Sjøtummel Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Inspirert av diverse diskusjoner om VHF-radioer med og uten DSC, AIS-B, og spørsmål om problemer med å få elektroniske duppeditter til å snakke med hverandre, så tar jeg sjangsen på å legge ut etspørreskjema for å se hva statistikken kan fortelle om disse tingene. Quote Link to post
roaldbj Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Jeg synes du har utført et godt forarbeid Sjøtummel. Jeg har sett litt i amerikanske forum, og de har ikke så spesifisert spørreskjema som deg. Jeg håper at medlemmene her på BP er ærlige hva gjelder VHF konsesjon. Jeg regner ikke med at det er mange som oppgir AIS sender ombord. Jeg ser i dag ikke et eneste viktig argument mot å installere AIS sender klasse B utover de økonomiske kostnadene. Quote Link to post
Sjøtummel Posted September 1, 2008 Author Share Posted September 1, 2008 Det er anonymt,og da er det lett å være ærlig (tror jeg). Jeg laget ikke noe valgmulighet for dem som ikke har konsesjon, men likevel har programmert inn MMSI (eller noe som ligner). Jeg tror ikke det er så mange kreative av den varianten, og det får være noen andres problem om ikke årsavgiften er betalt inn på en stund. Quote Link to post
roaldbj Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Jeg synes dette er noen av de beste undersøkelsene som er iverksatt her på BP. Håper at vi klarer å holde den oppe en stund. Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Jeg ser i dag ikke et eneste viktig argument mot å installere AIS sender klasse B utover de økonomiske kostnadene. Helt enig, dersom du tar med en type/størrelse begrensning på båten. Quote Link to post
Marwin Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 (edited) Har (VHF m/DSC og NMEA) og AIS-B (trx) og båten er knapt 20 fot.... Litt "overshut" på så liten båt kanskje (Enda værre blir det når jeg tar med TelChart, ny Furuno-radar, lodd, EchoPilot OG NMEA-server + Navman 2100, autopilot, Scotty El-rigg, PlannerBoard og 450 Ah...) :cool: Rart at begeret flyter!! 2-meter VHF monteres nå.... Edited September 1, 2008 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Akult Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Jeg regner ikke med at det er mange som oppgir AIS sender ombord. Det spørres vel ikke om en har AIS sender ombord. Det kan se ut til at mange fritidsbåter nøyer seg med mottaker. Dette fortsetter gjerne, kanskje særlig nå når det begynner å komme VHF'er med innebygget AIS-mottaker. Sikkerhetsmessig, en stor forskjell i forhold til transponder, mener jeg. Quote Link to post
tom-ass Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Her kommer 100.000 kroner spørsmålet: Hva er AIS? Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Capella Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 http://www.kystverket.no/?did=9140988 Capella. Quote Link to post
Marwin Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 ...og AIS-B (trx) og båten er knapt 20 fot.... AIS TRX i mitt vokabular betyr AIS tranceiver (= sender Og mottaker). ... Det kan se ut til at mange fritidsbåter nøyer seg med mottaker. Med kun AIS RX (receiver (=mottaker)) kommer man mye rimeligere ut av det. Så spørs det om hvor viktig det er å ha -sender også. Tipper det avhenger av hvilken fart (område) båten beveger seg i. (For egen del er det bare "pjatt".) (= Trenger det egentlig ikke; Barre "kjekt å ha"! Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Akult Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 (edited) Så spørs det om hvor viktig det er å ha -sender også. Tipper det avhenger av hvilken fart (område) båten beveger seg i.(For egen del er det bare "pjatt".) (= Trenger det egentlig ikke; Barre "kjekt å ha"! Ja hvis man ikke ferdes i områder hvor det kan forekomme nyttetrafikk, så trenger man ikke sender. Da trenger man ikke mottaker heller. Men hvor er det? Egentlig trenger man svært lite. Og en plass må selvfølgelig grensen gå. Man kan ikke ha alt hva verden har å tilby av sikkerhet. Men tar man en prat rett etter at du har vært ute i tåkeheimen en tur, så tror jeg kanskje det er lettere å bli enige ift. AIS som også sender. Edited September 2, 2008 by Akult (see edit history) Quote Link to post
Marwin Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 ...du har vært ute i tåkeheimen en tur, så tror jeg kanskje det er lettere å bli enige ift. AIS som også sender. Enig. Dro ut på dorging i leia tidlig i går morges, skodda var graut-tjukk, men med AIS (sender og mottaker) og Radar (+ navigator) følte jeg meg ganske trygg... Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtummel Posted September 2, 2008 Author Share Posted September 2, 2008 For min egen del mener jeg at en god radarreflektor har prioritet over en AIS-B tranceiver. Ikke bruker reflektoren dyrebar strøm heller. På samme måte kommer radar før AIS-mottager på handlelista. (Akkurat nå lurer jeg veldig på om det er Garmin 18HD eller 21 som er mest fristende, men jeg heller mot 21 ettersom den kun er 2 kW og har smalere stråle enn 18HD.) Quote Link to post
Mulligan Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 (edited) Helt enig med deg Sjøtummel. AIS mottager er falsk trygghet så lenge ikke alle skip er AIS pliktige. Jeg har en ARR som garanterer at jeg blir sett av båter med radar. Og en liten radar står på ønskelista hos meg også. Edited September 2, 2008 by Mulligan (see edit history) Quote Link to post
Akult Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Da kan man selvfølgelig si at en ARR er falsk trygghet så lenge ikke alle båter har Radar. Det tryggeste er selvfølgelig å ha både reflektor, radar og AIS. Med mindre det er høy sjø, har jeg ikke problemer med å se mindre båter på radaren. Også seilbåter, selv om enkelte vil ha det til at disse er vanskeligere å se enn andre fartøyer. Det kan virke som om større nyttefartøy ofte går med innstillingene på radaren slik at de lett unngår å se mindre fritidsbåter. Da er det greit å vite at det ikke er så lett å unngå å se et AIS-symbol på skjermen. Men-men. Som nevnt tidligere, så må det jo være grenser for hva man skal ha av sikkerhetsutstyr. Tryggest er det vel hjemme i sofakroken. Skjønt det er vel ikke sikkert livet blir noe lengre hvis man bare blir sittende der heller... Quote Link to post
Mulligan Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Jo, det er riktig. Men det er ett gap her. Nyttefartøy under 300 tonn er ikke pliktig til å ha AIS. Og da har de det garantert ikke. Men de har garantert radar. Og som sagt, en liten radar blir neste. Kun for å holde meg unna trøbbel. Quote Link to post
Lars H. Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Nå er det vel ikke i bare i dårlig sikt at en AIS mottager kan være til nytte. Da jeg igår kom hjem fra ferie og skulle inn Mossekanalen, hadde jeg plutselig fergen mellom Moss/Horten liggende til kai med propellen i gang. Var den på vei til å gå? Samtidig var et containerskip på vei inn til Moss havn og et annet på vei ut. Skulle jeg vente til alle var ute av veien, eller kunne jeg fortsette inn? Posisjonen til alle 3 båtene på skjermen sammen med heading og hastighet for båtene ga meg da en klar beskjed om hvordan jeg skulle forholde meg, og jeg kunne via en liten kursendring fortsatte inn i kanalen. Enkelt og greit. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Når det gjelder Bastøferjene ser jeg alltid opp på dekket om jeg ser trossa mot land evnt. om matrosen står der. lett gjenkjenlig med orange arbeidsdress. Det gir meg indikasjon på om jeg kan gå inn i kanalen eller om jeg må vente. Når jeg kommer sørfra legger jeg meg som oftest opp mot Revlingen for å gå over mot Sørli og Fiske båthavn på Jeløya. Kommer jeg dit er jeg ikke lenger til sjenanse for yrkestrafikken i Værlebukta. Går jeg der i mot rett mot ferjeterminalen på Værlebrygga vil jeg som oftest skape konflikt med yrkestrafikken. Å bruke slike indikasjoner elimenerer man intrumentene og skjerper sansene for det man har rundt/foran seg. mvh Astor (utflytta mossing!" Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Fru Jacobsen Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Jo, det er riktig.Men det er ett gap her. Nyttefartøy under 300 tonn er ikke pliktig til å ha AIS. Og da har de det garantert ikke. Men de har garantert radar. Og som sagt, en liten radar blir neste. Kun for å holde meg unna trøbbel. FEIL.. de fleste har det Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hansi Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 For de som bruker båten mye i all slags vær og ferdes i trafikkert farvann ser jeg helt klar behovet for både radar, VHF med DSC og AIS. I nåværende båt har jeg ikke VHF med DSC og heller ikke AIS. Men jeg vurderer det. I og med at det nå er VHF på trappene med innebygget AIS venter jeg til dette utstyret er tilgjengelig før et eventuelt skifte. Her i Grenland er det enormt med nyttetrafikk, en av landets travleste havner med hensyn til antall anløp pr år. Spesielt på høst og vinterstid med mye tåke og dritt er AIS kjekt å ha. Quote Link to post
roaldbj Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 Jeg har tidligere uttrykt min positive holdning til denne tråden. Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal oppsummere svarene. Umiddelbart er jeg nok noe forundret over at ikke flere anvender AIS-sender ombord. Det har vel ikke fremkommet et eneste kritisk argument mot AIS-sender ombord. Når jeg har vært i nærheten av større seilbåtregattaer er det ytterst sjelden at jeg observerer mer enn 5 seilbåter med AIS sender ombord. Jeg skjønner ikke argumentene mot å ha AIS sender ombord - tenk på at dete er et system som myndighetene overvåker. Og som er gratis å anvende når utstyret først er anskaffet. Åpenbart at jeg ikke forstår sikkerhets-logikken til fritidsbåtseilere. Quote Link to post
Astor Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 Tror det har noe med økonomi å gjøre, Roaldbj. Vi her langs kysten har trolig ikke AIS-sender ombord øverst på vår ønskeliste. mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Seiljåtten Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 Enig. Dro ut på dorging i leia tidlig i går morges, skodda var graut-tjukk, men med AIS (sender og mottaker) og Radar (+ navigator) følte jeg meg ganske trygg... Det kalles ikke sikkerhets utstyr når man reiser ut i skodde som er graut tykk. Fallskjerm er sikkerhets utstyr i et småfly, men ikke om meningen med flyturen er å hoppe ned igjen. Har man en ekstra barriere mot ulykke kan man kalle det sikkerhets utstyr. Folk flest forblir hjemme når skodda ligger der og man skal på fisketur. Jeg skjønner ikke argumentene mot å ha AIS sender ombord - tenk på at dete er et system som myndighetene overvåker. Og som er gratis å anvende når utstyret først er anskaffet. Åpenbart at jeg ikke forstår sikkerhets-logikken til fritidsbåtseilere. Myndighetene overvåker.......der var jo argumentet jo. Man vet aldri hvem som vet at man ligger på den flotte plassen som ingen andre bør finne Quote Link to post
roaldbj Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 Økonomiske argumenter har jeg alltid forståelse og respekt for. Selv om jeg ikke fremstår slik på båtplassen, er jeg alltid ydmyk i forhold til de som argumenterer for manglende økonomisk evne til nye anskaffelser. Jeg har som et av mine fremste mål aldri å argumentere i forhold til den økonomiske situasjoinen til fritidsbåteiere. Derimot er jeg åpen for en drøfting av prioritering av anskaffelse av utstyr ombord. Jeg er av den oppfatning at man må ha kart og kompass om seilasen går litt lenger enn til "nærmeste" middagsbukt. Som utstyr med prioritet nr 2 setter jeg radar. AIS sender og mottager setter jeg som prioritet nr 3. Det er åpenbart - etter å ha vandret på endel båtmesser de senere årene - at båtforhandlerne prioriterer som nr 1: kartplotter. For å sette det litt på spissen: dette mener jeg er å redusere sikkerhetsnivået til fritidsbåtseilere. Jeg har senest i sommer erfart synspunkter blant helt nye fritidsbåteiere med båter tett oppunder 50 fot og med stort motorpotensiale som betrakter kartplotteren som "den evige sannhet". Quote Link to post
Seiljåtten Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 Kartplotter er sikkerhetsutstyr i likhet med kart og kompass. Kunsten er bare å lære plotterens begrensninger. Hvis man sier at posisjonen ikke er til å stole på, blir plotteren et tryggere redskap. Altfor mange stoler mer på plotteren enn egne kunnskaper om navigasjon, og det kan gå galt. Ikke få ganger har plotteren forsøkt å lure meg over grunner. Jeg har avslørt den hver gang fordi jeg leser kartet som plotteren serverer meg, og tar posisjonen med en klype salt. Jeg ser fordelen med AIS, og da spesielt ute i skagerak. Hjemme langs holmer og skjær vil jeg ikke ha behov for noen AIS. En bryter er derfor fin å ha. Man må lære seg å bruke radar på lik linje med kartplotter. Forskjellen er bare at alle tror de kan bruke kartplotter, selv om de ikke engang vet opp ned på et sjøkart, mens radaren har mer respekt. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.