Jump to content

tips for å lykkes med heving av kjøp...


Framtia

Recommended Posts

Jeg har kjøpt et produkt til min båt (ønsker foreløpig ikke å opplyse om produkt eller leverandør her) som ikke svarer til mine forventninger. Jeg gjorde leverandør oppmerksom på at det var mangler rett etter å ha mottatt produktet i midten av juli. Fikk svar per e-post 5. august som bare delvis besvarte min henvendelse, og som antydet at jeg kanskje ikke hadde montert produktet riktig. Har siden sendt to henvendelser til leverandør datert 10. august og 25. august, men ingen av disse er besvart.

 

Jeg ønsker nå å heve kjøpet da hverken produktet eller oppfølgingen jeg har fått etterpå svarer til forventningene. Jeg regner med at leverandør vil påberope seg retten til å rette manglene fremfor å la meg heve kjøpet, men selv om produktets mangler blir rettet opp ser jeg at jeg med fordel kunne ha kjøpt et alternativ fra en annen leverandør. Er det noen som har god kjennskap til hvilke rettigheter og hva slags praksis som gjelder i slike tilfeller? Jeg vil i løpet av uken som kommer høre med leverandør hvordan de stiller seg til mitt ønske om heving av kjøp, men jeg vil gjerne ha tips innen den tid som kan bidra til at jeg oppnår mitt ønskede resultat.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Leverandøren kan alltid hindre hevning ved å utbedre eller omlevere, så med midnre de nekter å gjøre en av delene er du antakelig "fanget". For å berettiege hevning må mangelen være "ikke uvesentlig" dvs. det må ikke være noe som er et godt stykke "over" bagatellnivå.

 

Selgers opptreden etter kjøpet kan ikke begrunne hevning.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vær høflig og saklig! Min erfaring er at man kommer lengre med det enn å bli forbannet og kjøre på.

I forbrukerkjøpsloven så står det noe sånt som at selger skal gis rimelig rett til å utbedre mangelen. Denne noe uklare delen er det som fører til uenighet. Om dine høflige hendvendelser ikke fører frem så er det alltid greit å antyde at at du har en del bekjente i pressen som verker etter å skrive din historie. Ellers er jo FBI og TV2 hjelper deg gode alternativ....

Men å fyre av alt "kruttet" først har jeg ingen tro på.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

selv om produktets mangler blir rettet opp ser jeg at jeg med fordel kunne ha kjøpt et alternativ fra en annen leverandør.

 

slik er nå det alltid. med den gang man har dradd noe til gards så har naboen nåke finere. at man er etterpåklok er nå ingen grunn til å heve et kjøp.

Link to post
Share on other sites

Det er helt uaktuelt med "FBI"-metoden... Men det er et produkt som er spesialtilpasset, men uten å passe særlig bra. Jeg tror det blir vanskelig å rette opp produktet slik at det blir vellykket, men en omlevering med ny måltakning kan selvfølgelig være et greit alternativ for meg. Skulle gjerne vist mer om hvor grensen for "ikke uvesentlig" går...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Ja, vi snakker om cockpittelt. Da jeg fikk det var bøylen bøyd slik at vinsjene ikke kunne benyttes (det er permanente bøyler så da hadde det blitt lite seiling). Det kom en teknikker som bøyde til dette, men uten å se hvordan dette ble med teltet på. Tilpasningen medførte at krumningen i toppen ble for liten, så når det regner blir det en stor dam oppå teltet. Videre er takhøyden nå for lav (teltet er en xl-versjon kjøpt for å ha ståhøyde inne). Festepunktene til bakveggen er plassert slik at 2/3 av knappene ikke kan brukes fordi de er plassert der beslag til luker er og der åpningen mellom akterluke og skroget er. Teltet er veldig slapt i formen, og jeg er fra tidligere båt vant med et telt som står rimelig stramt og pent (dette ble mer som en vinterpressning i sammenligning). Leverandør har kun levert et eller to telt til tilsvarende båt tidligere, og teltet ble basert på disse malene.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...