KDB Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Har 46 fot trebåt, der det er vanskelig å montere tunnel fremme for truster. Akter er det enkelt kun å lage hull gjennom akterspeilet og montere trusteren. Har noen erfaring med kun hekktruster, eller har denne alene uten baugtruster liten nytte? Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Hvorfor er det vanskelig framme? Beroende på propell - ror konfigurasjon, så virker de som hekktruster med en fremad retted vektor også. I tillegg, så skovler jo propellen av seg selv, En hekktruster i tillegg vil vel være mer effektiv, men for manøvrering så er bautruster det du vil ha mest glede av. Hva slags båt, hva slags skrog. Quote Link to post
Fluctus Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Jeg har sidepropell både foran og bak så jeg kan ikke svare 100% på ditt spørsmål. Imidlertid erfarer jeg at det ofte er nyttig med sidepropellen bak siden jeg har planende båt med en motor og strak aksel. Det er særlig ved bakking ut fra binge eller inn i binge, hvor dette kan være hendig. Den kan selvfølgelig også brukes når du skal ut fra brygge (hvor du da må bakke etter å ha vippet deg ut) - eller for å stoppe rotasjon. Jeg tror likevel jeg ville følt meg litt sårbar. Det er vel langt lettere å dreie baugen enn hekken på en båt - og du risikerer å få litt mye bevegelse i baugen når du skal prøve å bevege akterenden litt til siden. Håper disse betrakningene kan være litt til nytte Quote Link to post
KDB Posted September 1, 2008 Author Share Posted September 1, 2008 På trebåt kan en montere en ståltunnel med flenser og bolte denne fast, eller en kan bruke en glassfibertunnel og støpe denne fast med epoxy. Det blir vel til att eg støper dersom eg går i gang med jobben. Det er en brødrene AA båt. Quote Link to post
Recommended Posts