Platt Startet 14.April.2004 Del på Facebook Startet 14.April.2004 Hei. Lurer litt på hvor stor motor en 29 fot plattgatter MÅ ha? Hvis man er fornøyd med "snekkefart", klarer det seg da med en 30hk diesel på denne båten? Har sjekket litt rundt og de fleste lignende båter jeg har sett har 70++... Ifølge eier gjør båten 7-8 knop med nåværende motor. Litt informativ synsing utbedes! Frank A. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Hvor stor motor har båten nu da? Jeg vil tippe at du får bra fart (8 - 10 knop) med ca 50 hk. Hvor stor motor båten MÅ ha avhenger vel mer av deg, enn det gjør av båten. Jeg er fornøyd med 8 - 10 knop, men er du? Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Platt Svart 14.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2004 Burde kanskje vært litt klarere: båten har i dag en 30hk diesel motor. Det holder for meg med 7-10 knop, men, grønn som jeg er , trodde jeg kanskje at en så "liten" motor ville slite litt med en såpass stor båt? Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Dette er virkelig flotte skrog. Er det Furuholmen? Hadde ei på 26 fot, denne stod det en Volvo B 18 maskin i. Denne var på 48 hk. På fullt gikk jeg 11 knop og 9 på marsj. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 14.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2004 Det skal visstnok være en Furuholmen, ja. Har egentlig kjøpt denne båten "usett" pr. tlf. og gjort en muntlig avtale med selger. Men jeg tar ingenting for gitt før den står pent i hagen, klar for pussing! Men det var dette med motor str. da. Regner med at 30hk klarer seg bra?? Mulig dumt spørsmål, men....Flere innspill ang. motor? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Hei Frank, Kjekk båt, selv om jeg kanskje har mine tvil om Furuholmen har hatt så meget med den å gjøre.... Før jeg mener noe om kraftbehov og HK hadde det vært bra å se et bilde aktenfra, tatt så pass lavt at bunnfasongen viser. Har du noe slikt tilgjengelig? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Platt Svart 15.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2004 Hei Frank, Kjekk båt, selv om jeg kanskje har mine tvil om Furuholmen har hatt så meget med den å gjøre.... Før jeg mener noe om kraftbehov og HK hadde det vært bra å se et bilde aktenfra, tatt så pass lavt at bunnfasongen viser. Har du noe slikt tilgjengelig? mvh Poseidon Furuholmen eller ikke spiller ikke så stor rolle for min del. Det var forrige/nåværende eiers utsagn. Båten har tidligere hatt en 60hk, men denne ble byttet ut med en lite brukt Ford 30hk etter et motorhavari. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Båten har tidligere hatt en 60hk, men denne ble byttet ut med en lite brukt Ford 30hk etter et motorhavari. Hei igjen, Bildet er jo ikke helt entydig, men det gir et inntrykk av at bunnen krummer oppover ettersom den kommer akterover mot speilen. Det svært "flapset" som er satt på bidrar til å forsterke oppfatningen om at den nok kan ha en tendens til å grave ned akterenden fremfor å "slippe sjøen". Min oppfatning er derfor at med 30HK på propellen kommer du til få en fart i området 8 knop og du har trolig lite ekstra å hente om du dobler eller tredobler denne effekten, kanskje opp til 9 eller 10 knop - med betraktelig mer støy og vibrasjoner ombord. Lykke til med prosjektet! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JRK Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Hei, Tror faktisk også at denne gjør 7-8 knop. Spørmålet om motorstørelse gjelder vel like mye om hvor du skal bruke båten. Så lenge båten går i smult farvand er dette helt sikkert nok, men jeg ville vært litt mer betenkt i flere meters bølger og/eller vind. Da ramler fart fort ned på noen få knop. Selv seiler jeg ofte i 6-7 knop innaskjærs og synes det er helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 15.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2004 Takker for svar så langt. Som sagt er "snekkefart" helt greit. Poenget mitt var om en så liten motor kunne bli "overbelastet" på noen måte av å skulle skyve en så stor båt. Mange snekker har jo liten motor/hk, men jeg var ikke sikker på om det evt. var annerledes på en plattgatter i forhold til annen type skrog. Da er saken biff! Har som sagt gjort avtale med selger og håper kjøpet/frakt går i orden. Dama ligger i Odda og skal fraktes til Vestfold. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 ..... Poenget mitt var om en så liten motor kunne bli "overbelastet" på noen måte av å skulle skyve en så stor båt. .......Dama ligger i Odda og skal fraktes til Vestfold. Hei igjen Frank, En båtmotorinstallasjon skal være dimensjonert for kontinuerlig belastning, time etter time, døgn etter døgn. Om du går en time med marsjfart eller 100 timer med marsjfart gjør sånn sett ingen stor forskjell. Strekningen Odda - Vestfold er ca 350 nautiske mil med variert, stort sett beskyttet kyst og det kan helt sikkert bli en fin tur i lagelig vær. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Platt Svart 15.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2004 Hvis kjøpet går i boks, tror jeg nok ikke jeg skal legge ut på en slik tur. Har riktignok tatt båtførerkurs, men tror jeg skal "leke" meg litt mer innaskjærs før en evt. langtur! Prøver å være litt ydmyk i forhold til naturkreftene kontra kunnskapene! Lengste tur hittil var da vi hentet forrige snekke i Fredrikstad og kjørte henne hjem til Horten. Det ble en veldig "på sparket"-tur, uten kart, uten kikkert, uten erfaring, kun ekkolodd og godt humør. Turen gikk fint, men kanskje ikke så smart! Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Jeg i min lille uvidne værden om motorer sitter her og lurer på om det er bare så enkelt som å bytte motor til noe større. Bør man ikke også bytte propell for å få full utelling av HK'ene? Etter å ha følgt med en stund på dette forumet har jeg kommet til en forståelse om at stigningen på propellen er en matematisk utregning der bl.a. HK og turtall spiller inn, eller tar jeg helt feil? Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 19.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2004 Hei Frank, Kjekk båt, selv om jeg kanskje har mine tvil om Furuholmen har hatt så meget med den å gjøre.... mvh Poseidon Tja...det viste seg at den ikke var sååå fin som vi først trodde! Var forberedt på litt oppussing, men her ser det ut til at hele overbygget og dekk bør byttes. Etter litt "synsing" fra bastard30000 (takker og bukker) og litt diskutering på hjemmefronten, har vi bestemt oss for å droppe det. ..og vi er igjen på leting etter større båt! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.April.2004 Del på Facebook Svart 19.April.2004 .......Tja...det viste seg at den ikke var sååå fin som vi først trodde! .......... Huff - dette var ikke noe oppløftende syn, nei! Det må nødvendigvis ligge noen år mellom bilde i ditt første innlegg og det siste bilde du har lagt ut, Frank A. ? Er det henholdsvis selgers bilde og så kjøpers bilde av samme båten? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Platt Svart 19.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2004 Huff - dette var ikke noe oppløftende syn, nei! Det må nødvendigvis ligge noen år mellom bilde i ditt første innlegg og det siste bilde du har lagt ut, Frank A. ? Er det henholdsvis selgers bilde og så kjøpers bilde av samme båten?Nei, de første bildene her var de som lå i annonsen!Ba om bilder som viste båten pr. i dag, og fikk tilsendt de siste her. Hadde selger lagt ut disse i annonsen, hadde både han og jeg spart oss for mange telefoner og unødig bryderi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.