)

Dette betyr ingenting i øyeblikket. Forsikringene hadde prøvd seg for lengst i rettssystemet, stempel på kartet eller ikke.
Link to post

Bruker en del med kart i det daglige jobben min, og "dårlige kart" er jo et velkjent fenomen. Et kart er jo bare en forminsket utgave av den reelle verden. Denne forminskingen gir jo selvsakt  rom for mange feil. Papirkart og digitale kart kan nesten skjæres over en kami så måte. Digitale kartverk er jo som oftest scannede papirkart som senere er vektorisert og tillagt forskjellige lag med "ny" informasjon, en løsning som oftest er god nok til allment bruk. Vil tro at de gammle "ikke-autoriserte sjøsportkart har gjennomgått mange oppgraderinger siden 1. opplag. Båtfolk har jo også en utrolig god evne til å prate sammen og direkte feil i et kart vil veldig fort komme fram ganske fort. Videre med dagens teknologi med bl.a ekkolodd og lav fart så skulle det vel også være mulig å ta seg fram på steder med båtsportkartene. Båtsportkart er jo også bare produsert dor de områder som har stor trafikk av fritidsbåter. Tror ikke nødvendigvis at produksjon av nye sjøsportkart trenger å bli dårligere enn hva de Statens kartverk produserer, det er de samme datagrunnlag som vil bli benyttet. På kommunalt nivå er det et sammensurium av kartverk fra private firma og kart fra statens kartverk. Jeg skal i allefall ikke si hva som er best. Det som er viktig er det vi som brukere klarer å melde inn av viktige momenter før produkjon av nye kart.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...