Frøken Fryd Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Av og til lurer jeg på hva de med radar gjør når det er ekko overalt? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Da setter vi avstanden på aller nærmest og går i en dertil egnet fart. Så enkelt kan det gjøres. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Jeg hadde stor glede av å sjekke radarekkoene under denne betingelsen i Oslofjorden for noen dager siden. Jeg var imponert over hvor godt radaren kunne skille mellom endel av båtene. Noen styeder ble det bare store radarmarkeringer. Ved å justere innstillingen til havn, og manuell justering av gain og hale fikk jeg et brukbart bilde av hvor det var rimelig trygt å seile. Men jeg hadde neppe seilt nær denne gruppa i tett tåke. Det spoesielle - sett med mine øyne - var at bare 4 av seilbåtene hadde klasse B AIS sender ombord. Det var interessant å se CPA og TCPA verdier fra disse båtene. Jeg antar at det i denne gruppa var endel seilere som seiler mye og langt. Jeg ser i denne pollen at det er omlag 15 % som har AIS-system ombord, men litt usikkert hvor mange som har AIS sender. De observasjoner jeg har gjort bl.a. i forbindelse med seilasen som er avbildet er at det er langt fra 10 % av fritidsflåten som har AIS sender ombord. Synes det er synd at ikke flere har anskaffet dette gode sikkerhetssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Da setter vi avstanden på aller nærmest og går i en dertil egnet fart. Og med den kunnskapen skal ikke aisen by på problemer heller om det blir mange av de... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Jeg savner distanselogg i listen over prioritert utstyr.Min filosofi er å tenke "redundancy". Hvis plotteren streiker, mister du kart, posisjon (hvis du har en USB mus GPS) og distanse. Hvis GPs'en streiker, mangler du posisjon og distanse og kartplotteren blir et kart. Tja, hvis plotteren streiker har du vel papirkart, peilekompass, styrekompass, og den stygge uvanen at du regelmessig noterer posisjon? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Ute av syne til land, merker jeg meg posisjonen, sånn omtrent. I tillegg har jeg distansen og seilt kurs og kan gjøre dødregning deretter hvis nødvendig. Når jeg ser land, vet jeg hvor jeg er og kan starte dødregning derfra. Jeg synes det er en selvfølge at det finnes papirkart ombord, selv om de er gamle. De er ihvertfall å foretrekke framfor alternativet - ingenting. Dette har jeg lært "the Hard Way". Jeg er så gammel at jeg har krysset Nordsjøen, som fargeblind "navigatør", ved hjelp av en kurer reiseradio (talt prikker og streker fra LEC i Rogaland) og dødregning på den stedlinjen utfra kurs og distanse fra antatt hastighet, og kjennt tid. Derfor synes jeg distanselogg skal prioriteres høyt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Det er bra at det hittil er avgitt 273 stemmer i pollen og hvor omlag 86 % opplyser at de har VHF ombord. Nå er nok ikke dette representativt verken for medlemmene på BP eller for fritidsseilerne. Men prosentandelen er i alle fall høyere enn hva jeg hadde forventet for denne type undersøkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 ..... Hvorfor får vi ikke det? For min egen del så har jeg koblet slik som det står i brukermanualene til plotteren ( Eagle Intellimap 642c iGPS ) og i brukermanualene til VHF ( Midland Neptune ) uten å få fram posisjonen. Problemet løst..... endelig. Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Har registrert VHF med DSC i 17 fotingen, men ingen AIS. Eneste store båttrafikken på Mjøsa må være Skibladner, og den skal jeg klare å holde rede på. På hytta derimot er det større skipstrafikk, så der kunne det sikkert vært greit å ha AIS, men det får vell være måte på med utstyr som skal ombord i liten båt. Artig tråd forresten ! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Jeg synes det er ganske imponerende etter at 299 medlemmer har svart på denne pollen: Hele 86 % har VHF ombord. Dette må vel tyde bra for sikkerhetsmulighetene til fritidsflåten blant BP-medlemmene? Er det noen som kjenner de generelle tallene for Norge og for andre land? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.