Jump to content

Kartplotter og GPS-antenne av ulike merker?

Sjarkens venn

Recommended Posts

Hei

Jeg skal montere en Seiwa Barracuda kartplotter fra ca. 2004 (aldri brukt) som krever ekstern GPS-antenne, men som ikke fulgte med. Se: http://www.seiwa-marine.com/seiwa_barracuda.htm

Den originale Seiwa-antennen er veldig dyr, men det finnes GPS-antenner av andre merker, bl.a. Garmin GPS 17 (HVS?) som koster en brøkdel.

Spørsmål: Seiwa'en skal visstnok støtte NMEA-0183, som vel er det samme som Garmin-antenna. Men er det noen som vet om Seiwa'en vil kunne fungere sammen med denne antenna, og evnt. om det er noen fallgruver man må passe på for å få det til å virke?

Garmin-dokumentasjonen snakker om RS-232 og slikt (=PC?). Kabelen fra kartplotteren har bare 7-8 løse ledninger med ulik farge.

:sailing:

Det er vel nesten 3 forskjellige muligheter, så vidt jeg vet;

aktive antenner, får spenning via egen kabel, eller via signal kabel. Noen av disse har forskjellig spenning, men vanligst er vel 5v, dette kan måles ved sjekke spenningen mellom antenne signal og jord, eller den egene strøm forsyningen.

passive antenner, går stort sett om hverandre

også har man antenner som egentlig ikke er BARE antenne, men faktisk en hel gps-enhet som sender signalene til kartplotteren. Altså sitter det ingen gps-enhet i kartplotteren, den bare mottar signaler. Om det er denne varianten, så er det nok vanskelig å bruke noe annet enn leverandørens merke. Om ikke de bruke standard signaler da.... Det vet ikke jeg.

• 11 måneder senere...

Hei.

Låner denne tråden: (Som fyller ett år i morgen)

Har tenkt til å bruke min Seiwa Barramundi Plus (m/ekstern ant) på begge førerposisjoner. Ønsker ikke å lage fler hull enn nødvendig, eller å trekke mer kabel enn nødvendig...

Har Garmin GPS 128 m/ekstern antenne nede.

Kan jeg hente signalene fra den, tro? Følgende er fra tekn. spec, Garmin:

InnNMEA 0183, DGPS, Garmin data UtNMEA 0180, NMEA 0182, NMEA 0183, Garmin data.

På Seiwa'n er det mange uttak og uante muligheter så vidt jeg kan skjønne:

seiwa.jpg

Chiba

Jeg fikk ikke noe ut av denne lenken.

Min erfaring er følgende:

1) Jeg starter med å undersøke om GPS-antennen skal forsynes med ekstern 12 volt eller om dette leveres fra kartplotteren.

2) Deretter kobler jeg utgangene fra GPS-antennen til serieporten eller USB-porten (avhengig av kontakt) og leser signalene fra GPS-antennen med microsoft sin hyperterminal. Da kan jeg se hvilken setningsstruktur GPS-antennen sender.

3) Neste ledd er å koble GPS-antennen til kartplotteren i forhold til punkt 1) og 2).

4) Siste ledd er å sjekke at GPS-signalene blir lest av kartplotteren.

Dette har fungert i alle år jeg har benyttet GPS-antenne og kartplotter. (Mulig at jeg har glemt et punkt eller to?)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...