Jump to content

Ny Kartplotter - erfaringer med noen alternativer?

Los Endos

Recommended Posts

Hei!

Jeg ønsker meg en litt større kartplotter, men har noen begrensninger i høyden på plotteren. Bredden går greit.

Det er noen modeller som går ut nå, som det er gode tilbud på. Har noen erfaringer med:

Simrad CX 44

Raymarine C80

Garmin 4010

Raymarinen er kun 8,4" skjerm, men jeg har en Raymarine fra før, så kanskje jeg kan bruke samme GPS antenne som jeg har? De fysiske målene på denne passer uansett veldig greit inn i båtens instrumentpanel.

Takk for innspill.

Hei!

Takk! Garmin er vel den nyeste av alternativene jeg satte opp. Og ser vel mest moderne ut. LItt delte erfaringer tydeligvis. Min blir jo også nedfelt i dashbordet, men mon tror hvor mye kjøling det er nedi der...?

Torbjørn

Jeg har hatt to CX 44 g brukt den i 3-4 sesonger med plotter, ekkolodd og radar. I dag har vi Raymarine E serie ombord. Sammenlignet med Raymarine synes jeg ikke Simrad strekker til overhode. Både på hastighet i oppdateringer og brukervennlighet.

CX44 er en utgått modell så det er nok restlager som selges. Med NT+ kart er hastigheten god - går du på MAXkart tar det et par kaffekopper å få oppdatert kartet med mindre du slår av alle tilleggsfunksjoner MAX kartet har.

Sammenligningen med Raymarine C serien har jeg aldri gjort. I en åpen båt som vi har og har hatt er skjermen etter min mening ikke bra nok i direkte sollys. Har pvøekjørt et par Windyer med C 120.

Mindre enn 10 toms skjerm ville ikke jeg hatt - for da mister du i praksis muligheten for å kjøre to kart samtidig. Vi kjører alltid på to kart - et som er zoomet inn for detaljer og ett som er zoomet ut så vi ser helheten i farvannet.

Min konklusjon: Om valget bare står mellom de alternativene du har skissert ville jeg gjort meg godt kjent med Garminen. Den har jeg aldri sett på selv. Om den ikke er OK ville jeg valgt Simrad med NT+ kart og levd med at den er litt knotete å finne ut av (men når du kan den er det enkelt å bruke den). C 80 synes jeg både er for liten og har dårlig skjerm i sollys

Edited by Bitteliten (see edit history)
C-80 har vært best i test. Belamarin har også eneste funkerende servicenett på denne markeden her i Norge.

Har vært er nok rett. og hvem ble den testet mot?

Enig npr det gjelder service, men Simrad er på vei med bedre service også. Nye servicesjefen har jeg gode erfaringer med

Jeg har sikkert flere alternativer også. Men som sagt er høyden på plotteren knapp faktor her.

C80 er 21,7 cm høy, og går fint. Men noe særlig over 23 cm skal slite, litt avhengig av hvor dypt instrumentet er. Tilbud på C80 om dagen.

Simraden er bare 22,0mm og således perfekt. Men det er en utgått modell, men da er den rimelig i innkjøp.

Garminen er kanskje den mest moderne, men jeg har hatt en 520 i en annen båt, og var ikke begeistret for Bluechart kartene... Varmgang og summing høres heller ikke attraktivt ut. Garminen er 22,6 cm, og burde passe fint.

Hvilke andre alternativer har jeg??

Edited by Los Endos (see edit history)

E80??

Merk at E-serien er adskillig "dypere" enn C-serien.

Har prøvd både Garminen og Simraden som nevnes (men ikke brukt over lengre tid). Deler definitivt Bittelitens erfaring med Simraden og var ikke kjempeimponert over Garminen heller, men det er muligens smak og behag. Jeg synes i alle fall Raymarine er myyye bedre på å lage menystyringer som en intuitivt finner ut av (har selv E120).

En kjenning satte nettopp inn en ny type Simrad (NX45). Den så mye bedre ut mhp. "intuitivitet" - mener jeg så nevnt her inne at den var basert på en Northstar-plotter. Men den tar nok bortimot like stor plass som en C120.

"... og var ikke begeistret for Bluechart kartene ..."

Bluechart kartene er da meget bra. Og så vises dybdeangivelser på alle grunner. På Raymarine må man ofte sette cursor over grunnen og be om mer info for å finne ut hvilken dybde grunnen har. Veldig skuffende.

Jeg har C-serie Raymariene nå, og har aldri plages med manglende lysstyrke. Men det har kanskje noe med at jeg kan vinkle den slik jeg vil, og dermed kan se rett mot den.

Bluechart er sikkert bra de, men jeg er mest vant til Navionics gold, og jeg sliter litt med å gå fra Navionics til Bluechart til Navionics. DA er det nok sånn at det du kjenner best virker best. Sikkert bare en vane.

Jeg sjekket specsen på den nye Simraden. Der får jeg nok bare plass til 8,4 tommeren...

CX44 hadde vært ideell størrelsesmessig. Hvordan fungerer den til helt basic navigering? Du kan plassere cursor i nedkant av skjermbildet, og bildet "ruller" raskt nok i ca 30-35 knop?

Jeg sendte en mail til Marex også, for å høre om de hadde noen anbefalinger/max mål på plotter jeg får plass til...

CX44 hadde vært ideell størrelsesmessig. Hvordan fungerer den til helt basic navigering? Du kan plassere cursor i nedkant av skjermbildet, og bildet "ruller" raskt nok i ca 30-35 knop?

CX 44 fungerer helt bra den - men den har litt liten prosessorkraft til å kjøre to kart i kurs opp - så når du zoomer bruker den litt tid på å tegne opp kartet på nytt. Men det hele avhenger av hva du er vant til. Den har ikke noe problemer med å oppdatere kart ved normal og rask kjøring. Tror ikke det er mulig å sette et off set på kartet slik at du kan bestemme hvor mye som skal være "foran og bak" båten på kartet.

Menysystemet er bra når man først lærer seg det - men det tar litt lenger tid enn feks på Raymarine er min erfaring.

Jeg var fornøyd med våre CX 44 - men merker at Raymarine har vært lenger fremme i utviklingen av brukergrensesnitt.

Har en 172c oppe og en 2010 nede , det er nesten natt å dag forskjell .Men 172c har jeg brukt lenge uten problem , men blei litt bortsjemt da jeg fikk inn en 2010 . Har du plass å råd , kjøp så stor du kan .....

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kjøpte en Garmin 3010C fra wmjmarine nå og det tok en uke fra bestilling til levert på trappa hos meg. Jeg gikk fra 5" til 10" og det er nesten en firedobling av skjermarealet. Det er veldig greit å kunne planlegge hele turen uten alt for mye zooming. Denne modellen har en svært gunstig pris nå. Ferdig tollet på trappa mi = ca 7500,-

Enkel å bruke, så en trenger ikke lese så mye før en tar den i bruk.

At det ikke går an å sette båten offset i skjermen på Simraden høres jo tragisk ut. Jeg er jo opptatt av det som er foran båten, og ikke bak... Alle plottere jeg har hatt har hatt denne muligheten...

Har ikke fått svar fra Marex om størrelsen på plotter ennå, men det kan være at Garmon 4010 er for dyp.

Garmin 3010 ble nevnt over. Den ser adskillig mer gammeldags ut enn 4010, men skinnet kan bedra. Den bygger kun 7,5 cm, og passer veldig bra i størrelsen. Noen som har erfaring med denne?

Hastighet på oppdateringer, mulighet til å sette båten i nedkant av skjermbildet med kurs opp osv...

Erfaring med 3010 har jeg ikke så mye av men jeg har brukt den litt. Zooming og bytte av bilder går ganske så fort. Jeg har seilbåt og trenger ingen expressfart. Vedå velge kurs opp så blir egen båt flyttet nedover i skjermen så det du passert serdu ikke mye av men desto mer forover. Ved nordopp er båten i sentrum av skjermen. Manualen er nedlastbar så der kan du lese om alt. Beklager men jeg har ikke satt meg inn i alle finesser og menyer. De jeg skulle endre fant jeg lett for det er jo garmin vi snakker om.

• 4 weeks later...

Ser dere snakker om Simrad CX44 her.

Om man har en slik plotter og ønsker enda en , f.eks for motorbåt oppe på fly+nede eller for oss med seilbåt i cocpit samt i tillegg på karbordet , kan man da koble disse simradene sammen så de kun trenger en kartbrikke eller må man ha 2 brikker , og må man ha 2 antenner ?

Edited by Enzo (see edit history)
Ser dere snakker om Simrad CX44 her.

Om man har en slik plotter og ønsker enda en , f.eks for motorbåt oppe på fly+nede eller for oss med seilbåt i cocpit samt i tillegg på karbordet , kan man da koble disse simradene sammen så de kun trenger en kartbrikke eller må man ha 2 brikker , og må man ha 2 antenner ?

Da kjøper du deg en slave, eller en CS-modell (ikke CX), Enzo

Denne er helt maken til "hovedboksen, bortsett fra at denne får alle data via SimNet.

Du trenger derfor kun en kartbrikke, et ekkolodd, en radar, en gps, osv.

Du bor jo i nærheten av meg.

Send meg en IM hvis du vil ta en titt på hvordan det fungerer.

Båten er nettopp løftet opp i hagen.

CX 44 fungerer helt bra den - men den har litt liten prosessorkraft til å kjøre to kart i kurs opp - så når du zoomer bruker den litt tid på å tegne opp kartet på nytt. Men det hele avhenger av hva du er vant til. Den har ikke noe problemer med å oppdatere kart ved normal og rask kjøring. Tror ikke det er mulig å sette et off set på kartet slik at du kan bestemme hvor mye som skal være "foran og bak" båten på kartet.

Menysystemet er bra når man først lærer seg det - men det tar litt lenger tid enn feks på Raymarine er min erfaring.

Jeg var fornøyd med våre CX 44 - men merker at Raymarine har vært lenger fremme i utviklingen av brukergrensesnitt.

Noe av det du trekker fram her er riktig, Bitteliten.

Imidlertid vet jeg at du hadde gammel software på din CX (du kjørte vel Sw. ver. 4.10 ?).

Nå er siste versjon av SW 4.30 og det er skjedd mye med både hastighet og funksjoner i de siste 2 sw-versjonene.

Blant annet er f.eks. Offset på kartet (hvis jeg forstår spørsmålet riktig) standard i Sw. 4.30-versjon.

Du kan kjøre/ angi offset både i radar- og kartbilde(ne).

For de som nå kjøper denne nav-stasjonen til dagens nedsatte priser, er CX-serien etter min mening et røverkjøp.

Edited by Phoebe (see edit history)

Hei Phoebe

Takk for informasjon.

Da rykker faktisk CX44 opp på tetplassen igjen. Men jeg har ikke fått en entydig tilbakemelding fra Marex om hva det er plass til. De bruker tydeligvis bare Raymarine, og kjenner ikke til andre alternativer som passer...

Send meg en IM hvis du vil ta en titt på hvordan det fungerer.

Båten er nettopp løftet opp i hagen.

Takk for infoen , jeg trenger nok ikke å komme å se , kommer akkurat inn døren etter å ha vært å sett på båten det er aktuelt i og ble grundig forklart hvordan jeg kunne gjøre det.

Edited by Enzo (see edit history)
Hei Phoebe

Takk for informasjon.

Da rykker faktisk CX44 opp på tetplassen igjen. Men jeg har ikke fått en entydig tilbakemelding fra Marex om hva det er plass til. De bruker tydeligvis bare Raymarine, og kjenner ikke til andre alternativer som passer...

Ser at du holder til på Nøtterøy.

Vil du se og prøve den før du bestemmer deg, bor jeg ca. 20 minutter unna.

Her ser du du den innfelt over styreposisjon nede hos meg:

plotterplassering.jpg

Edited by Phoebe (see edit history)
Hva er nøyaktigheten på disse plotterne?

Og hva slags integrity check har de?

Jeg har de to siste årene hatt moro med å kjøre plotteren (gps) med Egnos, dvs underkjent 0-signalet.

Dette har stort sett oppført seg så nøyaktig at jeg får feilmelding når jeg legger meg i nabobåsen på brygga

etter først å satt på ankervakt med egen bås som utgangspunkt og 0 i "slingringsmonn.

Du vet jo hvor båten pleier å ligge, Mulligan, så da vet du forholdene på stedet.

En nøyaktighet som ligger innenfor båtens lengde og bredde (10,66 m x 3.25m) holder forøvrig lenge for meg.

Spm. to:

Usikker på den, da jeg ikke finner noe om dette i spesifikasjonene.

Der er Furuno og noen andre om ikke annet bedre til å dokumentere hva som ligger under dekselet.