Jump to content

Knopmåler, trenger de strøm?


mwftw

Recommended Posts

Det kommer jo litt ann på hva slags båt du har det! En trykklogg fungerer jo ikke før du er oppe i ca10 kt. Slik er det hvertfall på min båt.. Men en måler med en slags Impeller trenger jo ikke nødvendigvis ikke strøm. Men det er jo for ne mere saktegående båter. Masse å velge mellom her. Påhengsmotorer har jo ofte en trykklogg motert i undervannshuset. Så det er bare å koble seg på...

Redigert av norflyer (see edit history)
Link to post
Erfaringsmessig så er de knopmålerne også ganske så upålitelige!
Jeg har hatt 3 Yamaha knopsmåler som viser det samme som gps i de fleste hastigheter.

Kanskje en misvisning på 0,3 knop på topphastighet. (Det varierer litt) Har sett det helt likt flere ganger også

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Maritim og mange andre båtutstyrsbutikker selger knopmålere som virker etter trykklogg prinsippet. Dvs. det går en plastslange fra en liten finna festet bak på skroget og fram til instrumentet. Har selv en slik av merket Faria. Viser nesten riktig i 10+ knop. Dessverre knekte jeg finna bak på båten og kjøpte en annen en Faria sin da den skulle være lik og var billigere, da økte unøyaktigheten litt.

Link to post
Jeg har hatt 3 Yamaha knopsmåler som viser det samme som gps i de fleste hastigheter.

Kanskje en misvisning på 0,3 knop på topphastighet. (Det varierer litt) Har sett det helt likt flere ganger også

Det er jo slik at en logg ('knopmåler') gir deg farten gjennom vannet, mens GPSen gir deg farten over bunnen. Vannet flytter seg som oftest i forhold til bunnen. Så det er normalt at GPS og logg viser ulik fart.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Det jeg prøvde å si er at de stort sett har en nøyaktighet som ihvertfall jeg kan leve med.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Daffy: Ja, helt greit, og jeg pekte på at akkurat den forskjellen mellom loggens visning av fart og GPSens visning av fart faktisk ikke er unøyaktighet, men kommer av at man måler to forskjellige ting.

Som i omkvedet i e lokal vise:

Snekka gjør fem - ælva gjør tre - jæ vinner med to, og det klarær sæ, det.

Loggen vil vise 5 knop, og de to knopene vises på GPSen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Jeg har trykklogg (Faria tror jeg) som er koplet på undervannshuset på motoren. Ingen utslag overhode under 10 knop og tildels enormt feilvisning i høy fart. Denne feilvisningen er ikke konstant, og kan ofte også vise seg ved at nåla vandrer under jevn fart. Viser uansett alltid mindre enn TomTom`n (Bil-gps) når jeg har med denne. Antar at trimming av motoren, og dermed plassering / vinkling av giver-hullet påvirker resultatene endel. Regner derfor med at bruk av den originale giver-finnen hadde gitt bedre nøyaktighet, men regner egentlig også med at den ikke hadde blitt sittende så lenge da båten blir satt ut / tatt opp på henger for hver gang den er i bruk.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Har du sjekket at det er helt åpent i slangen din?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...