Polarn Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Står det på akselen om den er av Stainless 316 noe sted? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
JRK Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Hei, Bygde en Kragerø 32 og fikk beregnet dette. Motor TMD 40B, 129Hk 2 m aksling Med gir 1:1,93 35 mm aksling Med Gir 1:2,57 40 mm aksling Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Sikkert mange som bare har byttet motor å droppet å gjøre beregninger, eller rett og slett ikke visst om dette. Men så var det propellen da, hvordan beregner man det? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sydvesten Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Må passe meg litt for siteringspolitiet her på forumet, så det kan tenkes dette innlegget blir slettet... Står det på akselen om den er av Stainless 316 noe sted? Om du tar en magnet og sjekker akselen og den er umagnetisk og har normal rustfri stålfarge, så er det sannsnylig at dette er en 316 aksel eller lignende... Det spiller ikke så stor rolle om det er noe annet siden 316 er blant de svakeste rustfrie materialene rent styrkemessig... Det kan selvsagt være i annet meteriale også som brozelegeringer Men så var det propellen da, hvordan beregner man det? Ny propell beregnes normalt ved hjelp av programvare, og en trenger info om båt med motor... Lengde vannlinje Skrogtype og vekt i lastet tilstand motor maks effekt og maks turtall Gerareduskjon Har man i tillegg data fra gammel motor er det lettere å finn rett skrog Er en grei beregning Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Polarn Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Maritim sine aksler, er de 316 eller bedre? Nå har jeg aldri dratt ut en aksel noen gang, men kjenner folk som kan hjelpe meg der. Men siden jeg er kar ønsker jeg å prøve meg på dette selv. Er det bare ådra akselen rett ut? Er det noen simringer i pakkboks eller stevnlager jeg må passe på? Ser at akslene blit levert med kile, kile til hva? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
hifo Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 når du har skrudd av klemflensen foran . er akselen løs til å dra ut. rengjør og smør litt foran pakkboksen din slik at ikke tettningene i den går føyken . kilen er til propellen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Polarn Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 ok, så da er ny bare å sette rett inn igjen da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.