Pål`ern Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Jeg har en Yanmar 4LH DTE 165hk. Jeg skal skifte olje på denne og lurer da på om jeg skal stikke en sugeslange ned i pelepinnerøret, eller om peilepinnerøret på denne motoren går helt ned i bunnpanna. I såfall skal jeg vel bare tre over en slange på toppen av peilepinnerøret. Quote Link to post
Lotus Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Du kan selv velge det du ønsker. Begge deler funker like bra - eller dårlig - for du får på langt nær ut alt. Den lille messingpumpa som følger med originalt har en gummislangestuss til å tre på utsiden av peilepinnerøret. Den er imidlertid noe griseri å bruke. Kan anbefale en vakuumpumpe a la Pela Jeg bruker denne pumpen og er meget godt fornøyd. Quote Link to post
Oteren Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 ...og denne er jeg veldig fornøyd med... Bruker den til oljeskift, kan også brukes til å få opp vann/ olje av kjølen fort og effektivt. Quote Link to post
Lotus Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Maritim er en smule dyrere ja.... Quote Link to post
Careka Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 (edited) Maritim er en smule dyrere ja.... Ja for da< er det båtutstyr ------------------ klatresele for klarte i masta, dobbel så dyr i båtbutikk, enn om du kjøper den i klatrebutikk. det skal være dyrt å ha båt. ( OT men måtte bare si det) Edited September 1, 2008 by careka (see edit history) Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Pål`ern Posted September 1, 2008 Author Share Posted September 1, 2008 Jeg har den pumpa som kommer fra Maritim. Det jeg lurte på i spørsmålet mitt var om jeg skulle stikke slangen ned i bunnpanna, eller om slangen skulle tres over peilepinnerøret. Fortsatt usikker....................................... Quote Link to post
Oteren Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 (edited) jeg skulle stikke slangen ned i bunnpanna Slik gjør jeg det på min Yanmar 120 hk. Kjenner ikke til om det er andre mulighetr på din motor......... Edited September 1, 2008 by Oteren (see edit history) Quote Link to post
Lotus Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 (edited) Det jeg lurte på i spørsmålet mitt var om jeg skulle stikke slangen ned i bunnpanna, eller om slangen skulle tres over peilepinnerøret.Fortsatt usikker....................................... Fortsatt usikker Pål'ern ????? Hva kan grunnen være til det? Stort klarere enn det er sagt her kan det ikke sies. Når du får beskjed om at det ikke spiller noen rolle om du har slangen nedi eller utenpå, hvordan kan du da være usikker? Hva kan jeg skrive for at du skal bli sikker? Edited September 1, 2008 by Lotus (see edit history) Quote Link to post
Gizmo Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Klart svar: Jeg har hatt maken motor, og jeg brukte vakumpumpe - med hvit plastslange som jeg førte ned i røret til peilepinna. Bare tre den så langt ned som du kommer. Du får, som det riktig nok er sagt her, ikke ut all gammel olje - men dette er godt nok. Skifter du filter hver gang du skifter olje så er du i alle fall på den sikre side.. Mvh Gizmo Quote Link to post
Pål`ern Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 Oljeskiftet på Yanmar`n er nå unnagjort, og det gikk fint. Jeg kjøpte meg en diger pumpe på Maritim og den fungerte bra. Jeg stakk en medfølgende plastslange ned i peilepinnehullet, og koblet denne til pumpa. Pumpet så opp trykk, og den begynte og suge opp olja. Dette tok utrolig lang tid, men så godt som all olja kom opp. Fikk opp litt i under kant av 9,5 liter, og det er jo bra, når motoren tar ca. 10 liter Quote Link to post
Recommended Posts