Jump to content

Varm propellaksling i Nidelv 24


Nidelv80

Recommended Posts

Propellakslingen min blir varm under kjøring. Den holder ca 50 grader. Jeg har en, for meg, litt spesiell type pakkboks fra VP. Den består bare av en gummihylse som jeg må bikke opp og sprøyte fett inn i. (se bilde). Er det vanlig at akslingen blir så varm?

Har vært under båten og sjekket om det var noen hull for vann som var grodd igjen men det var ingen hull der.

Har også en dunke lyd når jeg belaster motoren over 2000 rpm, som jeg tror kommer fra akslingen. Litt usikker da det er vanskelig å lokalisere hvor den kommer fra. Mulig det har noe med saken å gjøre? Nå kjører jeg rolig slik at jeg ikke får ulyden men akslingen blir varm da også.

Noen som har erfaring med dette? vp_hylse.jpg

Redigert av Nidelv80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det rett og slett være at ditt cutlesslager er slitt (lageret som sitter innvendig i hylserøret der hvor propellakselen går ut av båten). Dette sjekker du enklest ved rett å slett kjenne etter om det er slark når du presser propellenakselen sideveis (ved propellen). Vanlig sympteom på slitt cutlesslager er "romlelyder". Og at det samtidig oppstår noe varmgang er helt naturlig. Tror ikke varmgangen skyldes volvokondomet. Videre --> du skal kun presse inn littegran fett i volvokondomet noen få ganger pr sesong - videre må du lufte saken ved sjøsetting (klem gummien sammen til det kommer vann inn). Om du har presset for mye fett inn kan du ha fylt opp hylsa med fett og dette vil ødelegge kjølingen. Hadde volvokondom pin tidligere nidelv 24 - alt jeg brute av smøring på denne var litt silikonspray ved sjøsetting. Og denne holdt tett de 700 motortimene jeg hadde min nidelv.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også slik volvokondom, og som tidligere skrevet, press på blæra og vannet kommer inn. Første gangen visste jeg ikke dette, og hadde en alvorlig romlelyd i akslingen. Dette skyltes at vannet er med å avballangserer akslingen i hylsa, og vannet kommer ikke inn om du ikke presser ut lufta med blæra.

 

Jeg har aldri brukt noe fett her!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker. Har ikke "luftet kondomen" og har også presset inn ganske mye fett er jeg redd. Skal prøve og få inn noe vann og prøve igjen. Har ingen slange inn i hylsa lengre bak.

Er forøvrig ikke noe slakk sideveis på propellen men tenkte også på dette lageret. Kan det være slitt uten at jeg kjenner noe? Propell akslingen flytter seg forøvrig under kjøring (sideveis/opp ned) med muligens opp til en 5 mm. (vanskelig å måle) Er dette vanlig? Synes ikke motoren rører seg/drar seg under belastning så tror motorfestene er ok.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er så at du har fylt opp kondomen med fett er du nok nødt til å demontere den og tørke vekk fettet, desverre! Hvis den er fylt med fett får den ikke kjøling, og vil gå varm. Disse tetningene skal kun ha en liten mengde fett på tetningene mot akslingen, ikke inne i selve kondomen. OBS: Båten må på land før du demonterer, ellers blir det veldig vått!

 

Ellers høres det ut som om du har kast i akslingen, så du bør vurdere ny aksling!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du elastisk kobling mellom aksel og gear? Hvis ikke, sjekk at koblingen ikke er løs!

Dersom akselen din begynner å slenge (5mm??) ved 2000 omdreininger tror jeg du har et resonansproblem. Hadde du dette problemet også før du fikk varmgang i akselen?

 

Du bør også sjekke klaringen i propellageret ved å bevege propellen. Prøv også å rotere propellen for hånd når gearet står i fri. Den skal da gå ganske lett rundt.

Sjekk også temperaturen langs akselen når den er varm. Er den varmest i enden ved gearet eller ved pakkboksen?

 

Det er neppe pakkboksen som kan gi så mye varme i akselen. Tror denda ville bli svidd. Holder en knapp på propellageret.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...