Jump to content

Ny Yanmar 120 hk ryker..

Langt i Nord

Recommended Posts

Heisann

Har kjøpt meg en Nord West 740 med en rimelig ny Yanmar 120 hk 2007 mod.. som har gått 140 timer. Motoren er satt inn av verksted og har fortsatt garanti. Men jeg synes motoren ryker en del gråhvit røyk ved kaldstart og til den blir varm... Iflg selger hadde han tatt dette opp med verkstedet som har installert motoren og de hadde sagt at dette var normalt... Har noen erfaring med at disse motorene ryker ved oppstart.

Har ikke erfaring med denne motoren, men dette kan vel neppe være normalt. Alle nye motorer som jeg kjenner, som bruker moderne teknologi på sine motorer, ryker nesten ikke i det hele tatt. Enten er Yanmar akterutseilt, eller så er det noe som ikke er som det skal.

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Hei "Langt i Nord"!

Det spørs jo hva du mener med "en del"(?)

Vi har en 2000-modell 4JH3-DTE (120hk), som kanskje er en tidligere utgave av motoren din?

Vi har hatt den siden høsten 2006, og den rundet 1100 timer nå i sommer. Ved kaldstart, så vel som tomgang, kan jeg ane litt blågrå røyk, men dette er etter min oppfatning nærmest ubetydelig, og ikke i nærheten av noen form for "røyklegging". Under fart ser jeg ingen spesiell røyk. Jeg syns denne motoren er svært "renslig" av seg. Oljeforbruket i løpet av sommerens 60 driftstimer er ca 1/2 liter.

Takk for svar. Har bare prøvd båten engang og la bare merke til at det kom en del hvitgrå røyk, mens vi bakket motoren varm før vi tok prøveturen. Ikke slik at vi røykla havna, men det la seg nå litt rundt båten og det lukta eksos... Har en eldre Status Marine på min gamle båt en Joda 24 og den ryker ikke på langt nær som den nye... Men det kan vel være litt forskjellig fra motor til motor. Men det kan jo være greit å høre med erfaringer fra andre med samme type motor. Det er jo enda garanti på motoren hvis det skulle være noe galt... Men skal gå fra Andøya til Alta med den så jeg orker ikke å plages med den. Da er det bedre å gå til verkstedet å få den fiksa.

Mine yanmar motorer har ryki alle sammen.. De eldre forkammer motorene yanmar 50hk foreks ryker ingen ting.

Værst er det når motor er kald som igjen sikkert har noe med at de ikke trenger gløding. dette er jo akkurat det viknes har sliti med. Naboen har en ny Goldfish rib med 315 yanmar og den ryker akkurat like mye som mine har gjort.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...