Jump to content

FJERNING AV NATER

fs

Recommended Posts

Hei!

På side 3 i åpent forum, på emne :cheers: "ETTERBEHANDLING AV NY NATET DEKK" får du en ganske detaljert beskrivelse av prosessen fra a til å. Feinmaster natekniv er den eneste som gjør jobben på en enkel måte. (hvis nating kan kalles enkelt!!!)

Heira :wink:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Gipsy Girl og Heira ligger sammen i dvale om vinteren :wink:, vi kommer fra samme stamme og det var jeg som fant frem til den metoden igjennm Risør Båtbyggeri :eek:,(Juul Jeppe etc ). Vi letet febrilskt etter en lettere måte og gjøre dette på og vi fant fort ut at samme hva vi prøvde på var utskifting av nater ikke verken lett eller morro :eek::blush:. Men for å svare på spørsmålet ditt, ja jeg har prøvd og det gikk som en lek :eek:, kniven er lett og styre da den kunn vibrerer frem og tilbake i voldsom fart. Det er du som holder i maskinen som bestemmer farten og hvor du vil skjære. Prisen er helt j---lig :eek:, men det er flere alternativer på disse Fein Multisliperne, det har noe med innholdet i kofferten. Husk at denne investeringen er veldig anvenvdbar på nesten alle områder,sliping,pussing,kapping og nating.

Lykke til :eek:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Hei

Jeg holder nettopp nå på med en real natejobb på min båt.

Skal nate om hele teakdekket......Du har helt rett, det er en jævlig jobb, men det går.

Har forsøkt Fein sin natekniv, men fant fort ut at det var minst like enkelt, raskt og billigere med et par Stanley kniver med flere blad, og en skrutrekker som jeg slipte ned til riktig bredde, for å skrape/skjære løs bunn på naten.

Deretter anbefaler jeg at du grovsliper hele dekket, slik at du får pusset ned til nytt treverk og får pusset bort event. forhøyninger rundt beslag ol. (beslagene har du selvfølgelig fjernet tidligere i prosessen)

Når det meste av gammel natemasse var fjernet, benyttet jeg en vanlig håndoverfres, hvor jeg monterte 2 små skruer, med samme diameter som natens bredde, disse brukte jeg som styrepinner. Det fungerte perfekt!!!

På de stedene hvor håndoverfresen ikke kom til, benyttet jeg en Dremel med en spesiell diamant slipe/kutteskive og en liten notfres. Diamantskiven var forferdelig dyr, ca.280,-, men 2 stk. holdt til hele dekket, så det er ikke helt galt allikevel.Jeg freset også natens dybde ned til 5mm med håndoverfresen, den var pga. slitasje ikke mer enn 1-4mm dyp, mens teaken var 10-12 mm tykk, så da har jeg litt mer å slite på.

Deretter er det jo bare å finne en ønsket fugemasse, og følge dennes anvisninger videre.

Hele jobben med å fjærne gammel natemasse, frese, og pusse, slik at det er klart til fuging, har tatt meg ca 130 timer, og jeg regner med at det går 20-30 timer til før dekket er klart.

Jeg bor i Tønsberg, så dersom du er på de kanter er det bare å komme innom for en titt, dersom det er interressant, eller send en IM / mail

Iallefall, LYKKE TIL! :cheers:

MVH

Fernanda :smiley:

Båthilsen fra Fernanda.

Har ikke forsøkt metoden til fernanda, men har forsøkt litt annet inkludert Fein med natekniv. Det er mulig det finnes bedre metoder, men kjøp av Fein multimaster er en av mine bedre investeringer.

Her er link til en som har benyttet Fein: http://www.marenlouise.org/Natefjerning.htm

Anbefaler også en kikk på resten av hjemmesiden!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Fjerne nater og nate om dekk er MYE jobb. Har akkurat brukt 3 uker av mitt liv i havna for å gjøre denne jobben, så dette vet jeg. :cheers:

Fein Multimaster er helt klart et verktøy du bør prøve. Foruten muligheten til å MEGET ENKELT fjerne nater på enkle og vanskelige steder har den mange andre fine egenskaper som kan utnyttes både i båt og hjemme. Det var mange i Hannestadhavna i særp som måtte blunke flere ganger når de så haugen med nater som lå ved siden av båten på kort tid.

Den er lett å styre og meget effektiv.

Jeg natet om for og akter dekk på min 27 fots trebåt, jeg brukte ca 3 timer på hvert dekk for å fjerne natene, men det står da fortsatt igjen en jobb med å rense gamle natespor for gammel natemasse, noe som man må bruke kniv eller håndoverfres til å gjøre.

Dette ser du mer til i min tråd om ETTERBEHANDLING AV NYNATET DEKK som HEIRA skrev om lengre oppe.

[glow=red,2,300]LØP OG KJØP! [/glow]

Ps! skal du nate med sika 290DC så vær nøye med primer, og å bruke riktig maskeringsteip. Sika kan også reagere de første 4 ukene etter nating med blandt annet Owatrol D1. Den kan reagere på gass som sika utskiller i herdeprosessen. Er også lakktyper som kan ha problemer med å herde over "fersk" sika, så sjekk nøye rundt den masse du velger å bruke.

GipsyGirl

Det er mulig det finnes bedre metoder, men kjøp av Fein multimaster er en av mine bedre investeringer.

Helt enig, en Fein multimaster er en god investering, den er bla. den eneste trekantsliperen som fungerer skikkelig.

Men etter min mening var natekniven feil konstruert, den er litt rund i hjørnene(dvs i hjørnene ned mot bunn av naten), med det resultat at den ikke fikk skåret bort all natemassen i hjørnene mellom side og bunn. Du kan si det ble liggende en hulkil igjen, mens de fleste produsenter av natemassen krever at naten er helt fri for gammel natemasse. Eneste løsning slik jeg ser det er da, er  å gå løs med en håndoverfres, slik som beskrevet i forrige innlegg.

Og min konklusjon er da, at dersom en måtte  kjøpe en Fein maskin, som jo er relativt dyr, kun for bruk som natefjerner, ikke kan forsvares.

Men dette er kun min mening, sier ikke at det er den riktige.

MEN en diskusjon på om Fein er bra maskin, det er veil ingen vits, for det er hevet over enhver tvil. :cheers:

Båthilsen fra Fernanda.

Fjerne nater og nate om dekk er MYE jobb. Har akkurat brukt 3 uker av mitt liv i havna for å gjøre denne jobben, så dette vet jeg. :cheers:

GipsyGirl

Hei Gipsy.

Ventet reaksjon fra deg mye tideligere, sovet tungt?? Været har sviktet ,men det er muligheter for oppklarning i morgen.

Helt enig, Fein er rått!!

Men når det gjelder fjerning av denne "hulkilen" i bunn av natene, skjønner jeg ikke vitsen.

Hvis det ligger natemasse helt ned, er det vel ikke korrekt utført i utgangspunktet?. (velogmerke hvis det er massive dekksbord.)

Da skal det ligge en bunnfullingslisse, ikke bare for å hindre natemassen i og feste i bunn, men minst like viktig for og sørge for at profilen på naten er konveks under.

Korrekt utført vil da sidene av naten som limer til treverket ha et lenger anlegg en tykkelsen i midten av naten. Da har naten vesentlig større mulighet tilå ta opp strekkbelastningen uten og slippe fra sidene og skape lekkasje....

hmmm. hvis det var klønete forklart, ken jeg jo skisse det opp hvis det trengs........

Erik

(som velger epoxynater på sine nye tynne dekkstaver.)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Men etter min mening var natekniven feil konstruert, den er litt rund i hjørnene(dvs i hjørnene ned mot bunn av naten), med det resultat at den ikke fikk skåret bort all natemassen i hjørnene mellom side og bunn.

Etter rykter er dette verktøyet (natekniven) egentlig utviklet for å fjerne gummilister rundt frontvinduer på bil, mener det var for BMW.

Du kan si det ble liggende en hulkil igjen, mens de fleste produsenter av natemassen krever at naten er helt fri for gammel natemasse.

Har egentlig ikke tenkt over det problemet. Har et hjemmelaget verktøy til siste rens av dette, bøyd/smidd av et ca. 40 cm langt flattjern og slipt til. Dette og et smalt stemjern var det jeg benyttet før Fein! Ulempen med dette verktøyet er at det lett hopper ut av natet og lager dype riper i dekket.

Bilde

I tillegg brukte jeg den tynneste plata for trekantlsip med 80(?) papir hvertikalt i natene for å fjerne siste rest på sideveggene i natene.

MEN en diskusjon på om Fein er bra maskin, det er veil ingen vits, for det er hevet over enhver tvil. :lol:

:lol:  :cool:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Her er noen bilder av hvordan jeg gjorde denne jobben.

Bilde

Natefjerning ved hjelp av Fein multimaster er meget enkelt..

Bilde

Oppfriskning av natesport med håndoverfres var nødvendig, grunne nater gir dårlig heft for natemasse.

Bilde

Før nating, må man først avfette (aceton). Vent en time og prime 1.strøk, vent en time og prime en gang til... HUSK MASKERINGSTEIP! Uten denne har Du en helt j..... jobb foran deg.. Kjøp skikkelig teip og IKKE fra Biltema... denne har jeg meget dårlig erfaring med. :lol:

Legg i nateteip (bunnfyllingslist, eller hva du velger å legge i bunn)

Deretter skal natemasse i etter 1-5 timer etter andre strøk med primer.

IKKE TA STORE OMRÅDET PÅ EN GANG. Jeg tok akterdekket i ei vending, og delte fordekket i 2, dvs at jeg brukte tilsammen 3 dager på nating. DETTE TAR TID!! :lol:

Bilde

Trykk natemasse ned med pistol med og trykke den ned i bunn og fyll opp mens du drar tuben langs natesporet. Bruk sparkel til å fylle alle tomrom til slutt. Det er ikke farlig om det ser ut til å bli "søkk" i natemassen etter du har dratt med sparkel, denne sveller under herding slik at det blir en kant og slipe vekk uansett. :flag:

Bilde

Ferdig natet og "sparklet" dekk. Teip  fjernet...

Uansett om dette resultatet er meget bra er det MYE jobb å slipe etter nating. Brukte ca 10 timer på begge dekk tilsammen til tross for den jobben jeg gjorde med teip. Hadde jeg ikke gjort det ville denne jobben fort tatt den dobble tiden.   :lol:

Bilde

Har kun dette bildet etter sliping, har nå oljet og fått frem glansen igjen. Dette er helt rått og verdt ver time som er lagt ned når man ser sluttresultatet og ikke minst dekkene skal igjen være tette og forhindre både irritasjon om lekkasje inn i dyner etc samt forhindre råte m.m.

Snart går turen igjen til pokalenes holme for beskjenkninger og felles hygge. :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...