Jump to content

12 volt dimmer.


brs

Recommended Posts

Hei,

 

Det er to hovedgrupper av dimmere:

 

Seriergulerte som begrenser spenningen over lasten vha av en transistor eller motstand, eller en kombinasjon av disse. Strøm forbruket er betydelig større en effekten tatt ut i lys, da endel effekt brennes av. Allikevel brennes det aldri av mer effekt en når lampen lyser med maksimum styrke.

 

Switchmode (intelligent) regulator. Disse finnes igjen i flere varianter, men i hovedtrekk brennes det bare av litt effekt for selve reguleringen. Ofte forbrukes 10-20% mer en det man tar ut i form av lys.

Link to post
Share on other sites

etter hva jeg har hørt bruker led dimmer mindre strøm jo mere du dimmer ned

jeg hadde 4 x 10 watt i styrhuset og byttet disse til 4 x 1,2 watt med omtrent samme styrke - altså 4,8 watt minus demping kansje rundt 50% = 2,4 watt kontra 40 watt - Det er STRØMSPARING DET :smiley::smiley:

eneste bakdelen er at det blir knallhvitt lys men det gir jeg beng i med det forbruket

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 12V dimmer ala maritim, og målte strømforbruket med multimeter. Strømforbruket sank som forventet drastisk når det ble dimmet. Meget effektiv strømsparing det og, og ikke minst koselig lys. Ikke dette hvite LED-lyset :wink:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

"Vi" snakket om dimming av 12V lamper i båt i helgen. Kom frem til at jeg i løpet av vinteren skal forsøke å lage en PWR regulator (Pulse Width Regulator) og en eller annen MOSFET sak... 3055 eller så :-) siden jeg har en i en eller annen skuff. Sikkert lurere å kjøpe ferdig, men ikke så morsomt.

 

Tror ikke den skal bruke nevneverdig mye strøm...

Link to post
Share on other sites

Hei

Det var billigste modellen til 149,- siden jeg ville ha den i hvitt.

 

Har ikke målt strømforbruket på selve dimmeren, men målingene jeg gjorde var inkludert dimmeren. Husker ikke tallene, men jeg husker jeg ble positivt overrasket. Det var en solid reduksjon i strømforbruk.

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...