Jump to content

En liten spørreundersøkelse om VHF, DSC og AIS

Sjøtummel

VHF, DSC og AIS - hvem har hva og virker det sammen?  

315 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei.

Når det gjelder forholdet og nytteverdien av AIS, radar og kartplotter er jeg nok svært så uenig med deg Roald. Men det har kanskje litt med fartsområdet å gjøre? Selv har jeg kartplotter og AIS-mottkaker, og mener at dersom en holder seg i havn i tåke og ikke frekventerer Øresund er en temmelig sikker og kan foreta behagelig og sikker seilas.

Skulle jeg ikke ha kartplotter, men radar ved navigasjon i godvær (ellers holder jeg meg i havn i tåke) innaskjærs mellom de tusen holmer og skjær, tror jeg jeg ville bli tussete. Bildet på en radar er myyye vanskeligere å tolke enn bildet på en stor kartplotter (med navn på holmer og skjær).

Og AIS? I de innaskjærs farvannene jeg på dagtid var i ferien var det langt mellom hver gang jeg så en båt med AIS på skjermen. Og hadde jeg selv hatt AIS sender, var det nok ikke mange andre fritidsbåter (for det var omtrent det eneste i mine farvann, bortsett fra noen fiskebåter) som hadde hatt AIS-mottaker som hadde sett meg heller.

For kryssing av f.eks. Oslofjorden og innløpet til Drammensfjorden og innløpet til større havner har jeg imidlertid hatt stor glede og nytte av min AIS-mottaker for å bestemme min egen kurs ut fra hastighet og retning på større båter (som jeg uansett holder unna for). Og da er AIS ifb. kartplotter der seg ser disse båtene på skjermen en ypperlig sak.

Jeg har også gått en del nattseilas i områder uten fyrlykter, og kartplotteren (sammen med nøye utkikk selvfølgelig) har alltid ført meg trygt til bestemmelsesstedet.

Under vanskelige forhold som mørke og tåke (og ja, jeg har havnet helt uforberedt på tåke), hadde jeg ikke hatt noe imot en radar. Og den står vel egentlig som neste punkt på listen over sikkerhetsutstyr til båten.

Men jeg vil i hvert fall ikke karakterisere radar som "den evige sannhet". Da er faktisk kartplotter noen millimeter nærmere denne sannheten for vanlige fritidsbåtskippere som ikke traffikerer Øresund.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For all del Roald, at du har et "sært synspunkt" er nok kun dine egne ord. Skulle jeg frekventert f.eks. Øresund eller seilt alene over større havstrekk hvor jeg måtte sette båten på autopilot og gått under dekk for å få meg noen timers søvn, - ja da, da hadde jeg ikke gjort det uten en meget bra radar som ga en tydelig alarm dersom en annen båt nærmet seg! Og som sagt, radar står på listen over ønsket utstyr. AIS-mottager sto på listen og er innkjøpt, men AIS-sender er ikke på listen før eventuelle havseilaser alene, sovende (som jeg ikke kommer til å foreta).

Lars H.

(skal en tur til båten imorgen og eller tirsdag for rengjøring etter ferien, kanskje vi sees?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dine ferder sørover mot Danmark og Tyskland gjør nok ditt "behov" større en oss som tusser lags land, Roald. Jeg tror vel nyttetrafikken er glad for at det ikke sitter en IS-sender i enhver båt her i fjorden. Alarmen ville gått trutt og jevt da vil jeg tro.

Om noen år vil også jeg innstallere en AIS-sender ombord. Turene blir lengre også på vintertid da sludd og skodde er en hyppig gjest.

Min mottaker har jeg i mange år hatt vært stor glede av. Jeg tror jeg var en av de første her på BP som innsatellerte en slik mottaker. Jeg har kun gått om noen få fot, men bruken av ny-båten er svært annerledes enn i vår gamle trofaste Nord West. Tiden og bruken bestemmer når en AIS-sender kommer ombord. Først skal en ny kartplotter på plass.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg er av den oppfatning at man ha kart og kompass om seilasen går litt lenger enn til "nærmeste" middagsbukt.

Som utstyr med prioritet nr 2 setter jeg radar.

AIS sender og mottager setter jeg som prioritet nr 3.

Det er åpenbart - etter å ha vandret på endel båtmesser de senere årene - at båtforhandlerne prioriterer som nr 1: kartplotter.

tror du var lite snabb i din prioretering roaldbj.......

vad med lenspump, flytvest, livflotte, VHF, nödraketer etc etc.......desse tog du som självklart, men det er det ikke för alle! :smiley:

tror att AIS er fremst för långseglare/långfärdsmotorbåter......folk som drar litt lengre o er ute mye nattetid etc

S/Y Gunga Din

Dette blir litt OT:

med all den kunnskapen du nå har om navigasjonssystemer, så tror jeg nok mange vil følge ditt valg av radar, Astor.

Antar at du vil ha noen innlegg om dette i Grandy-tråden din.

Jeg vil tro at det i dag er litt vanskelig å bygge opp del for del av navigasjonssystemer med mindre man har god kjennskap til et godt PC-program, gode konverteringssystemer for NMEA signaler og høyhastighetssystemer for overføring av radarsignaler til PC, o.a.

Jeg ser hos oss at SeatalkHS systemet tillater simultan overføring av radarsignaler til pc - men jeg hadde ikke tatt sjansen på å instalere individuelle systemer ombord.

Deler absolutt din vurderingen når havet er flatt og himmelen er blå og vinden er nærmest vindstille. Vi som seiler litt utenfor den vanligste seilastiden må nok være forberedt på mye tåke, mange regn/hagelbyger og sterkt varierende bølgemønster. Da er det etter min erfaring virktig å ha en radar man kan stole på. Etter mitt skjønn har det skjedd en revolusjon av radarutvikling de siste 8 årene. Jeg seiler nå med mye større trygghet med radaren enn hva jeg gjorde for - la oss si - 10 år siden.

Umiddelbart er jeg nok noe forundret over at ikke flere anvender AIS-sender ombord.

[...]

Åpenbart at jeg ikke forstår sikkerhets-logikken til fritidsbåtseilere.

I mitt hode er en AIS-sender først og fremst en avansert, aktiv radarreflektor.

Jeg tør heller ikke si at jeg har noen forståelse for sikkerhetslogikken til fritidsbåtseilere flest, men det kan bli en veldig omfattende diskusjon å utdype dette. :smiley:

Derimot er jeg åpen for en drøfting av prioritering av anskaffelse av utstyr ombord.

Jeg er av den oppfatning at man ha kart og kompass om seilasen går litt lenger enn til "nærmeste" middagsbukt.

Som utstyr med prioritet nr 2 setter jeg radar.

AIS sender og mottager setter jeg som prioritet nr 3.

Det er åpenbart - etter å ha vandret på endel båtmesser de senere årene - at båtforhandlerne prioriterer som nr 1: kartplotter.

Jeg er redd for at min liste mellom punkt 1 og 2 på din har en del punkter på min, og de er slett ikke billige. Ett eksempel er en god radarreflektor (dette er ikke en god reflektor), et annet er VHF-radio.

En radar er dessverre litt dyrere enn en plotter og det krever litt mer trening å bruke den. Egentlig er en radar et mye bedre navigasjonsinstrument enn en plotter. Med kompass, papirkart, radar, ekkolodd og en enkel GPS har du egentlig alt du trenger som navigatør.

Jeg har en mistanke om at en av årsakene til at plottere dominerer er at ganske mange båtførere skal være rorgjenger, utkikk, maskinist (og trimmer på seilbåt) og navigatør på en gang. Da papirkart bli ganske tidskrevende, og radar litt for vanskelig.

Jeg har en mistanke om at en av årsakene til at plottere dominerer er at ganske mange båtførere skal være rorgjenger, utkikk, maskinist (og trimmer på seilbåt) og navigatør på en gang. Da papirkart bli ganske tidskrevende, og radar litt for vanskelig.

Deler din oppfatning der Sjøtummel. I tett tåke sitter jeg å følger instrumentene mens kona tar den visuelle utkikken. Og da går som regel båten kun med en 7 - 8 mils fart. Slik seilas krever konsentrasjon for å holde sikkerheten oppe. Husk at vi havner kun i slike situasjoner et par - tre ganger hver sesong. For egen del. Da er det greit å trene i godvær ellers i året med radarbruk.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ser av pollen at det er 16 stk av oss som har VHF med DSC som ikke får posisjon fra GPS. Hvorfor får vi ikke det? For min egen del så har jeg koblet slik som det står i brukermanualene til plotteren ( Eagle Intellimap 642c iGPS ) og i brukermanualene til VHF ( Midland Neptune ) uten å få fram posisjonen. Kan det være at det er VHF-en som ikke fungerer som den skal? Vet det er andre som har kjøpt samme VHF, får dere opp posisjonen fra GPS ?

Har samme vhf'en og en Garmin .....

:flag: TrondT

Hmmm, det finnes jo noen innstillinger som skal gjøres på plotteren også, men mener at de også er utført "etter boka". Eneste jeg lurer på der, er menyen der det står Baud Rate... den starter på 1200 og fortsetter oppover...husker ikke hvor langt. Noen som kan fortelle meg hva denne skal stå på?

( mener at det bare er > NMEA 183 utgång < som skal være avkrysset men har også forsøkt flere kombinasjoner )

plotter_skjerm_1.jpg

AIS transponder er utvilsomt et stort pluss om man seiler i områder med stor skipstrafikk (store båter). Se denne linken.

I tillegg er det en ganske "sosial trøst" å kunne se at det er andre skip i nærheten

når du som småbåt stamper deg over Skagerak eller Nordsjøen og føler deg noe alene i dritværet.

Men var jeg eier av en cabincruiser eller en annen flatbunnet innaskjærs farkost ville jeg definitivt brukt pengene til annet båtutstyr.

Det er ikke mange AIS ekkoene å finne der disse ferdes.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Er det slik at det kommer en ny generasjon VHF med AIS klasse B som både mottar og sender ? (Jeg har en gammel traver som også mangler DSC og vurderer å legge litt penger i det når denne skal byttes). Ny VHF skal kobbles mot en Garmin 525S for DSC signal, kan da alt integreres mot denne plotteren?

En ting som slo meg selv om jeg utelukkende ferdes på Sørlandet om sommeren, har Tollvesenet AIS transponder på sine båter ? :cheers:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

FEIL.. de fleste har det

Mulig det. Da har vi forskjellige erfaringer.

Men jeg synes dette tar litt vel mye av.

Jeg ønsker ikke å fly å passe på en masse skjermer når jeg seiler båten min. Jeg ønsker å seile.

I stittebrønnen har jeg repeater på GPS, logg og vindmåler. Det er alt jeg trenger.

Kartmaskina står under dekk og blir kun anvendt ved kryssing av åpne strekk. Innaskjærs går det på kart.

Joda, jeg har VHF. Klasse A DSC tesmers. Men den er ikke kobla til noen GPS.

Og for å varsle eventuelle andre om at jeg er der, ARR er alltid på.

Tror at hvis AIS B tar av for fritidsbåter, så vil muligens filtrering av signaler begynne ... Her borte i Solent for eksempel, ville det bli en ren mølje hvis 50% av lystbåtene også skulle ha AIS. Så vidt jeg husker fra min ttid der nede, så vil en dekke store deler (muligens over 50%) av Solent med 2.5W sender... noe som vill påvirke nyttefartøyene som holder seg i trange Shipping lanes der nede... men når en "vanlig sommersdag" ser rundt 1500 båter ute, så vil selv et kart med annen målestokk se ganske annerledls ut...

http://www.aisliverpool.co.uk/currentmap.php?map=solent

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Tror at hvis AIS B tar av for fritidsbåter, så vil muligens filtrering av signaler begynne ... Her borte i Solent for eksempel, ville det bli en ren mølje hvis 50% av lystbåtene også skulle ha AIS.

Det er tatt høyde for "overbelastning" av systemet ved at lystbåtene bruker CSTDMA, som kort fortalt betyr at de kun sender når det er ledige slot.

Når det gjelder "oversikten" , så vil jo de fleste vises på en radar uten at det er en grunn til ikke å ha radar -selv om 100% av lystbåtene skule ha AIS Tx.

Når jeg ser på symbolene som vises på kartet(med hele navnet på båten etc.) så tar de jo stor plass, det er vel en mulighet til å vise mindre detaljer slik at det ikke blir forvirrende? Så lenge det er plass på fjorden burde det jo være plass til å vise symbolene på kartet....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vi seilte Lista-Thyborøn-Limfjorden-Skagen-Arendal-Lillesand-Mandal-Lista i juli. og så kun en håndfull class B targets.

At det skal være nødvendig eller ønskelig å filtrere bort det lille antallet, er for meg uforståelig.

Kan vi også regne med at kommersielle fartøyer med radar, demper GAIN for å slippe å se småbåter i områder der det er mange av dem ??

Eg berre "spøyr" !

Å filtrere bort andre sjøfarende på radar eller AIS blir som å ta på seg briller som fjerner refleks-brikker når man kjører bil i mørket.

Ingen ved sine fulle fem ville tenke på det vel ?

Det er imidlertid mulig å begrense antall targets som vises på en plotter/kartmaskin.

Det gjøres med å sette hvor stort område rundt egen båt man ønsker at AIS targets skal vises.

Dernest kan man si hvor nær disse kan komme før det gis alarm om dette.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg deler din oppfatning. Håper at kun de som mener de trenger det anskaffer AIS-sender ombord. Her i Oslofjorden ville det bli svært trangt. mvh Astor
Jeg har vært endel dager i Oslofjorden etter sommerferien. Jeg tror ikke du trenger til å bekymre deg for mye med det første. Dessuten er det ikke nødvendig å ha AISmottager ombord - så da slipper du "problemet" i alle fall. For meg betyr AIS sender og mottager økt sikkerhet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...