Jump to content

Anbefalt diameter på aksel?

Polarn

Recommended Posts

Må passe meg litt for siteringspolitiet her på forumet, så det kan tenkes dette innlegget blir slettet...

Står det på akselen om den er av Stainless 316 noe sted?

Om du tar en magnet og sjekker akselen og den er umagnetisk og har normal rustfri stålfarge, så er det sannsnylig at dette er en 316 aksel eller lignende... Det spiller ikke så stor rolle om det er noe annet siden 316 er blant de svakeste rustfrie materialene rent styrkemessig... Det kan selvsagt være i annet meteriale også som brozelegeringer

Men så var det propellen da, hvordan beregner man det?

Ny propell beregnes normalt ved hjelp av programvare, og en trenger info om båt med motor...

Lengde vannlinje

Skrogtype og vekt i lastet tilstand

motor maks effekt og maks turtall

Gerareduskjon

Har man i tillegg data fra gammel motor er det lettere å finn rett skrog

Er en grei beregning

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Maritim sine aksler, er de 316 eller bedre?

Nå har jeg aldri dratt ut en aksel noen gang, men kjenner folk som kan hjelpe meg der.

Men siden jeg er kar ønsker jeg å prøve meg på dette selv.

Er det bare ådra akselen rett ut? Er det noen simringer i pakkboks eller stevnlager jeg må passe på?

Ser at akslene blit levert med kile, kile til hva?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...