Jump to content

Montere lensepumpe - Hvor plassere skrog gjennomføringen?

KaRsK

Recommended Posts

Ser at skroggjennomføringen nå er plassert høyt på båtsiden , og det danner seg lett skitt striper fra den og ned på skroget . i sammenheng med at jeg monterer større luftinntak til motorrom så forsvinner denne gjennomføringen..

Vil da plassere den nye rett over vannlinja , er det noen som ser noe problem med det ?

vil selvfølgelig montere lenseslage slik at eventuelle bølger e.l som skulle trreffe skroggjennomføring ikke resulterer i at båten blir full av vann ..

mvh Karsk

Jeg ville i det minste ha plassert den 10cm over vannlinjen, slik at den står over vann til vanlig. Men aller helst ville jeg nok ha plassert den oppunder fenderlisten, slik det pleier å være! Dette av sikkerhetsgrunner, det er fort gjort å fylle båten med vann ved hjelp av hevertvirkningen når gjennomføringen står nær vannflaten.... :diving:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kapasitenen er for de fleste lensepumper veldig avhengig av løftehøyden. Det tilsier at utløpet bør være relativt lavt. Derfor høres "oppunder ripa" temmeligg drøyt ut, Men "10 cm over vannlinjen"? er ikke det noe lavt? Som regel vil motstanden i en tilbakeslagsventil redusere kapasiteten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Om slangen går opp til dekk vil jo det medføre en del mottrykk men samtidig vil en få noe hevertvirkning når vannet er på vei ned igjen så det oppveier en del av ulempen med høy svanehals. Tilbakeslagsventil ville jeg helst ikke hatt, reduserer kapasiteten og kan sette seg fast både i åpen og stengt stilling...

Jeg har vel også noe sånt som 4-5 lensepumper og alle disse har utløp litt over vannlinjen men slangene går opp til dekk på innsiden. Noen av pumpene bruker felles gjennomføring med en T på innsiden. Dette er slik det er originalmontert fra Beneteau.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Under og rett i vannlinja kan lage krøll. Har opplevd at tilbakeslagsventil har lekket litt med trespon som satte seg fast, og da ble det en god hevert... selv om svanehalsen går opp til dollbordet...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...