sol Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Hallo folkens.har fors;kt [ selge en Sollux 24 Ac en stund,men interessen er laber i markedet n[ Lurer p[ om jeg skal ta den p[ land i h;st og pr;ve til v[ren.har ikke lyst til [ selge til spottpris Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 har du ikke lyst til å selge den til spottpris så er vel svaret gitt da setter du den på land og venter til våren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
h2o Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 (edited) Det er nokså labert nå, det skyldes både usikkerhet rundt økonomien samt at det nærmer seg høst. Dersom du selger nå, vil kjøper forvente god pris grunnet negativ omtale av båtmarkedet samt kostnader til servise og opplag som hører vintersesongen til. Dette er jo noe du sparer likevel. Dersom rentenivået stabiliserer seg nå, kan det veldig gjerne bli bedre marked igjen allerede til våren. Vi har hatt en flott sesong i år, og mange ønsker å kjøpe båt. Blir spennende å se hva som skjer på kadett tangen neste helg, (Båter i sjøen 2008). Vent med å ta bort annonsen til etter messa. Kanskje det blir noen handler i etterkant av den. Edited August 29, 2008 by h2o (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Posted August 29, 2008 Author Share Posted August 29, 2008 Gidder ikke selge den til under 90 lapper.har bud p[ 75 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Jeg har Sirius ute for salg (her på båtplassen annonse), men jeg har også opplevd heller laber respons. En kommer for å se henne på søndag ellers er det null respons. Det blir sikkert mer respons til våren. Kommer til å legge ut ny annonse i april hvis det ikke blir noen respons i løpet av perioden på finn. Det bugner av båter på finn så dette er nok er dårlig tidspunkt. Det blir spennende å snakke med selgerne på Kadettangen ja, får nok litt mer respons nå enn tidligere. Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Man selger ikke høns i regnvær. Båtmarkedsplassen er litt sånn grå og tung for tiden. Hadde jeg hatt en eldre kurrant båt for salg, ville jeg ventet til våren. Uansett beste tiden selge på. Ulempen er at den blir ett år eldre. Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Så lenge du selger og kjøper båt nå så blir utfalle det samme så lenge du selger din egen båt først. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hos Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Gidder ikke selge den til under 90 lapper.har bud p[ 75 Hva tenker du som nedre grense hvis du venter til våren? Hvis du vil godta 90k da, er ikke budet du har fått, veldig langt unnå. For ved å selge nå slipper du service og vinteropplag nå og stoffing/polering/klargjøring til våren, og i tillegg blir det jo noen lapper av å sette 75k i banken. Hvis du derimot forventer/forlanger godt over 100k til våren, blir regnestykket annerledes. Quote Hilsen hos Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Posted August 30, 2008 Author Share Posted August 30, 2008 Vi får se.kommer en og ser på båten i morgen.Opplag er heldigvis billig der jeg bor Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Jeg har solgt nå og er fornøyd (agder 840) Verdien av og slippe opplag / service samt og kunne HANDLE nå er viktig for meg, så man kan bruke vinteren på ny båten og slippe stress i våres med og selge OG finne ny båt.. Nå kan man bare slappe av og finne noe nytt og sjøsette tidlig Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Det er vel du som bestemmer hva du vil selge den for?? Hvis du ikke godtar bud under 90 er vel saken grei, da selger du den vel ikke under det enten det er høst eller vår.. Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Man selger ikke høns i regnvær. Og hva er så problemet med ei våt høne?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 det er vel ikke høna i seg selv som er problemet, men det er jo ikke helt stuerent å selge slikt Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Posted August 30, 2008 Author Share Posted August 30, 2008 tar forresten en tur med nybåten i ettermiddag (meldt 20+) Kommersøya i Sande Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Al Capone Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Og hva er så problemet med ei våt høne?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Jeg tror ikke det blir noe bedre til våren. Snarere tvert i mot. Det finnes alt for mange båter til salgs i forhold til kjøpere. Markedet har hatt stødig kurs kraftig nedover i hele 2008 og dels 2007. Det ligger rekordmange båter til salgs som ikke har blitt solgt ila. hele sessongen tross kraftig redusert pris. Samtidig "tviholder" mange selgere på oppfatningen av at markedet er eller kommer til å bli slik det har vært i gullårene (de siste 5-6 år). Ikke så rart egentlig når man har har kjøpt båter omtrent til budrunder og man antagelig har betalt alt for mye for det man har i forhold til hva det er verdt nå Derfor tror jeg "nøtta" sitter langt inne for mange selgere. Jeg tror Båter i sjøen kommer til å gi en klar pekepinne for markedet fremover. Hvis det blir solgt lite båter på messa, si 50% av fjoråret, -og når det blir slått opp i media tror jeg krisen i båtmarkedet er et faktum og mange selgere inkl. nymarkedet kommer til å få panikk... Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Mulig at våren er en bedre årstid(?), men den som tror at det generelt sett skal bli bedre i 2009 må være stor optimist. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 er nå vel bare å annonsere det vel og selge om du oppnår en pris du er fornøyd med. ikkjeno`stress det om du har båtplass og lett kan beholde til våren. men om neste år er noe bedre er vel heller tvilsomt. det kommer stadig fleire båta for salg.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Det er jo ingen tvil om at våren er en bedre årstid. Når våren kommer har man hele sesongen foran seg. Nå på høsten... Hva har man da? Opplag vask og i beste fall drømmer om fine turer om 6-7 mnd. Dette gjelder uansett hvordan markedet er... Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Kanskje ikke bedre, men det er faktisk en god del tegn som tyder på at "ting" ikke er så ille som det ofte kommer til uttrykk "her og der". Renten vil gå ned igjen til neste år spår SSB og også at en ny internasjonal oppgang vil komme fra og med 2010. I mellomtiden forventes det faktisk en fortsatt reallønnsvekst i Norge. Lønnsveksten for 2010/11 vil bli "bare" 4,5% mot årets 6%. Sånt kan jeg leve med, ja faktisk meget godt! Alt i alt er det langt fra noen grunn til å trykke på "panikk-knappen" og la seg presse til et dårlig salg nå hvis man ikke er nødt, tror nå jeg! Husk; ting blir sjelden så dårlig som man frykter eller så bra som man håper! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Sliter du med mye renter på lån Mouche? "Enkelte" gjør det, private som næringsdrivende/ selskaper. Dette gjør utslag i midler til rådighet, bl.a. til båt. Et lite regnestykke: Hvor mange prosent økning er det fra en lånerente på 4% til 7%. Mine lån har hatt disse forskjellene de siste årene. Rentekostnaden har økt 75%, og det merkes...for "enkelte". Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Jeg har Sirius ute for salg (her på båtplassen annonse), men jeg har også opplevd heller laber respons. En kommer for å se henne på søndag ellers er det null respons. Jeg beklager å måtte si det, men det er to ting som slår meg. For det første er båten din ukurant. Å være ukurant, er ikke det samme som at den er dårlig. Men - kjøpere går ofte for det sikre kort framfor det usikre. Mao er en Albin Ballad, en Maxi 84 og tilsvarende båter enklere å selge. Når den i tillegg er såvidt høyt priset, ja jeg vil faktisk være frekk nok til å si at den er ganske overpriset, så sliter du i et marked der nye fancy blanke båter selger best. Jeg har forsøkt selge båten min, som kan ligne på din. Ikke så fin, ikke så pen, men den har helt ny motor. Ellers har den det meste, av det viktigste utstyret. Noe er nytt, noe er brukt, og noe er gammalt. Status etter 1 år med forsøk på salg, er 2 visninger. Ene kjøperen var egentlig på jakt etter en Ny Bavaria til 155 000kr. Da er det klart man blir skuffet når man ser på en 32 år gammel klassisk seilbåt. Andre kjøperen skulle seile langtur med båten dagen etterpå. Da blir du også skuffet, for det har jeg aldri sagt den er ustyrt for. Min egne konklusjon; prisen må ned til det nivået man finner en kjøper. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Markedet har hatt stødig kurs kraftig nedover i hele 2008 og dels 2007. D Det ble solgt dobblet så mange (nye) båter i 2007/2008 enn i 2002/2003. Så selv om det er en nedgang nå, så er det likevel over 2003-nivå, ikke glem det. Brukt er nok ting værre, mange som har og som kommer til å kjøpe nytt, disse blir bruktbåter, slik at det er rekordmange bruktbåter, samtidig med at flere kjøper nyere og er mer kresen enn før. Det som er flaskehalsen er litt renta, men også tilgangen på båtplass. Her har det stoppet opp, sentrale strøk er nesten helt tomt for dette. Det er klart - folk kjøper ikke båt uten båtplass... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 (edited) Det ble solgt dobblet så mange (nye) båter i 2007/2008 enn i 2002/2003. Så selv om det er en nedgang nå, så er det likevel over 2003-nivå, ikke glem det. I 2002 var markedet på full fart opp etter ca. 15 år med veldig lavt nybåtsalg. Ikke glem det... De siste årene har det vært solgt så mye båter som produsentene har klart å levere, og etterspørslen har ofte vært høyere enn tilbudet. Ikke så rart egentlig når det var nesten gratis å låne penger samtidig som nyprisene økte økte såpass hvert år at mange fikk igjen pengene sine etter et par år (og vel så det). Dette har lokket veldig mange folk til å kjøpe båt de senere årene som ellers ikke ville gjort det i et normalt marked. Nå er situasjonen den at det har blitt solgt veldig mange båter de siste årene. -Spes nye, men også brukte til høye priser. Nå når markedet har kjølnet betraktelig er det nok mange "nye båteiere" som mener at båtlivet koster langt mer enn det smaker -og som kanskje har tatt seg vann over hodet, nå som båten blir mindre verdt for hver dag som går og banken stadig skal ha mer og mer. Jeg tror mange selgere har sittet på gjerdet den siste tiden og tviholdt på prisen som kanskje var realistisk for et par år siden i håp på bedre tider. Jeg tror disse blir skuffet til neste år og er redd boblen sprekker når mange syvende og sist MÅ selge... Jeg tror nybåtsalget kommer til å bremse kraftig opp, og de nyere bruktbåtene vil bli solgt bare prisen blir lav nok (betydelig lavevre enn i dag). 80-talls båtene, spes de store med en eller flere drivstoffslukende gamle motorer tror jeg går en særdeles dyster tid i møte. Men jeg har tatt feil før Edited August 30, 2008 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 (edited) Sliter du med mye renter på lån Mouche. Et lite regnestykke: Hvor mange prosent økning er det fra en lånerente på 4% til 7%. Mine lån har hatt disse forskjellene de siste årene. Økningen/endringen er betydelig, men de som har basert seg på, ja nærmest satset "gård og grunn", på at renten skulle holde seg på et historisk ekstremt lavt nivå har jo bomma! Dagens rente er vel omtrent snittet av hva renten har vært siste 10/15 årene og langt fra høy f.eks i forhold til de 16/17% man måtte betale på slutten av 80-tallet! Litt statistikk fra Norges Bank finnes her: http://www.norges-bank.no/templates/Article____67652.aspx Edited August 30, 2008 by Mouche (see edit history) Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts