Kosmix Startet 31.August.2008 Del på Facebook Startet 31.August.2008 Bildeserie. Bildene bytter av seg selv når du har valgt et bilde. Dramatisk seiling i San Francisco Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
knutza Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Jøss, dette var rått! Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 (redigert) Lurer virkelig på hvor de hadde tenkt seg, virket noe snålt. Redigert 31.August.2008 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 må ha vært en Bavaria Match. har hørt at de mister kjølen rett som det er Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Hva i all verden hadde han på den siden av brokaret å gjøre? Helt i fjæra. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
knutza Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 må ha vært en Bavaria Match. har hørt at de mister kjølen rett som det er Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 De fleste båter hadde nok hatt problemer der. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 må ha vært en Bavaria Match. har hørt at de mister kjølen rett som det er Går det ikke an å la være å skrive slike kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Ser ut til at han trenger å få lagt på nytt bunnstoff Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Leading Edge Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 må ha vært en Bavaria Match. har hørt at de mister kjølen rett som det er Ja soleklart!! Den der er det vel ingen som helst tvil om. Man ser jo tydelig at masten ikke er konstruert for å tåle litt belastning under normal seilas. Det formelig oser underdimensjonert dekksutstyr av hele båten. Selv små surfbrett på et par meter og noen små motorbåter klarer seg fint i de bølgene. Cockpit dreneringen er også under enhver kritikk. Hadde dette vært en kvalitets båt fra øyene i vest så hadde den fortsatt seilasen som om ingenting hadde hendt. Dette viser med all tydelighet at Bavaria ikke er til å stole på om man vil ha en sjøsikker båt. Her må Duoro på banen spør du meg Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
avmønstret5 Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Det kan faktisk være litt å lærer av denne fotoserien. Høye bølger består stort sett av vannpartikkler som rotere og har relativt lite energi i forhold til et skrog, men når sjøen bryter blir det andre boller, da samordnes energien i en rettning. En kan godt tenke seg at en betydelig mindre brytende bølge vil kunne ha lagt seilbåten flat. Ha respekt for brytende sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 (redigert) Dette er noen år gammelt (april 2005), men det er en interessant bildesekvens (lenke til bilder med litt bedre oppløsning enn den Kosmix brukte, og du kan klikke deg fram til full oppløsning for å se enda flere detaljer). Spesielt interesserte kan jo se på et oversiktsbilde. Båten er ingen Bavaria, men en Santana 22. Farvannet der seilbåten går er mest kjent for surfing, og på gode dager (for surfing) begynner bølgene å bryte sånn omtrent rett under broen. Den dagen bildeserien er tatt var det svært gode forhold (for surfing). I tillegg til brenningen kan tidevannet sørge for strøm på opptil syv knop, men da er det ikke surfere i vannet. For dem som er interessert i detaljer kan jeg anbefale å lese artikkelen i SAIL: http://www.sailmag.com/SAILBOATCRASH/ Redigert 1.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Det finnes en annen billedserie av en større HR som knuses mot fjellet i en omtrent tilsvarende situasjon. Bølger som bygger seg fort opp mot land - båten surfer på bølgen, roret suger luft, båten kommer på tvers av sjøen og slås ned. Lærdommen er at man er trygg på havet - men langs land er det farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Går det ikke an å la være å skrive slike kommentarer? Jovisst går det an. Og takk det samme forresten Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Det var litt vanskelig å se av bildene om båten gikk rundt pga kombinasjonen av brytende bølger og at kjølen traff bunnen i det grunne vannet. Her er en lignende episode fra youtube på dypt vann som viser at en seilbåt kan gå rundt i brytende bølger. Beklager at det ikke er en Bavaria for de av dere som hadde håpet det... Sailboat capsize youtube Sitér dette innlegget TMS Link to post
Sun Flyer Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 (redigert) Her er en lignende episode fra youtube på dypt vann som viser at en seilbåt kan gå rundt i brytende bølger. Beklager at det ikke er en Bavaria for de av dere som hadde håpet det...Sailboat capsize youtube Hvor dypt vann dette var på, kan jo diskuteres. Men klippet viser med tydelighet hvor mye tryggere man er i en seilbåt i forhold til en motorbåt. Redigert 1.September.2008 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 (redigert) Men klippet viser med tydelighet hvor mye tryggere man er i en seilbåt i forhold til en motorbåt. Akkurat det kan nok diskuteres - og avhenger nok også av hva slags motorbåt man er ute i. Bølger som bryter over båten er uansett svært farlig Redigert 1.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Akkurat det kan nok diskuteres - og avhenger nok også av hva slags motorbåt man er ute i. Bølger som bryter over båten er uansett svært farlig Hvilke type motorbåt mener du hadde klart slike bølger ? Sitér dette innlegget TMS Link to post
Seilaren Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 En seilbåt vil i det minste rette seg opp etter bølgen Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
TMS Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Hvor dypt vann dette var på, kan jo diskuteres. Men klippet viser med tydelighet hvor mye tryggere man er i en seilbåt i forhold til en motorbåt. Enig det siste poenget ditt. Jeg har lest en test et sted som viste at alle seilbåter, uansett skrogtype, går rundt hvis de utsettes for brytende styrtbølger med en høyde på 40-60% av skroglengden rett fra siden. Motorbåter var ikke med i testen, jeg vil tro at det skal mindre til for at de går rundt. Og de retter seg ihvertfall ikke like lett opp igjen.. Sitér dette innlegget TMS Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 ........Og de retter seg ihvertfall ikke like lett opp igjen.. du må nog kika på denne typen motorbåt......dom er självrätande http://www.ssrs.se/page/119/rausing.htm eller den mindre http://www.ssrs.se/page/120/victoria.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Ikke så rart at den gikk ned, og jeg tror ikke det har noe med cockpit drenering. Jeg tolker bildene slik at luka ned i salongen ikke var på plass. Den gikk rundt en gang og greide seg med rigghavari. Hadde nedgangen vært stengt hadde den klart å holde seg flytende andre gangen også. Jeg tror heller ikke at riggen var underdimensjonert, selv om det er vanskelig å se på avstand. Med den rotasjonshastigheten båten hadde, og med både stor og genoa satt, tror jeg ikke det er den riggen laget som hadde overlevet dette. Det kan også være at riggen traff bunnen da båten gikk rundt. Men, hva i all verden gjorde den der? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Men, hva i all verden gjorde den der? Det er mulig å gå syd for brokaret (dvs mellom brokaret og land), men skal du holde godt unna brenningen må du gå nærmere brokaret. Det er på ingen måte anbefalt å velge den ruten, særlig ikke med seilbåt, selv om utsikten er stilig. Båten som havarerte var på vei tilbake til hjemmehavn og skulle i følge eieren egentlig gått nord for brokaret. De fikk problemer med spribommen, og endte opp med en kurs syd for brokaret - og der hadde eieren seilt før. Om han velger den kursen en gang til er vel heller tvilsomt. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Jeg tror heller ikke at riggen var underdimensjonert, selv om det er vanskelig å se på avstand... Jeg skulle likt å se en båt med 10 meter høy rigg som tåler å gå rundt på 2-3 meters dyp uten at riggen brekker... Sitér dette innlegget TMS Link to post
Bitteliten Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Hvilke type motorbåt mener du hadde klart slike bølger ? Lurer litt på hvordan et skikkelig fortrengerskrog som feks Nordhavn hadde klart seg i denne sjøen. Men uansett er bølger som bryter over båten skrekkelig vanskelig. Poenget må være å holde baugen opp mot sjøen og ikke være på så grunt vann at bølgene bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.