hos Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Det ble solgt dobblet så mange (nye) båter i 2007/2008 enn i 2002/2003. Så selv om det er en nedgang nå, så er det likevel over 2003-nivå, ikke glem det. Tallene du refererer er sikkert korrekte, men jeg tror de skjuler en viktig tendens. Det kan godt hende at det ble utlevert dobbelt så mange nye båter i 2007/08 som i 2003, men dette er stort sett båter som ble bestilt i 2006 og 2007, og da var markedet på sitt "hotteste". Det oppstod et skille høsten/vinteren 2007/2008. Fra da av ble antall bestillinger av ny båt kraftig redusert, spesielt for enkelte båttyper, og det kommer til å merkes skikkelig for mange produsenter i tiden framover. Det som er flaskehalsen er litt renta, men også tilgangen på båtplass. Her har det stoppet opp, sentrale strøk er nesten helt tomt for dette. Det er klart - folk kjøper ikke båt uten båtplass... Jeg tror ikke tilgangen på båtplasser er den store flaskehalsen. Derimot tror jeg renten har en del å si, og psykologi har mye å si. Mange har fortsatt veldig god kjøpekraft, men både bilmarkede og boligmarkedet er klart ned, og båtmarkedet (og tildels hyttemarkedet) pleier å merke det kraftigere enn bil og bolig som folk må ha. I tillegg tror jeg økte drivstoffpriser også har en dempende effekt på salget av "store", hurtiggående båter. I fjor betalte jeg i overkant av 8 kr/liter for "avgiftsfri" diesel til båten, men i år har den steget til over 12 kr/liter. Dette skyldes bl.a. svært høye oljepriser, men alle politiske signaler i disse "klimatider" tyder på at den som forurenser skal betale for det. Det kan godt hende at båtdieselen når 20 kr/literen i løpet av noen år, og da merkes det godt. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
BårdK Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Jeg jobber selv med organisasjonspsykologi og er veldig lei av å høre økonomer si at nå er "markedet preget av psykologi", som om det er noe spesielt. Samtidig er det regelen snarere enn unntaket at markeder preges av forventninger om fremtiden, oppfatninger om nåsituasjone, og fordreid hukommelse av fortiden (som forøvrig blir påvirket av oppfatninger om nåsituasjonen og forventninger om fremtiden). Ergo er godt mulig at litt for mange har et litt for pessimistisk syn på fremtiden i dag, samtidig er det vel liten tvil om at litt for mange har hatt et for positiivt syn på fremtiden de siste par årene. Prisnedgang og mindre salg av bolig, bil og båt er et faktum og selv om økonomiske forhold som rente, arbeidsledighetstall og lønnsutvikling skulle tilsi en mykere landing (f.eks. avtagende vekst eller nullvekst) enn det vi nå ser - er det altså ikke unormalt. Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Jeg jobber selv med organisasjonspsykologi og er veldig lei av å høre økonomer si at nå er "markedet preget av psykologi", som om det er noe spesielt. Samtidig er det regelen snarere enn unntaket at markeder preges av forventninger om fremtiden, oppfatninger om nåsituasjone, og fordreid hukommelse av fortiden (som forøvrig blir påvirket av oppfatninger om nåsituasjonen og forventninger om fremtiden). Ergo er godt mulig at litt for mange har et litt for pessimistisk syn på fremtiden i dag, samtidig er det vel liten tvil om at litt for mange har hatt et for positiivt syn på fremtiden de siste par årene. Prisnedgang og mindre salg av bolig, bil og båt er et faktum og selv om økonomiske forhold som rente, arbeidsledighetstall og lønnsutvikling skulle tilsi en mykere landing (f.eks. avtagende vekst eller nullvekst) enn det vi nå ser - er det altså ikke unormalt. Enig i dine kommentarer. Jeg er selv teknolog (og jobber med "eksaktvitenskap"), men jeg følger jo også med på økonomi. Det jeg mente med "markedet preget av psykologi", er (som du skriver nederst) at nedgangen vi nå ser er større enn den økonomiske situasjonen "folk flest" befinner seg i, skulle tilsi. Jeg tror nok at alle skriveriene i media om tregt marked og dystre økonomiske utsikter påvirker en del folk, men det gjør det jo i oppgangstider også, så det er ikke så spesielt, nei. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Enzo Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Jeg har Sirius ute for salg (her på båtplassen annonse), men jeg har også opplevd heller laber respons. Bare et tips. Kanskje skrive hvilken type båt du skal selge i annonsen , + årsmodell størrelse osv , det kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Ergo er godt mulig at litt for mange har et litt for pessimistisk syn på fremtiden i dag, samtidig er det vel liten tvil om at litt for mange har hatt et for positiivt syn på fremtiden de siste par årene. Jepp! Derfor skal man kjøpe når den siste optimist har blitt pessimist og selge når den siste pessimist har blitt optimist. Man ser i de fleste markeder at når panikken tar overhånd og småsparerne skal "ut", ja da kjøper proffene! Det beste eksemplet på dette i et litt historisk perspektiv er vel familien Rotschild som kjøpte "når det var blod i gatene"! Et annet eksempel er vel tulipanmarkedet i Holland i 1637 da det ble handlet i derivater og prisene sank til 5% av verdien på toppnivået på et døgn! Markeder er drevet av to ting; grådighet og frykt. Min ringe påstand er at dette gjelder alle markeder og til alle tider, både fortid, nåtid og fremtid, vi lærer egentlig aldri av feilene som begås, hverken av egne eller andres! Men like ufortrødent så gjentar alle akspertene at; å nei, den feilen gjør man ikke en gang til for nå har man lært. Viste ikke forøvrig boligprisene i august en oppgang, sikkert til manges overaskelse siden de foregående månedene hadde vist en klar nedgang? Og samtidig ser vi at det nå settes i gang bygging av nye boliger i et langt lavere tempo enn det som skal til for å dekke opp for bortfallet av eksisterende boliger og behovet for flere boliger. Dette er synd for de som jobber i byggebransjen, synd for de som velger å selge nå for dette vil vel medføre en økning i boligprisene om ikke så lenge? Mitt råd er å lese hva som skrives/sies i blader, aviser, TV osv, men kanskje agere omvendt av alle rådene som gis? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 (redigert) Om markedet faller sammen er vel også et definisjons spørsmål , om det faller 20% i år så er det enormt men 20% minus på i fjor er fortsatt å regne som klondyke. Er det ikke fortsatt lav arbeidsledighet , lav rente , høye lønninger og et generelt godt liv i Norge ? Er det egentlig så veldig mange som har noe dårligere råd i dag enn de hadde for ett år siden ? Redigert 30.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Det rådet er nok ikke så galt, Mouche. Jeg er litt kjedeligere og råder privatpersoner og glade amatører (meg selv inkludert) å ikke forsøke å slå markedet. En svensk undersøkelse viste nylig at mindre enn 20% av finansanalytikerne klarte å slå markedet (børesenes generelle utvikling). Oversatt til denne trådens tema - tenk mindre på hva du tror du får i vår og tenk mer på kostnader og evt. bry du måtte ha med opplag og klargjøring - dersom du har billig opplag og det ikke koster deg noe å særlig å gjøre klar båten til våren har du ikke mye å tape på å forsøke til våren - men det er heller ikke sikkert du har noe å tjene på det. Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Alle piler peker nedover for brukt-markedet, og jeg er ganske sikker på at seilbåter eldre enn 20 år vil bli langt billigere til neste år (våren inkludert) enn det vi ser av priser nå. Jeg følger godt med i markedet da jeg også er på jakt etter seilbåt. Jeg vet hva jeg skal ha, og har flere på min interesseliste på finn.no og andre steder, og har allerede sett at disse blir liggende lenger å lenger og at prisen justeres ned gradvis. Mulig jeg kommer til å selge min TRIO 96 1985 mod, men forventer ikke på langt nær det jeg mener den er verd da det er markedet som bestemmer prisen. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Et alternativ kan være bytting av båt mot ett eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Har både solgt og kjøpt båt i år. Tenker litt sånn at skal man vente til det blir riktig så må man vente lenge Omtrent som når man kjøper PC: det kommer alltids en nyere og bedre til en lavere pris. Skal man vente???? Eller kjøpe (og selge) i det markedet som nå er? Båt skal jeg ha, så jeg ventet ikke Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Thorlyn Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Merket godt alle Kikkerene når jeg solgte båten nå.. de fleste som kom viste ikke bæ eller bu.. hadde totalt 11 visninger på 3 uker.. Trumfkortet mitt var at ALT det tekninske var byttet inkl til mye større motor en tilsvarende årsmodeller.. Likevel var de fleste mer opptatt av de gamle gardinene og putetrekkene Men jeg ventet bare på han som så verdien i de tekniske oppgraderingene.. De kommer alltid og da får man solgt.. Hvis jeg hadde ventet til våren kunne jeg kanskje pinet prisen opp med 10-20 båtlapper men opplag av båt koster selvom jeg har alt hjemme og gjør alt selv.. Så er det jo ikke på langtnær så gøy og fifle med "Gammelbåten" som den "nye" som kommer og nå vil den "nye" være klar til en tidlig sesong. At markedet sprekker tror jeg ikke men det vil skille mye på de båtene som er gamle med NY motor osv.. Motor er jo gjerne 2/3 av prisen på båten i mange tilfeller og da er det rimlig yatzy og kjøpe en som er 25 år gammel. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Suzuki Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Og samtidig ser vi at det nå settes i gang bygging av nye boliger i et langt lavere tempo enn det som skal til for å dekke opp for bortfallet av eksisterende boliger og behovet for flere boliger. Ja, det har jeg alltid lurt på, altså hvor blir eksisterende boliger av ? Omdisponeres de til næringsarealer ? Er det så at leiligheter slås sammen ? Eller er det rett og slett så at boligene ligger på feil sted ift. kjøperne ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Tine IV Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Flere som vil kjøpe båten min , men dem må også selge først . Så denna runden kan ta tid , men skal nå prøve å selge og går det ikke så går det ikke . Godt vi ikke må selge , kansje vi blir sittane med den i mange år frammover . Men å selge på høsten og når alle sier det er kjøper marked, da er det sikkert ikke så lett . Selge går vel altid ,men til hvilken pris .... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Los Endos Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Jeg oppfatter at folk preges av de negative overskriftene i pressen, snarere enn at de faktisk har så dårlig råd. Jeg har solgt to båter i år, og kjøpt en. Det gikk veldig greit å selge synes jeg. Ellers jobber jeg i et lokalt bilfirma, og vi merker liten forskjell fra i fjor. Vi har like mange kontrakter skrevet i år som i fjor. Forskjellen er at i fjor hadde vi enorme ordrereserver med biler solgt på tampen av 2006, med levering i 2007. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Ja, det har jeg alltid lurt på, altså hvor blir eksisterende boliger av ? Har ikke noe fullgodt svar på ditt spørsmål, men regner med at dine forslag forklarer en del? Nå rives det vel også en del gammelt for å gjøre plass for noe nytt det være seg hus, leiligheter eller hva vet jeg. Antallet boliger (boenheter) som forsvinner i året er beregnet til ca 10.000, behovet for nye er beregnet til 40.000 og i dag vil det bli bygget 30.000 nye. Dette er per år, men det siste tallet (30.000) er basert på per idag innvilgete byggetillatelser og det kan være grunn til å tro at en god del av disse ikke vil bli benyttet. Dette betyr i sum at det de neste årene vil bli bygget alt for få nye boliger, spesielt i pressområdene, og det er derfor grunn til å tro at markedet vil holde seg bra og kanskje langt bedre enn pessimistene tror? I de områdene jeg følger litt med på, Asker og Lillesand, så er det liten tvil om at markedet holder seg bra og at man oppnår prisantydning, noen litt mindre, men andre sågar mere. Den siste optimist har med andre ord (enda?) ikke blitt pessimist. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Ser ingen grunn til å ikke selge nå i høst sålenge man skal kjøpe brukt igjen , må man ned i pris så må helt sikkert den man har tenkt å kjøpe også ned på pris og det er da mellomlegget som betyr noe. Skal man derimot kjøpe nytt så kan det jo være interessant å gamble på å vente til våren men jeg er slett ikke sikker på at prisene er så himla mye høyere på bruktbåter om våren kontra om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 I de områdene jeg følger litt med på, Asker og Lillesand, så er det liten tvil om at markedet holder seg bra og at man oppnår prisantydning, noen litt mindre, men andre sågar mere. I Nittedal har vel alle borettslag ( !! ) satt prisrekorder inneværende halvår. Borettslaget vårt har meglerne ventelister med interessenter ( !! ) og noen venner som sku selge en leilighet lengre sør i bygda, og var veldig nervøse, fikk bud på prisantydning allerede på første visning. De fikk ila noen hektiske timer 220 000 over takst. Og det for et objekt av typen " som ikke er så populært om dagen " altså blokkleilighet i borettslag. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Kodvaag Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 (redigert) Har en kompis som prøver å selge denne nå: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Begynte med pris på 150.000,- Båten er kjempefin, alt virker... men folk vil jo ikke ha sånne båter lengre. Jeg er redd han må mer ned i pris. Glad jeg "aldri" skal selge min snekke. (PS: fullfart bildet av sollux'en hans er tatt av meg) :) Redigert 31.August.2008 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.