Langt i Nord Startet 31.August.2008 Del på Facebook Startet 31.August.2008 Heisann Har kjøpt meg en Nord West 740 med en rimelig ny Yanmar 120 hk 2007 mod.. som har gått 140 timer. Motoren er satt inn av verksted og har fortsatt garanti. Men jeg synes motoren ryker en del gråhvit røyk ved kaldstart og til den blir varm... Iflg selger hadde han tatt dette opp med verkstedet som har installert motoren og de hadde sagt at dette var normalt... Har noen erfaring med at disse motorene ryker ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 (redigert) Har ikke erfaring med denne motoren, men dette kan vel neppe være normalt. Alle nye motorer som jeg kjenner, som bruker moderne teknologi på sine motorer, ryker nesten ikke i det hele tatt. Enten er Yanmar akterutseilt, eller så er det noe som ikke er som det skal. Redigert 1.September.2008 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Oteren Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Min erfaring er også at det er litt røyk ved tomgang på kald motor, men langt fra plagsom. Normalt iflg mitt verksted. Jeg justerte dysene ved 250 t merket ingen forskjell. Ellers en driftsikker motor, dog uten siste elektronikk common rail osv. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Yanmar ryker ved lave turtall etter min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Min ryker også (hvit røyk). Irriterende når man starter opp om morgenen i gjestehavner (sikkert mest irriterende for de andre). Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Hei "Langt i Nord"! Det spørs jo hva du mener med "en del"(?) Vi har en 2000-modell 4JH3-DTE (120hk), som kanskje er en tidligere utgave av motoren din? Vi har hatt den siden høsten 2006, og den rundet 1100 timer nå i sommer. Ved kaldstart, så vel som tomgang, kan jeg ane litt blågrå røyk, men dette er etter min oppfatning nærmest ubetydelig, og ikke i nærheten av noen form for "røyklegging". Under fart ser jeg ingen spesiell røyk. Jeg syns denne motoren er svært "renslig" av seg. Oljeforbruket i løpet av sommerens 60 driftstimer er ca 1/2 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Langt i Nord Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Takk for svar. Har bare prøvd båten engang og la bare merke til at det kom en del hvitgrå røyk, mens vi bakket motoren varm før vi tok prøveturen. Ikke slik at vi røykla havna, men det la seg nå litt rundt båten og det lukta eksos... Har en eldre Status Marine på min gamle båt en Joda 24 og den ryker ikke på langt nær som den nye... Men det kan vel være litt forskjellig fra motor til motor. Men det kan jo være greit å høre med erfaringer fra andre med samme type motor. Det er jo enda garanti på motoren hvis det skulle være noe galt... Men skal gå fra Andøya til Alta med den så jeg orker ikke å plages med den. Da er det bedre å gå til verkstedet å få den fiksa. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 kan det være at det var en stund siden den ble kjørt? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Mine yanmar motorer har ryki alle sammen.. De eldre forkammer motorene yanmar 50hk foreks ryker ingen ting. Værst er det når motor er kald som igjen sikkert har noe med at de ikke trenger gløding. dette er jo akkurat det viknes har sliti med. Naboen har en ny Goldfish rib med 315 yanmar og den ryker akkurat like mye som mine har gjort. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.