dixie 27 Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Hei. Har hørt at noen nyere VW biler har Webastovarmer montert som standard. Noen som kjenner til hvilken type dette er og om denne er egnet til båt? Ser det ligger en ny vannbåren 5kW til salgs på finn for 6500. Men tenker at det burde være mulig å få dem billigere på en bilskrot. Et defrosteraggregat koster 2000 på sea sea, men også dette skulle man tro kunne fikses rimligere med brukte bildeler. Styring/regulering, har ikke sett en slik varmer men ser for meg at den burde kunne styres med enkel av/på bryter og veggtermostat? Eksos, kan/bør jeg bruke gammel pipe fra Wallas/thermo varmer som går opp på hyttetak, eller må det legges rør til hekken på båten, dyrt? Er jeg inne på noe her eller er det mye jeg ikke har tenkt på? Quote Link to post
power Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 (edited) Hvis du er litt handy så kan jeg skaffe deg en brukt vann-varmer fra webasto (marine)til en grei pris som du igjen da setter opp mot ett defrosteraggregat. Edited August 29, 2008 by power (see edit history) Quote Link to post
dixie 27 Posted August 30, 2008 Author Share Posted August 30, 2008 Ok. Hva følger med en slik da? Feks når vannet begyner å bli i varmeste laget. stopper den selv eller må det settes inn en temp-føler i sløyfa? Er det innebygd sirkulasjonspumpe? Quote Link to post
aqad Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 De jeg har vært borti har innebygget temp sensor, det er heller ikke sirkulasjons pumpe innebygget. Dette er da Eberspächer Hydronic 5 jeg snakker om. Quote Link to post
Moyja Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 (edited) Du kan ikke bruke nyere webasto/eber anlegg fra wv/audi/skoda pga disse er styrt via data/signaler fra andre styresentraler i kjøretøyet via CAN buss. eks: aircon. Det må skiftes hjerne eller bygges om før disse kan brukes. Edited August 30, 2008 by Draco20 (see edit history) Quote Link to post
dixie 27 Posted August 30, 2008 Author Share Posted August 30, 2008 Ikke så lett som jeg hadde håpet da. Trodde/håpet det var disse varmerene som ble brukt når det nevnes Webasto og bil. Disse kanskje bare brukes ved ettermontering. Quote Link to post
Draco24styling Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Du kan ikke bruke nyere webasto/eber anlegg fra wv/audi/skoda pga disse er styrt via data/signaler fra andre styresentraler i kjøretøyet via CAN buss. eks: aircon.Det må skiftes hjerne eller bygges om før disse kan brukes. Det høres rart ut. Gjelder dette kun vag, Sitter eber orginalt i bilmerket jeg jobber med. ingen can bus på de! Quote Norske båter er best! Link to post
Jorg-1 Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 VW T4 2,5 tdi har en tilleggsvarmer som med letthet kan kobles opp. Den har kun en triggeledning som skal ha spenning for å starte. Bare husk å få demontert matepumpen også... Jeg har solgt en slik her på BP: vannvarmer Quote Dracosiden til Jørgen Link to post
dixie 27 Posted September 15, 2008 Author Share Posted September 15, 2008 VW T4 2,5 Bør det vel finnes endel av de rundt om på bilskrotene? Har sendt et par mailer til noen huggere, men ikke fått noe svar enda. Andre tips? Quote Link to post
motor Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Ville ikke anbefalt å kjøpe noe brukt VAG-varmer. Disse er det alt for mye problemer med og jeg kjenner flere som nesten har gitt opp å holde de i drift i bilene sine. Quote Link to post
jo_no Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Noe tilsvarende som jeg har på gang etter at båten kommer hjem: Har fått tak i en ca. 11 år gammel Eber D1Lc som har vært montert i en VW transporter. Blir spennende å se hvordan jeg praktisk kan gjøre installasjonen...... Quote Link to post
Miss Amalie Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Hei! Akkurat den installasjonen har jeg gjort. Fikk tak i en bilvarmer og har bygget opp vannvarmesystem som fungerer som en rakett! Hurtig varmtvann, god varme og tørr fin båt. Vannvarme Har ellers mange tips til innkjøp. T-stykker i plast til en femtedel av prisen. Gir ingen kondens slik de første kobber og messingstykkene gjorde. Moss Slangeservice har flott utvalg. Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Moyja Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Når jeg omtalte canbuss styrt brenner så gjelder det alt av "nyere" VW/AUDI og SKODA Disse kan være kliss lik en universal model. Men hjernen er ikke samme type. Når det gjelder T4 så har den ikke canbuss. Meget fin liten sak på 3000w/4000w og 5000w, det vanlige er 3000w. Problemene er ikke selve brenneren men måten den er koblet opp på. I bilen er den koblet slik at ved en gitt tempratur så starter vannvarmeren når du starter bilen, Når du stopper så stopper brenneren også. Ved mye/kortekjørestrekker så rekker ikke brenneren og brenne seg ren og soter ned. Trixset er monter en bryter så slipper du det. En annen ting er at denne brenneren har ikke vannpumpe selv (type D3) Hvis du skal ha vannvarmer så er denne et bra alternativ (billig) Quote Link to post
Ask Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 [Når det gjelder T4 så har den ikke canbuss. Meget fin liten sak på 3000w/4000w og 5000w, det vanlige er 3000w. Problemene er ikke selve brenneren men måten den er koblet opp på. I bilen er den koblet slik at ved en gitt tempratur så starter vannvarmeren når du starter bilen, Når du stopper så stopper brenneren også. Ved mye/kortekjørestrekker så rekker ikke brenneren og brenne seg ren og soter ned. Trixset er monter en bryter så slipper du det. En annen ting er at denne brenneren har ikke vannpumpe selv (type D3) Hvis du skal ha vannvarmer så er denne et bra alternativ (billig) Kor får ein kjøpt slike? Ask Quote Link to post
Kaien40 Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 ebay.de har kjøpt min Eber.. D5W til 900,- inkl frakt Quote Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
TG-cruiser Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Jeg er blevet tilbudt en dieselvarmer fra en golf diesel, helt gratis!! Min favorit pris hehe.. Det er en Eberspræcher D-5 tror den er på 5 KW, vandvarmer. Regner med den kan kobles ind i varmtvandsslangen til varmeblæseren, og på den måde varme motorens kølevand op. Dog kommer det til og bruge en del strøm hvis man skal køre både med oliefyr og varmeblæser(defroster) samtidig. Her er så en anden idé, Radiator i kabinen, er der nogen som har erfaring med en radiator i kahytten? Tænker på om jeg kan lave en lukket kreds med radiator og oliefyret, der skulle være vandpumpe i oliefyret som kan cirkulere vandet. Det kan blive helt spændene om det kan lade sig gøre, det bliver nok nødvendigt med en lille ekspansionstank eller lign. Oliefyret får jeg fordi min kollega har købt et nyt, det kan godt køre men der er problemer med automatisk start. Tror det kan fikses med nye tændelektroder. Quote Link to post
Miss Amalie Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Som nevnt i tidligere innlegg har jeg benyttet en Hydronic/Eber D5W brukt fra bil i båten. Det er en brenner med såkalt "rast-funksjon" (blir kalt det i fagmiljøet fordi den benyttes i busser som trenger varme på ved rasteplasser). Rast er rett og slett ikke noe annet enn at den styres med bryter i stedet for av motorens vamre eller utetemperatur. Har benyttet vanlig av/på-bryter, men med ordinær romtermostat i tillegg. Se vannvarmer Hydronic Jeg har egen sirkulasjonspumpe i kretsen. Den slår seg på enten når jeg starter brenneren 8automatisk ved rele) eller manuuelt med egen bryter til paralellt rele. Denne bryteren starter også viftene i radiatorene. Dermed kan jeg utnytte varmen rett og slett bare fra varmtvannsbereder på landstrøm, eller ved motorkjøring. Ekspansjonstank har jeg plukket på skroten. Opel Corsa bilde ellr Volvo har riktige dimensjoner. 16mm som brennere og konvektorer/radiatorer. Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
LRAJ Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 Det er også andre biler som har dieselvarmere standard, f.eks: Mercedes Vito og Sprinter(eber), A,B,C,E,S-klasse(webasto), og sikkert også andre bilmerker. Burde være mulig å få tak i en brukt! Quote Link to post
dixie 27 Posted September 19, 2008 Author Share Posted September 19, 2008 Da har jeg vært på bil-skroten å handla. Eber D3W. Har funnet et slags el skjema for D4W(om denne er lik) og slik jeg kan lese dette, virker dette greit å koble. Om noen har gjort dette før hadde det vært fint med et skjema over hvilke ledninger dere har brukt til hva. Ser for meg å klare meg uten styreboksen. Må ha sirkulasjonspumpe og fødepumpe i tillegg. Noen som vet om billige sirkulasjonspumper? Kan man bruke fødepumper fra biltema? Eller er det nødvendig med orginaldeler(pga trykk)? Quote Link to post
Kaien40 Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 (edited) Denne er fra en Transporter D3W samme koblinggssjema som min D5W. Har D3W i drift på min Sharan der jeg kan kontrollmåle spenninger. På bilen har jeg klippet styrestrøm fra temperaturbryter (F38) og som nå henter styrestøm fra en manuell bryter på desjbordet. Det samme skal jeg gjøre i båten. På tegning henter den styrestrøm fra C (dynamo) denne styrestrømmen skal den hente fra sirkpumpe (går) i båtens kjølekrets. Den i bilen reparerte jeg for 2 år siden, bytter glødeplugg og reingjore brennkammer. Har som prinsipp at den skal gå minst 10 minutter når den først startes. Ikke ett feilslag. Ref eber...norge så tåler glødepluggen ikke mere enn 8000 glødinger, det sier seg selv at når den erkoblet mot temperatur føelr som sier start når temp er under ca 7 grader vil den gløde hver gang du slår på tenningen (i bilen) ved en liten tur på butikken osv. fuelPumpe feilkjøpte jeg fra VW Møller ifm feilsøking Sharan førstegang, koster 2000,- denne skal jeg bruke i båten. men ser at den kan kjøpes ny på ebay til en billig penge. Du kan ikke bruke andre pumper enn det som er beregnet for eberen. Husket at eberen har 2 forskjellige effekter og pumpen pulserer alt etter behovet til brenneren. Og husk at fuelpumpet skal montere på en bestemt vinkel ellers vil den ikke fungere. Edited September 20, 2008 by Ina II (see edit history) Quote Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
dixie 27 Posted September 19, 2008 Author Share Posted September 19, 2008 (edited) Ok hadde egentlig blitt fortalt det med pumpa en gang før. Har du linken til den på ebay? Letet litt men fant den ikke. Ang el. Rød + Brun - Grønn Matepump Gul Start Kan dette stemme? Bør vel ikke være mye verre en dette om man bare vil ha av/på. Edited September 19, 2008 by dixie 27 (see edit history) Quote Link to post
Kaien40 Posted September 20, 2008 Share Posted September 20, 2008 (edited) her er en til 55 £ http://cgi.ebay.co.uk/EBERSPACHER-12-VOLT-...id=p3911.c0.m14 Får å får den til å starte må du ha 12 v på T8/6 T8/1 T8/7. T8/3 og T8/4 på være tilkoblet fuel pumpen og T8/2 til jord. Så enkelt er det . Alle fargene du beskriver finner ikke jeg, rød og grønn er riktig Dette må være oppfylt også dersom du vil testkjøre hjemme i stua Edited September 20, 2008 by Ina II (see edit history) Quote Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
microship Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 ..Har ellers mange tips til innkjøp. T-stykker i plast til en femtedel av prisen. Gir ingen kondens slik de første kobber og messingstykkene gjorde. Moss Slangeservice har flott utvalg. Hei, hvilke termostater har du benyttet og hvilke radiatorer? Jeg har en 2 kw radiator fra eber med 2-trinns vifte, denne kunne med fordel vært trinnløst styrt med termostat ( hvis mulig?) da den bråker en del på full guffe. I tillegg en 10 kw defroster fra isotherm, den har 3-trinns vifte hvor ihvertfall trinn 2 og 3 gjerne skulle vært termostatstyr. Noen ideer? Ser at du har noen hvite radiatorer, er disse virkelig stillegående? Type/ pris på disse? Quote Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
jonn Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 (edited) Hei, se her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39024 Se på ebay, der ligger det mange http://global.ebay.com/gbh/search?browse=0...er=2&ipp=25 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde Edited September 23, 2008 by jonn (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.