mhemil Startet 29.August.2008 Del på Facebook Startet 29.August.2008 Hei, Har lest mye tidligere her på båtplassen om støy på VHF og mye uvettig bruk osv. Personlig synes jeg det er veldig stille på VHF'en i Norge. Det jeg lurer på er: Hva bruker du VHF'en til? Hvilke kanaler benytter du? K-16, K-F2 osv. Er det ikke viktig å gjøre seg kjent med kanskje den viktigste sikkerhetsinnstallasjonen om bord? Eller skal man kun benytte denne i nød? Personlig tror jeg at man selv vil føle større trygghet dersom man benytter radioen aktivt og lærer denne å kjenne. Andre steder, f.eks. i middelhavet har fritidsbåtene et helt annet forhold til VHF da de i mange gjestehavner er pålagt å melde sin ankomst vha radio. Slik blir de trenet i oppkall osv. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Enig med deg. Har hatt VHF i 5 år men har ingen ting å bruke den til siden mobilen brukes til samtaler. Har bare snakket med Tjøme for å sjekke antenna. Det kunne vært greit med noe mer bruk så man kjenner bruken dersom det blir krise. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 L1, L2 og L3 er forbeholdt fritidsbåt (L=Leisure). L2 brukes som kallekanal. Tror dette disse ble opprettet for å holde de ofisielle kanalene rene. Er bare nyere radioer som har disse da. OK å holde kontakt med evt reisefølge og andre i nærheten. Settes gjerne på lav effekt for ikke å bry for mange rundt deg. Må jo brukes med måte da. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Det er tre lystbåt kanaler L1, L2 og L3. Disse kan brukes til tomprat mellom lystbåter, du kan nok bruke skip til skip kanalene også, men disse er i første rekke for nytte og ikke sladder/tomprat). Tidligere skulle man bruke L2 (helst - myndighetene ønsket det) for oppkall mellom lystbåter for ikke å belaste 16 for mye. Tror ikke dette er så farlig i dag. Her kan du snakke så mye du vil med nabobåten mens dere seiler. Men allikevel har bruken min sunket kraftig, mobilen har tatt over. Et stykke ut fra kysten rekker ikke mobilen og da er Tjøme god å ha. Nå sier sjøassistanse at man kan ringe gratis over Stockholm radio også. Jeg husker godt trafikklister som det tok laaaang tid å lese opp. Det var alltid et høydepunkt å høre trafikklista før vi fikk selcall (vi måtte stå på venteliste), kanskje det var trafikk til oss? Nå i 2008 - ja, kanal 70 trenger jeg å si mer! Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.