Jump to content

12 volt dimmer.

brs

Recommended Posts

Hei,

Det er to hovedgrupper av dimmere:

Seriergulerte som begrenser spenningen over lasten vha av en transistor eller motstand, eller en kombinasjon av disse. Strøm forbruket er betydelig større en effekten tatt ut i lys, da endel effekt brennes av. Allikevel brennes det aldri av mer effekt en når lampen lyser med maksimum styrke.

Switchmode (intelligent) regulator. Disse finnes igjen i flere varianter, men i hovedtrekk brennes det bare av litt effekt for selve reguleringen. Ofte forbrukes 10-20% mer en det man tar ut i form av lys.

etter hva jeg har hørt bruker led dimmer mindre strøm jo mere du dimmer ned

jeg hadde 4 x 10 watt i styrhuset og byttet disse til 4 x 1,2 watt med omtrent samme styrke - altså 4,8 watt minus demping kansje rundt 50% = 2,4 watt kontra 40 watt - Det er STRØMSPARING DET :smiley::smiley:

eneste bakdelen er at det blir knallhvitt lys men det gir jeg beng i med det forbruket

Hei

Det var billigste modellen til 149,- siden jeg ville ha den i hvitt.

Har ikke målt strømforbruket på selve dimmeren, men målingene jeg gjorde var inkludert dimmeren. Husker ikke tallene, men jeg husker jeg ble positivt overrasket. Det var en solid reduksjon i strømforbruk.

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...