Jump to content

Slipe vekk gammelt bunnstoff

Polarn

Recommended Posts

Jeg går med planer om å slipe ned det gamle bunnstoffet for så å legge på nytt. I dag er det ikke helt glatt skrog, da tidligere eier ikke har gjort grunnjobben ordentlig. Det har også slippet noen steder, så man kan se hvilken farge som var der før. I dag er det sort, men det gamle var blått. Jeg kunne tenkte meg å slipe det ned til jeg får en helt glatt overflate. Hvordan sliper jeg raskest ned? Tenkte å bruke en polermaskin med sanpapir på. Når jeg har fått overflaten glatt, hvor lenge bør jeg vente før skroget er tørt til jeg primer? Hvor mange lag med primer bør jeg legge og hvor mange lag med bunnstoff bør jeg legge på det?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

ok, er klar over at dette er en tidkrevende jobb, men synes det er verdt det. Om jeg skulle klare å komme helt ned til gelcoaten noen steder, bør jeg legge på antipest bare de stedene som gelcoaten synes eller kan jeg da legge det på hele skroget over det nyslipte bunnstoffet?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Har ikke hørt noe om det, nei. Skal prøve dette for første gang sjøl nå i høst.

Tenkte å ta det litt piano, spyle etter en time og se hvordan det ser ut. Deretter smøre på nytt, og beregne tid ut fra første forsøk osv. Bunnstoff er mykere enn epoxy, og møres sikkert ganske mye fortere... Jeg skal uansett fornye epoxyprimeren også.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Her fant jeg noe greier som jeg kopierer og limer inn.

Det finnes bunnstoff-fjernere å få kjøpt eller du kan lage din egen ved hjelp av én del kaustisk soda, to deler vann, samt litt iblandet tapetlim. Bunnstoff-fjerneren skal virke en time eller mer og (høytrykks)spyles bort. Utføres gjerne to-tre ganger. På noen skrog fjernes det meste av gammelt bunnstoff, på andre nesten ingen ting. Resterende fjerning gjøres uansett ved hjelp av en god skrape, og obs, ikke en hvilken som helst skrape! Nei, kjøp en dyr kvalitetsskraper med utskiftbare blad. Forskjellen mellom en enkel, billig skrape uten utskiftbare blad og en kvalitetsskrape med stålblad er som natt og dag, noe folk flest ikke er klar over. Beveg skrapen med rolige og kontrollerte bevegelser

og siden det ikke er nevnt - hvis du skal slipe; slipestøv fra bunnstoff er ikke spesielt sunt å puste inn, og kan være irriterende å få på huden. Bruk egnet verneutstyr. Fins vel også slipeutstyr som kan våtslipe..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har forsøkt det meste, men jeg ender alltid opp med den samme gode gamle skrapa (for hånd) Pokkers jobb men ta det som trening ! Jeg vil anbefale deg 5-6 lag med 2-komponent primer ! Produsentene garanterer ikke tetthet før etter 7 lag ! Bruk 2 forskjellige farger på primer så ser du at det nyeste laget dekker ! Hvis du skal ha båten i mange år så bør du ta denne jobben med en gang, så vet du at det er gjort skikkelig !

Mange gode tråder om dette her inne ! Lykke til !

Redigert av Worry II (see edit history)

Det raskeste er nok isblåsing, en slags sanblåsing men med tørris som slipemiddel. Dette er utrulig meir renslig fordi at tørrisen fordamper ikke lenge etter den har gjort jobben sin i motsetning til sand. Og støv problematikken er eliminert.

Enkelte marinaer har dette som eit tilbud.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...