Jump to content

Valg av innfelt dusj/Løsning avløp fra dusj?


Batdilla

Recommended Posts

Har tenkt å montere en innfelt dusjløsning på toalettrommet. De jeg har funnet er følgende:

 

Dusj-sett for nedfelling og sidemontering. Dusjhode med trykk-knapp. Blandebatteri varmt/kaldtvann. Laget i hvit ABS plast. Innbygningsmål: 135X180mm Med 4,0m. slange.

Kr: 690.- Seatronic

Bilde

 

Dusj for innfelling, leveres i to deler; dusj og blandebatteri. Laget i plast med farge hvit eller krom. 3 meter slange. Pris pr. sett. Hvit, kr: 1150.- Krom, kr: 1250.- Seatronic

BildeBildeBilde

 

Innfellingsboks med lokk, laget av plast. Komplett med blandebatteri, dusjhode med av/på klemme og 2,1m slange. Pris: 1583,- Maritim.

Bilde

 

 

Noen som har noen erfaring med en eller flere av disse? Noen jeg bør satse på? Noen jeg ikke bør satse på? Finnes prisgunstige alternativer til disse?

 

Videre må man vel ha en avløpstank som samler opp fra avløpet i dusjen og kan pumpe dette ut igjen. Hos Maritim har de følgende:

 

Avløpstank for dusjrom, håndvasker ol. Kan benyttes sammen med f.eks Whale Gulper. Innebygget nivåbryter som starter pumpen når tanken er full. Volum: 9 liter Mål: 330x250x170 mm. Slangestuss inntak: 1x38, 3x25 og 1x13 mm. Slangestuss utløp: 19 mm. OBS! Ikke for septik. Kr. 1488,-.

Bilde

 

Dreneringsboks komplett med pumpe, nivåbryter, filter og tilbakeslagsventil. Inntak: 19mm, 25mm og 28mm. Utløp: 19mm. Spenning: 12V. Kr. 1189,-

Bilde

 

Kronene ruller fort når man skal installere VVS fra scratch :wink:. Min første innskytelse er: Trenger man i det hele tatt en slik oppsamlingstank? Et argument jeg ser, er at da kan man ta seg en dusj uten at man på død og liv må pumpe det ut med en gang. Eller kan man det? Det er ikke mange litrene det er plass til på disse boksene. Hvorfor har man en slik tank da? For å spare pumpa slik at tanken samler opp litt vann før pumpa starter? Hvis forutsetningen er at man pumper det rett ut, kunne det klart seg med kun ei pumpe montert på avløpet fra dusjen som pumpet det rett ut? En annen side av saken er plassen en slik oppsamlingstank opptar. Har man ikke altfor mye plass disponibelt, er det også gunstig av plasshensyn hvis man kan få til en bra løsning som ikke inkluderer en slik tank. Her er jeg virkelig i tvil og er takknemlig for innspill.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

I båten min er det en fotpumpe som man må bruke for å lense ut dusjvannet. Det er plass til noen liter før dusjvannet står over "trallverket" på dørken, og ganske mange liter før dusjvannet "renner over".

 

Naturligvis ikke like elegant som en egen elektrisk dusjpumpe, men rimeligere og kanskje også mer driftssikkert.

 

Kanskje kommer et bilde...?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært på tråden til Seatronic og maset litt. De to første modellene som er fra Seatronic utgår for min del. De er nemlig slik at man må holde en knapp på dusjhodet nede for at det skal komme vann. Det blir litt for tungvint når man skal dusje inne. Jeg spurte også om alternative løsninger istedenfor å bruke en oppsamlingstank på avløpet.

 

Alternativ 1 er å koble et filter og ei pentrypumpe rett på avsuget og pumpe det rett ut. Men dette betinger vel manuell start og stopp av pumpa. F.eks. denne:

 

Shureflo Pentrypumpe. Trykkvannspumpe med automatisk trykkbryter. Løftehøyde 10m. Kapasitet 10,6 liter/min. Kr: 980.-

Bilde

 

Alternativ 2 er å gjøre som jeg mistenker mange andre gjør: Kjøre vannet til kjølsvinet og ha nivåbryter og pumpe i kjølsvinet som pumper det ut. Han mente alt fra 1400 liter/time og oppover duger. Fordelen jeg ser med dette, er at det for det første er gunstig prismessig. For det andre får man da lensepumpe som kan være greit å ha i andre situasjoner også. Den billigste pumpa han anbefalte var denne:

 

Rule 360  (ikke avbildet). Liten lensepumpe med nivåbryter. 12V, 1400 liter/time. Kr. 445.-

 

Separate nivåbrytere koster fra kr. 340,-. Går jeg opp til 440,- for pumpa, med tillegg for nivåbryter, får jeg over det dobbelte av kapasiteten - 3300 liter/time.

 

Rule 1000. 12V, 3300 liter/time. Kr. 440.-

Bilde

 

Jeg er igrunnen mest stemt for alternativ 2. Jeg trenger plassen en oppsamlingstank tar opp. Prismessig kommer man også mer gunstig ut med kjølsvinløsningen. Og i tillegg får jeg da lensepumpe, som jeg ikke har pr. i dag. Hva finnes av klare ulemper med kjølsvin-løsningen? Hvor stor kapasitet bør jeg satse på, med hensyn til lensing i andre situasjoner enn ved dusjing? Noen som kan si litt om alternativ 2?

Link to post
Share on other sites

En klar ulempe med alternativ 2 er at all dritten man vasker av seg havner i kjølsvinet. Se inne i røret fra dusjen eller badekaret ditt hjemme, så forstår du hvorfor dette er et problem. Lensepumper av den typen du nevner er heller ikke noe glad i hår.

 

Mitt forslag er at du setter en elektrisk pumpe som tåler litt partikler/dritt og tørrkjøring rett på avløpet fra dusjrommet/badet, og starter denne når du dusjer.

 

F.eks. http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...backparam=whale

 

eller tilsvarende.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

En klar ulempe med alternativ 2 er at all dritten man vasker av seg havner i kjølsvinet. Se inne i røret fra dusjen eller badekaret ditt hjemme, så forstår du hvorfor dette er et problem.

Ja - du sier noe her. En annen ting jeg kom på i ettertid, som jeg ser som ulempe med alternativ 2, er at man ikke så raskt ser at ting er på gang mht til lekkasjer o.l. hvis normalen er at det mer eller mindre hele tiden skvulper et eller annet i kjølsvinet. Jeg hadde egentlig tenkt meg å male opp igjen kjølsvinet og fra den dagen skal det være gullende rent. Hvis det mot formodning en dag ikke skulle være gullende rent, må dette undersøkes nærmere og man kan kanskje avdekke ting under utvikling på et tidligere stadium enn ellers.

 

Flere som har erfaringer eller synspunkter på alternativ 1 og 2?

Link to post
Share on other sites

En klar ulempe med alternativ 2 er at all dritten man vasker av seg havner i kjølsvinet.

Jeg ville ikke gått for alternativ 2 av en grunn til: Kjølsvinet kan vel inneholde litt olje- og kjølevæeske-rester. Å slippe ut litt såpevann i havn er nok OK, men det er ikke populært om gråvannet ditt legger igjen en oljefilm på vannet rundt båten. Båter jeg har vært ombord i med innedusj har hatt pumpe direkte på avløpet.

/MS

Link to post
Share on other sites

Folk har sikkert forskjellige vaner, men jeg ville seriøst vurdert om det er nødvendig med dusj inni båten.

Jepp. Dusj er en nødvendighet når jeg ikke ligger i min egen seng. Da er jeg nødt til å begynne dagen med en dusj, ellers så føler jeg meg så uggen at jeg er ikke tilsnakkendes. Det blir nok dusjing på badeplattformen også for vår del, men det er litt lengre fram i prosjektperioden. Plattformen kommer på plass på et uvisst tidspunkt senere. Dessuten kan det være greit å ha mulighet til å dusje inne når det er for kaldt til å dusje ute. Og det er ikke sjelden på våre breddegrader.

 

I mellomtiden har jeg vært på telefonen til Maritim og sjekket løsningen som er avbildet i det første innlegget. Heller ikke den har en permanent på-funksjon, man må holde en knapp på dusjhodet nede for at det skal komme vann. Men jeg fikk bekreftet at en Topline sak hos Maritim har permanent av/på-funksjon i blandebatteriet. Alle fem komponentene som skal til kommer på kr. 933,-, hvilket ikke er så verst. Kvaliteten sier derimot soga ingenting om. Finner vel ut det etter hvert...

 

BildeBilde

 

BildeBildeBilde

 

Og så tenker jeg at jeg satser på ei solid pumpe alá den GeirKS tipser om som er koblet direkte på avløpet fra dusjen, et filter før pumpa, og monterer en vanntett bryter for å styre pumpa i ganske umiddelbart nærhet av blandebatteriet.

Link to post
Share on other sites

Mitt forslag er at du setter en elektrisk pumpe som tåler litt partikler/dritt og tørrkjøring rett på avløpet fra dusjrommet/badet, og starter denne når du dusjer. F.eks.http://www.maritim.no/ontime_product.asp?dept_id=010150500010&sku=6024-00&id=3QLZDX4WMUIN4S97&back=1&backparam=whale

Hmm - lurer på om jeg prøver meg med denne jeg - koster nesten 5 lapper mindre:

 

Flojet pumpe spesielt beregnet for lensing av dusjrom. Tåler tørrkjøring. Spenning: 12 volt. Kapasitet: 13 l/min. Slangestuss: 19 mm. Kr. 920,-

Bilde

 

Lurer på om det er nødvendig med filter på denne, jeg. Det står ikke noe i katalogen om filter. Sammen med de andre Flojet pumpene står filter oppført som enten inkludert eller tillegg. Skulle nesten tro at det ikke var nødvendig når pumpa er laget for dette formålet og det ikke står noe om filter. :blush:

Link to post
Share on other sites

...De dusjene du viser synes jeg passer best på badeplatformen. (innfelte med lokk over). Du burde heller ha en kombinert kran til vasken / dusj inne. Se f.eks denne fra Maritim (1060.-)

I utgangspunktet er jeg enig med deg. Men det hele er en del av en plan om å få mest mulig ut av minst mulig plass. Vil ikke røpe altfor mye før det er ferdig, men jeg gikk bort fra tanken om å bruke ei slik kran som du viser av praktiske grunner. Jeg skal heller komme tilbake med bilder når jeg vet at jeg får det til i praksis, så ser du helt sikkert hva jeg mener. :cool:
Link to post
Share on other sites

Hei Baatdilla

Den forrige båten hadde vanlig "sluk" i dørken som gikk ned til en boks ( lurer faktisk på om den var en stor isboks i plast) eller noe lignende med en vanlig lensepumpe med nivåbryter på.  Når vannet kom opp til en nivå ( hvor du legger nivåhendelen) pumper alt ut.  fungerte knirkefritt. Og skulle man være uheldig havne jo alt bare i kjølesvinet. dessuten har man faktisk en ekstra lensepumpe tilgjengelig hvis uhellet skulle være ute...

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hmm - jeg lurer på en ting ifbm plassering av avløpspumpe for dusjen. Slik jeg ser det, er det 3 alternative plasseringer: Under sluknivå (1), litt over sluknivå (2) eller over skroggjennomføringsnivå (3). Hva er best med tanke på at det skal bli stående minst mulig vann i delen mellom sluken og skroggjennomføringen?

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hej Baatdilla!

 

Jag har dusj ombord, der avloppet går ner till kjölsvinet, (stort kjölsvin!)

så pumpar jag ut när vi er ute på fritt vann!

(har ytterligare en dusj oppe i sittbrunn som går rett ut med självlänsarna!)

 

men skall jag vara riktigt ärlig så använder vi ikke dusjen i båten så mycket,

vi går hellre iland o dusjer, när vi ligger i gjesthavn !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I båten vår går dusjvannet ned til gråvannstanken (er vel standard med slik tank etter hvert). Denne tanken har elektrisk pumpe for tømming. Jeg lagte en enkel nivåbryter ved å plassere et "vippestag" inni tanken, staget har en isoporbit og en magnet teipet og limt fast. Dette staget flyter opp etterhvert som tanken fylles.

 

På toppen og utsiden av tanken er det plassert et magnetisk relè, et slik som brukes til dører i et alarmsystem (koster ikke mer en 20kr). Relèet aktviseres når tanken er full, og driver et elektrisk relè som driver pumpen. Pumpen er også tilkoblet et tidsrelè som hindrer pumpen i starte og stoppe hele tiden.

 

Dette var enkelt å sette sammen og har fungert uten problemer i 5 år (1 år med daglig dusjing). Og ja, dusjen brukes på hver tur. Synes ikke dette er noe luksus, men det har vel kanskje noe med vane å gjøre.  :wink:

Link to post
Share on other sites

I min båt ligger det en plastboks med en lensepumpe tilkoblet en nivåregulator i bunnen av båten.. Den ligger ca 15-20 cm under bunnen i dusjen. Derfra går avløpslangen opp og gjennom skroget. ca 30-40 cm over vannlinjen

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Installerte den første avbildede innfellingsdusjen på min Saga 27 i fjor. Fornøyd med den, MEN vær oppmerksom på at du ikke får kjøpt nytt dusjhode separat om dette skulle gå i stykker. Fikk selv bittert erfare dette etter at hodet fikk frostsprengning i vinter. Hadde tømt hele anlegget, men det lå tydligvis nok vann igjen inni dusjhodet til å sprenge dette. :lol: Heldigvis fikk jeg 20% rabatt ved kjøp av nytt sett, men likevel en dyyyyr erfaring. Tar selvfølgelig av dusjhodet nå til høsten....

Link to post
Share on other sites

Hei Dilla. Etter to års erfaring fra Mjøsa synes jeg min egen dusjløsning er optimal: Søvndrukken stiller jeg meg på akterdekket, lar kroppen falle ut i Norges største utendørs ferksvannsbasseng. Svømmer deretter bort til akterplattformen, tar tak i såpe og shampo for ytterligere rens. Løsningen er enkel og meget billig. Fungerer best et stykke ut i juli, før det er ikke vanntanken helt oppvarmet...

Behandlingen avsluttes med en kopp varm kaffe. Hele ritualet gir en fantastisk start på dagen.

 

PS: når regner du med sjøsetting? Mjøsa stiger fort om dagen. Selv håper jeg på sjøsetting rundt 17. mai.

 

For å fleipe litt: med dine omfattende prosjekter har nok Mjøsa nådd 20 grader før du kommer utpå?

 

Mvh Patton

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

PS: når regner du med sjøsetting? Mjøsa stiger fort om dagen. Selv håper jeg på sjøsetting rundt 17. mai.

 

:flag:

 

Fra Søndag til Mandag en økning på 12 cm. Var nedom båthavna "mi" før jobb i går morgen, og vannet har begynnt å komme inn i mellom moloene nå.  Jeg eller alle som ligger i Evjua på Toten trenger ca 2 meter til med vann, et overslag på kalkulatoren sier meg da at 16,666666 dager er nok før Mjøssetting kan gjøres...

 

Hebbe...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei Hebbe, gratulerer med båt, ser at du har kjøpt deg en Sjømann. Har du handlet av en med navn Ola, han bor der de kaller det Blintarmen, litt sør for Kapp?

 

Jeg spør fordi jeg ser på bildet at det ligner på en jeg solgte til han i fjor, la merke til boggiehengeren + samme farge på kalesjen. Bildet er litt uklart, så jeg bare spør?

 

Patton

Link to post
Share on other sites

...Hele ritualet gir en fantastisk start på dagen.

Tviler ikke på det, men med den temperaturen jeg foretrekker på vannet om morgenen ville nok denne metoden medført at hygienen hadde blitt så som så. Morgener skal begynnes sakte og rolig. Ikke noe bråvåkning. Ikke noe stress med å rekke ditt og datt. En god varm dusj. En bedre frokost - gjerne speilegg og bacon, sammen med juice m/fruktkjøtt og et forholdsvis ulest båtblad. Da begynner det å ligne på noe. Hvis man så kan dedikere resten av dagen til å sulle med et eller annet båtrelatert, kan det snart ikke bli bedre. :confused:

...når regner du med sjøsetting? Mjøsa stiger fort om dagen. Selv håper jeg på sjøsetting rundt 17. mai.

Å nei - du lurer ikke meg til å gjøre den samme tabben som Bastard30000 - jeg lover ingen dato her i forumet slik at jeg kan få så hatten passer når framdriftsplanen sprekker :yesnod:. For sprekker, det gjør det uansett med såpass mye på gang. Etter kommende helg regner jeg med å være ferdig med den ytre delen av toalettrommet. Da må resten innvendig vente til båten er på vannet. Resten av tiden fram til frist for sjøsetting - reglene sier innen 10. juni - må jeg bruke på det utvendige som ikke kan tas på vannet. Skal lakkere fra fenderlist og opp, skifte fenderlist og montere ny dekksluke. Samt skifte o-ring på tettingen rundt akslingen. Når dette er gjort, er jeg klar for sjøsetting. Tenkte å tukte med venner og familie på en pussedugnad for raskest mulig å bli klar for lakkering. Selv så mener jeg at jeg bør kunne rekke dette innen 10. juli. På tross av at det kan jobbes bare i helgene. Er ikke avhengig av kran, så er jeg klar før, er det rett på vannet umiddelbart! Time will show.
Link to post
Share on other sites

...Hva slags lakk har du tenkt å bruke, og hvordan har du tenkt å legge den på?

Høres kanskje rart ut, men jeg husker ikke typen lakk i farten. Det er så mange prosjekter og navn å forholde seg til at noe dessverre går i glemmeboken før det rekker å feste seg i hjernebarken. Men jeg mener å huske at det er snakk om Hardtop i en muslingvalør. Det skal legges på med egnet rull og dras over med forstøver. Litt verre er det at jeg ikke har noe egnet sted å drive. Det er plass og sikkert mulighet i havna der båten står nå, men da blir det i tilfelle under åpen himmel. Har tenkt litt på å rett og slett prøve dette. Mange påstår at er man tidlig nok oppe om morgenen og har været med seg, kan man få ganske bra resultat selv ved lakkering under åpen himmel.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...