Jump to content

Ny Kartplotter - erfaringer med noen alternativer?

Los Endos

Recommended Posts

Her en CX44 med radar, den fungerer veldig bra når du blir kjent i menyene, skjermen er veldig lyssterk å står nok til å kjøre 2 kart samtidigt.

Jeg har ikke ekkolodd på min, sjekket prisen på denne, ca 8000,-. Syntes det var dyrt men det ryktes at dette er ett meget bra ekkolodd, uten at jeg har prøvet det selv. Oppdatering er bra selv med to kart oppe samtidigt selv om farten nærmer seg 40knop, mulig dette har noe med SW versjonen som nevnt tidliger i tråden

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Jeg har erfaring med endel plottere opp gjennom årene. Men det er vanskelig å sammenligne disse - for ale plottermne har nok en rivende utvikling. Dersom man i fremtiden ser for seg å koble plotteren til autopilot vil jeg anbefale Raymarine-systemet. Jeg har i sommer under en god del forskjellige værforhold kontrollert XTE når jeg seiler på ruter med autoliot. Denne er som regel 0.00 med Raymarine. Jeg var ikke tilnærmet i dette området med tidligere autopiloter.

Jeg kjører CX44 nede ved styreposisjon m/ slave på FB.

Siste softwareversjon er som tidligere nevnt 4.30.

Det er store forbedringer både i hurtighet, ytelse og funksjoner fra den opprinnelige 4.10 versjonen.

Fra 4.10 har det vært 3-4 "betaversjoner" inntil siste versjon 4.30 som gir en "ny" plotter i forhold til 4.10.

I tillegg har jeg akkurat fått den nye AP24 autopilot m/ den nyeste RC42 ratekompasset (hadde tidligere AP16 m/ RC36),

4 kw radar (som er stabilisert med RC42), ekkoloddmodulen, + diverse fra annet Simrad, vhf RS82, m.m.

Alt er knyttet sammen med Simnet og har fungert 100% stabilt under alle forhold de tre årene jeg har hatt dette.

Jeg er for eksempel imponert over lysstyrke og lesbarhet i sollys.

Av de plotterne jeg har forsøkt er det ikke mange som slår CX i sollys, Raymarine E-serie er vel den eneste jeg vil rangere i samme klasse/bedre.

Redigert av Phoebe (see edit history)
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...