Nidelv80 Startet 2.September.2008 Del på Facebook Startet 2.September.2008 (redigert) Propellakslingen min blir varm under kjøring. Den holder ca 50 grader. Jeg har en, for meg, litt spesiell type pakkboks fra VP. Den består bare av en gummihylse som jeg må bikke opp og sprøyte fett inn i. (se bilde). Er det vanlig at akslingen blir så varm? Har vært under båten og sjekket om det var noen hull for vann som var grodd igjen men det var ingen hull der. Har også en dunke lyd når jeg belaster motoren over 2000 rpm, som jeg tror kommer fra akslingen. Litt usikker da det er vanskelig å lokalisere hvor den kommer fra. Mulig det har noe med saken å gjøre? Nå kjører jeg rolig slik at jeg ikke får ulyden men akslingen blir varm da også. Noen som har erfaring med dette? Redigert 2.September.2008 av Nidelv80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peppen Svart 2.September.2008 Del på Facebook Svart 2.September.2008 Dette er vel Volvo's vannsmurte hylse, samme som jeg har på min båt. Hos meg går det en vannslange inn på kondomen noe i bakkant av ditt bilde. Denne har egen skroggjennomføring og stengeventil hos meg. peppen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 2.September.2008 Del på Facebook Svart 2.September.2008 (redigert) Kan det rett og slett være at ditt cutlesslager er slitt (lageret som sitter innvendig i hylserøret der hvor propellakselen går ut av båten). Dette sjekker du enklest ved rett å slett kjenne etter om det er slark når du presser propellenakselen sideveis (ved propellen). Vanlig sympteom på slitt cutlesslager er "romlelyder". Og at det samtidig oppstår noe varmgang er helt naturlig. Tror ikke varmgangen skyldes volvokondomet. Videre --> du skal kun presse inn littegran fett i volvokondomet noen få ganger pr sesong - videre må du lufte saken ved sjøsetting (klem gummien sammen til det kommer vann inn). Om du har presset for mye fett inn kan du ha fylt opp hylsa med fett og dette vil ødelegge kjølingen. Hadde volvokondom pin tidligere nidelv 24 - alt jeg brute av smøring på denne var litt silikonspray ved sjøsetting. Og denne holdt tett de 700 motortimene jeg hadde min nidelv. Redigert 2.September.2008 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 2.September.2008 Del på Facebook Svart 2.September.2008 Jeg har også slik volvokondom, og som tidligere skrevet, press på blæra og vannet kommer inn. Første gangen visste jeg ikke dette, og hadde en alvorlig romlelyd i akslingen. Dette skyltes at vannet er med å avballangserer akslingen i hylsa, og vannet kommer ikke inn om du ikke presser ut lufta med blæra. Jeg har aldri brukt noe fett her! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nidelv80 Svart 2.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2008 Takker og bukker. Har ikke "luftet kondomen" og har også presset inn ganske mye fett er jeg redd. Skal prøve og få inn noe vann og prøve igjen. Har ingen slange inn i hylsa lengre bak. Er forøvrig ikke noe slakk sideveis på propellen men tenkte også på dette lageret. Kan det være slitt uten at jeg kjenner noe? Propell akslingen flytter seg forøvrig under kjøring (sideveis/opp ned) med muligens opp til en 5 mm. (vanskelig å måle) Er dette vanlig? Synes ikke motoren rører seg/drar seg under belastning så tror motorfestene er ok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 2.September.2008 Del på Facebook Svart 2.September.2008 Jeg har aldri brukt noe fett her! Vil anbefale deg å kjøpe en liten tube med det riktige fettet hos Volvo Penta. Den varer i mange år. Skal bare trykke inn noen gram hvert år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.September.2008 Del på Facebook Svart 2.September.2008 (redigert) Hvis det er så at du har fylt opp kondomen med fett er du nok nødt til å demontere den og tørke vekk fettet, desverre! Hvis den er fylt med fett får den ikke kjøling, og vil gå varm. Disse tetningene skal kun ha en liten mengde fett på tetningene mot akslingen, ikke inne i selve kondomen. OBS: Båten må på land før du demonterer, ellers blir det veldig vått! Ellers høres det ut som om du har kast i akslingen, så du bør vurdere ny aksling! Redigert 2.September.2008 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Nidelv80 Svart 2.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2008 Takk for gode svar. Skal se om jeg klarer å få frem noe vann i det hele tatt først eller om det er for mye fett. Når det gjelder kast i akselen kan jeg muligens demontere den og få sjekket den? Noen tips hvor jeg eventuelt får gjort dette i Oslo eller omegn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 2.September.2008 Del på Facebook Svart 2.September.2008 Bør kontrolere oppretting av motoren først, og vere pinlig nøyaktig med dette. Dårlig opprettet motor kan vere årsaken til mye vibrasjoner. Dette er det enkleste og du behøver ikke å ta båten på land for å gjøre dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 (redigert) Har du elastisk kobling mellom aksel og gear? Hvis ikke, sjekk at koblingen ikke er løs! Dersom akselen din begynner å slenge (5mm??) ved 2000 omdreininger tror jeg du har et resonansproblem. Hadde du dette problemet også før du fikk varmgang i akselen? Du bør også sjekke klaringen i propellageret ved å bevege propellen. Prøv også å rotere propellen for hånd når gearet står i fri. Den skal da gå ganske lett rundt. Sjekk også temperaturen langs akselen når den er varm. Er den varmest i enden ved gearet eller ved pakkboksen? Det er neppe pakkboksen som kan gi så mye varme i akselen. Tror denda ville bli svidd. Holder en knapp på propellageret. Redigert 3.September.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Nidelv80 Svart 15.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2008 Har nå, endelig, fått "luftet kondomen" og det løste alle problem. Utrolig enkelt og greit så takker for alle tips og råd. Akslingen ble rolig, ingen lyder og ingen varmgang... Da var det bare å ta opp båten for denne sesongen og gede seg til neste, uten samme problem! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Så bra! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.