Jump to content

Bølge velter seilbåt

Kosmix

Recommended Posts

må ha vært en Bavaria Match. har hørt at de mister kjølen rett som det er

Ja soleklart!! Den der er det vel ingen som helst tvil om. Man ser jo tydelig at masten ikke er konstruert for å tåle litt belastning under normal seilas. Det formelig oser underdimensjonert dekksutstyr av hele båten. Selv små surfbrett på et par meter og noen små motorbåter klarer seg fint i de bølgene. Cockpit dreneringen er også under enhver kritikk. Hadde dette vært en kvalitets båt fra øyene i vest så hadde den fortsatt seilasen som om ingenting hadde hendt. Dette viser med all tydelighet at Bavaria ikke er til å stole på om man vil ha en sjøsikker båt. Her må Duoro på banen spør du meg :smash:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Det kan faktisk være litt å lærer av denne fotoserien. Høye bølger består stort sett av vannpartikkler som rotere og har relativt lite energi i forhold til et skrog, men når sjøen bryter blir det andre boller, da samordnes energien i en rettning. En kan godt tenke seg at en betydelig mindre brytende bølge vil kunne ha lagt seilbåten flat. Ha respekt for brytende sjø.

Dette er noen år gammelt (april 2005), men det er en interessant bildesekvens (lenke til bilder med litt bedre oppløsning enn den Kosmix brukte, og du kan klikke deg fram til full oppløsning for å se enda flere detaljer). Spesielt interesserte kan jo se på et oversiktsbilde. Båten er ingen Bavaria, men en Santana 22.

Farvannet der seilbåten går er mest kjent for surfing, og på gode dager (for surfing) begynner bølgene å bryte sånn omtrent rett under broen. Den dagen bildeserien er tatt var det svært gode forhold (for surfing). I tillegg til brenningen kan tidevannet sørge for strøm på opptil syv knop, men da er det ikke surfere i vannet.

For dem som er interessert i detaljer kan jeg anbefale å lese artikkelen i SAIL: http://www.sailmag.com/SAILBOATCRASH/

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Her er en lignende episode fra youtube på dypt vann som viser at en seilbåt kan gå rundt i brytende bølger. Beklager at det ikke er en Bavaria for de av dere som hadde håpet det...

Sailboat capsize youtube

Hvor dypt vann dette var på, kan jo diskuteres. Men klippet viser med tydelighet hvor mye tryggere man er i en seilbåt i forhold til en motorbåt.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hvor dypt vann dette var på, kan jo diskuteres. Men klippet viser med tydelighet hvor mye tryggere man er i en seilbåt i forhold til en motorbåt.

Enig det siste poenget ditt. Jeg har lest en test et sted som viste at alle seilbåter, uansett skrogtype, går rundt hvis de utsettes for brytende styrtbølger med en høyde på 40-60% av skroglengden rett fra siden.

Motorbåter var ikke med i testen, jeg vil tro at det skal mindre til for at de går rundt. Og de retter seg ihvertfall ikke like lett opp igjen..

TMS

Ikke så rart at den gikk ned, og jeg tror ikke det har noe med cockpit drenering. Jeg tolker bildene slik at luka ned i salongen ikke var på plass. Den gikk rundt en gang og greide seg med rigghavari. Hadde nedgangen vært stengt hadde den klart å holde seg flytende andre gangen også.

Jeg tror heller ikke at riggen var underdimensjonert, selv om det er vanskelig å se på avstand. Med den rotasjonshastigheten båten hadde, og med både stor og genoa satt, tror jeg ikke det er den riggen laget som hadde overlevet dette. Det kan også være at riggen traff bunnen da båten gikk rundt.

Men, hva i all verden gjorde den der?

Men, hva i all verden gjorde den der?

Det er mulig å gå syd for brokaret (dvs mellom brokaret og land), men skal du holde godt unna brenningen må du gå nærmere brokaret. Det er på ingen måte anbefalt å velge den ruten, særlig ikke med seilbåt, selv om utsikten er stilig.

Båten som havarerte var på vei tilbake til hjemmehavn og skulle i følge eieren egentlig gått nord for brokaret. De fikk problemer med spribommen, og endte opp med en kurs syd for brokaret - og der hadde eieren seilt før. Om han velger den kursen en gang til er vel heller tvilsomt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...