Jump to content

Anbefalt diameter på aksel?


Polarn

Recommended Posts

hmm, det har jeg ikke sjekket ut Poseidon. Har i dag 35 mm, så regner med jeg må bytte aksel og propel om jeg bytter til en 110 hk eller 130 hk.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Hvis du kommer med data så finnes det regnemestere nok på dette forum til å beregne akseldiameteren for deg. Men du skal vel ikke se helt bort fra at dagens aksel kan benyttes?

Alternativt kan du kanskje få en av sterkere materiale, men samme diameter, og dermed spare deg for massevis av bryderi i forbindelse med skifte av hylse, etc . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det var vel egentlig noe slikt jeg hadde håpet på. Bytte en i sterkere materiale er nok løsningen. Må nok frem med målebånd for å sjekke akselavstanden fra giret til propell. Med større motor lurer jeg på om akselen må kortes noe også.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Husk også å sjekke om du har plass til ny propell . . . . . .

Det finnes noen som har lurt seg selv ganske ettertrykkelig på det punktet :wink:

 

Men så til det mest ubehagelige: hvorfor større motor?

Fartspotensialet er vel nokså begrenset og mht pris kommer du vel neppe til å få en verdiøkning som er i nærheten av det som et motorskifte kommer til å koste. Hva med å skifte hele båten og legge inn i regnestykket det som motorskiftet ville ha kostet?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Grunnen er at eksisterende motor synger på siste vers, så hvorfor ikke skaffe en motor som kan gå på lavere turtall for så å få et bedre liv. Det er i hvertfall tanken. Båten har jeg planer om å beholde en stund. Resten skal også oppgraderes. Farts potensiale er i hverfall ikke som Kodvaag sin båt. Men som hans båt har min også innebygd flaps. Har i dag maks 11 knop, håper å oppnå en 14 - 15 i marsfart da.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Fartspotensialet er vel nokså begrenset

 

Senest i dag snakket jeg med en med Master 820 som hadde blitt frakjørt av en Polar 770...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
...., så hvorfor ikke skaffe en motor som kan gå på lavere turtall for så å få et bedre liv. ....

 

Lavere turtall og mer effekt. Den kombinasjonen er forsåvidt grei, men du er omtrent garantert å få en motor som er både større og tyngre, med de ulempene det innebærer.

Dessuten, på sjøen bør man ta seg tid - ikke bare haste av gårde fortest mulig fra A til B. Nyt turen :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Dessuten, på sjøen bør man ta seg tid - ikke bare haste av gårde fortest mulig fra A til B. Nyt turen

 

Enig i det, men av og til har man mest lyst til å komme frem litt raskere.

Det er jo ikke akurat kjempe hastigheter det er snakk om.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
... Det er jo ikke akurat kjempe hastigheter det er snakk om.

 

Nei, men heller ingen kjempeforskjell om du går med 11 eller 14 knop.

Du går vel ikke strekk på flere hundre nautiske mil sånn til vanlig?

Er tidsbesparelsen virkelig bryderiet og pengene verdt?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Hva gikk Masteren i?

 

Vet ikke... mener han har bare 124 hk.

 

Jeg har møtt (på 90 graders kryssende kurs) en Polar 770 på byfjorden her i Kristiansand, og den gikk noe helt vannvittig fort.

Det må ha vært den.

 

Barnslig som jeg er angrer jeg på at ikke jeg la om kursen og la meg "på hjul" for å se hvor godt den gikk.

 

Får håpe vi treffer han til neste sesong! :boxing:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Akseldiameteren bestemmes av antallet hester, maks motorturtall og girutveksling.

Man tar gjerne utgangspunkt i en 2 m lang aksel, men litt kortere eller lengre gjør ikke veldig mye utslag.

 

 

En 2 meter lang 35 mm standard aksel med 2:1 girutveksling tåler med nødvendig sikkerhetsfaktor ca 180 hester hvis maks motorturtall er 3500 o/min. Da har man strukket strikken så langt som man bør. Så er det bare å sjonglere med tallene:

 

3:1 girutveksling betyr at den samme akselen bare tåler 120 hester.

 

Er maks motorturtall f.eks 2800 o/min, dvs 20% mindre, tåler akselen bare 96 hester med 3:1 gir.

 

 

Enden på visa? Din aksel holder med god margin det antall hester du tenker på.

Link to post

mener du bør kjøre på og bygge om. fantastisk god følelse å få plastdritten til å gå fortere.

jeg har byttet motor fra en 180 hk på 2200 rpm og 9,5 knop. til en 230 hk på 2800 rpm og 18 knop. det er virkelig verdt all "morroa" . bruker 1,5 utv og 40 aksel på begge mine installasjoner.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Vil gjerne legge til at lengden på akselen ikke har noe å gjøre med overførbar effekt. Torsjonsspenningen i akselen er kun avhengig av dreiemomentet.

Lengden i forhold til diameterenkan imidlertid være viktig mhp. faren for vibrasjoner (egensvingninger), men det gå da bare på turtallet. Effekten spiller ingen rolle.

 

Større dreiemoment: større akseldiameter.

Større turtall: kortere aksel dersom diameteren er den samme.

 

Nå vil nok sikkert de fleste ha akselsystemer som ikke ligger helt opp til grenseverdiene, slik at ovenstående må taes med en klype salt.

Elastisk kobling mot gearet KAN medføre at akselen lettere kommer i egensvingninger (resonanssvingninger med turtallet), slik at en må vurdere aksellengden før en eventuelt bygger om.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Vil gjerne legge til at lengden på akselen ikke har noe å gjøre med overførbar effekt. Torsjonsspenningen i akselen er kun avhengig av dreiemomentet.

Helt korrekt, men siden dreiemomentet er avhengig av effekt, turtall og utveksling, blir aksellengden uansett avhengig av effekten ved at større effekt krever kortere aksel eller større diameter.

En påhenger kan ha en veldig tynn aksel og likevel høyt dreiemoment, da akselen kun er få centimeter lang.

Link to post

På min agder som jeg nettopp solgte så beholdt jeg 35 mm akseldiam. Men jeg byttet til stivere materiale levert av sleipner ca 3200 kr.

165 AHK 2,07 utv og ca 1.90 aksel lengde. Husk hvis du går for en Tamd 40 så er den veldig tung i forhold til en 31 motor som du også får i 150 hk. Jeg ville gått for 31 motoren da ligger båten lett i vannet og det trengs i en halvplaner. :flag:

Edited by THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Jeg badde 1 1/4" som er tett oppunder 32 mm på Sea Rayen som hadde 41 maskiner ombord og reduskjon 1.93... Jeg skiuftet akslingen til 329 i stedet for 316....

 

Nå er det en smal sak å regne ut hvilken diameter en trenger for de mest vanlige meterialer for asklinger... og en del båter bruker vanlig 316 materiale....

 

Tenger kun effekten, ved hvilket turtall og reduksjonen samt diameteren... så kan jeg fint regne på dette... Tar et par minutter

 

Dette er et eksempel på en 35mm, 316 aksel med gear-reduskjon på 2 og sikkerhetsfaktor på 2, motorturtall på 3600 rpm

 

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 35mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 1800

Safety Factor: 2

Maximum Power: 147 SAE hp.

109 kW.

149 Metric hp.

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...