Jump to content

En liten spørreundersøkelse om VHF, DSC og AIS

Sjøtummel

VHF, DSC og AIS - hvem har hva og virker det sammen?  

315 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg hadde stor glede av å sjekke radarekkoene under denne betingelsen i Oslofjorden for noen dager siden.

radarekko.jpg

Jeg var imponert over hvor godt radaren kunne skille mellom endel av båtene. Noen styeder ble det bare store radarmarkeringer. Ved å justere innstillingen til havn, og manuell justering av gain og hale fikk jeg et brukbart bilde av hvor det var rimelig trygt å seile. Men jeg hadde neppe seilt nær denne gruppa i tett tåke. Det spoesielle - sett med mine øyne - var at bare 4 av seilbåtene hadde klasse B AIS sender ombord. Det var interessant å se CPA og TCPA verdier fra disse båtene. Jeg antar at det i denne gruppa var endel seilere som seiler mye og langt. Jeg ser i denne pollen at det er omlag 15 % som har AIS-system ombord, men litt usikkert hvor mange som har AIS sender. De observasjoner jeg har gjort bl.a. i forbindelse med seilasen som er avbildet er at det er langt fra 10 % av fritidsflåten som har AIS sender ombord. Synes det er synd at ikke flere har anskaffet dette gode sikkerhetssystemet.

Jeg savner distanselogg i listen over prioritert utstyr.

Min filosofi er å tenke "redundancy".

Hvis plotteren streiker, mister du kart, posisjon (hvis du har en USB mus GPS) og distanse.

Hvis GPs'en streiker, mangler du posisjon og distanse og kartplotteren blir et kart.

Tja, hvis plotteren streiker har du vel papirkart, peilekompass, styrekompass, og den stygge uvanen at du regelmessig noterer posisjon?

Ute av syne til land, merker jeg meg posisjonen, sånn omtrent. I tillegg har jeg distansen og seilt kurs og kan gjøre dødregning deretter hvis nødvendig.

Når jeg ser land, vet jeg hvor jeg er og kan starte dødregning derfra.

Jeg synes det er en selvfølge at det finnes papirkart ombord, selv om de er gamle. De er ihvertfall å foretrekke framfor alternativet - ingenting.

Dette har jeg lært "the Hard Way".

Jeg er så gammel at jeg har krysset Nordsjøen, som fargeblind "navigatør", ved hjelp av en kurer reiseradio (talt prikker og streker fra LEC i Rogaland) og dødregning på den stedlinjen utfra kurs og distanse fra antatt hastighet, og kjennt tid.

Derfor synes jeg distanselogg skal prioriteres høyt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...