Sjøtummel Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Du trenger ikke kompasskursen inn på pcen for å la den styre autopilot etter rute. Egentlig ikke, men det er veldig kjekt dersom du vil vise kartet med kurs opp eller kombinere kart og radarbilde. Mitt råd er skaffe seg en Rabbit 3 til PC'en, om ikke det frister mer med et USB-til-RS422 adapter. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Hei, Fordelene med å få kompasskursen på PC'en er: Kompasset sender normalt med 10 Hz, og båten vil få rett retning i kartet kjappere. (Til sammenligning sender GPS'en informasjon med 1 HZ. Nettop derfor brukes kompsset og ikke GPS kurs til å styre autopiloten) Når båten ligger i ro kan båten få hvilken som helst kurs i kartet. GPS'en er avhengig av en hstighet for å kunne gi heading informasjon. Fordelen med å ha GPS kurs (COG) Har kartprogrammet mulighet for å sette opp vektorer for COG benytter man denne istedenfor kompassvektoren når du har sidevind eller strøm. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Jeg har fulgt denne tråden en stund. Det virker for meg som at forskjellige PC-programmer har noe ulik styring av autopiloten. NV-digital har tre versjoner av sin "kartplotter". Jeg synes at pro-modellen har en ganske avansert og fleksibel styring av autopilot hvor man selv kan velge hvilke NMEA setninger som er sentrale. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Nettop derfor brukes kompsset og ikke GPS kurs til å styre autopiloten) Man bruker aldri gps kurs for å styre autopiloten. Man bruker ikke kurs i det hele tatt på kartprogrammet for å styre piloten... Redigert 3.September.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Ser ut til at jeg bør koble til pinne 2 også, etter hva jeg forstår av de siste innleggene. Men nok en gang: Må jeg absolutt ha en boks type rabbit3 mellom kabel og pc hvis jeg kobler inn pinne2? Jeg tror uansett jeg skaffer den, men det tar jo noen dager å få den fra Sverige. Og jeg hadde nå tenkt å koble opp greiene i helgen da jeg skal ned til båten. Men jeg kunne jo vente med 2ern til jeg får boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Men hva nøyaktig bør jeg gjøre/skaffe meg for at ting ikke sier poff der nede ikurscomputerens NMEA kontakter? Dette er den viktigste grunnen til at jeg bruker en Rabbit 3. Fordelen ved å ha kommunikasjon som virker begge veier er at du får alle data som sendes ut. For min del betyr det at jeg kan sette opp plotteren min til å vise data fra flere instrumenter i tillegg til selve kartet. Det kan f.eks. være greit å se dybde. Jeg får også DCS-meldinger fra VHF'en opp i kartet. Redigert 3.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 4.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Bare sånn for ordens skyld - er Rabbit 3 det samme som Lemming 3 som jeg fikk tips om fra TrondT i et annet innlegg? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 (redigert) Bare sånn for ordens skyld - er Rabbit 3 det samme som Lemming 3 som jeg fikk tips om fra TrondT i et annet innlegg? Nei, nesten men ikke helt. Se her for de forskjellige "dyrene" TrondT Red: Hvis du leser på Rabbit 3 så ser du at de bruker ditt ønsket bruk som eksempel. Redigert 4.September.2008 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
JRK Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Man bruker aldri gps kurs for å styre autopiloten. Man bruker ikke kurs i det hele tatt på kartprogrammet for å styre piloten... Det spørs hva du mener med å styre. GPS signalet brukes or å styre cross track error på autopiloten. Headingen på båten styres av kompass og ratesensor om man har det. Om man kjører en rute vil autopiloten lese XTE fra GPS'en og korrigere for denne feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 GPS signalet brukes or å styre cross track error på autopiloten. Gps posisjonen brukes ja, men ikke kursen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Med all mulig respekt: Autopilotem må på en eller en annen måte få greie på hva den skal gjøre. Med autopiloten i standalone er det greit. Trykk på "auto" og den bruker den kursen den styrer i øyeblikket uten at den bryr seg om hva det er. Den vil styre rett fram, og aldri finne målet dersom det er det minste strøm eller vind. Men sett at man styrer 100 grader, og at kursen man skal styre er 90 grader når man setter autopiloten i "nav" modus. Dette må autopiloten få greie på på ett eller ett annet vis. BWC telegrammet vil fortelle den hvilken kurs den skal styre. Benyttes kun dette telegrammet vil den alltid finne målet, men den vil styre i en bue dersom det er det minste strøm eller vind. Og derfor styrer den vha XTE telegrammet når den først har satt igang. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Her har du en enkel kobling for gps. Se link: https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17930/connector.gif Om du er elektronikk kyndig kan du enkelt lage en converter som tilpasser signalene til riktig nivå. Se link: https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17930/converter.gif Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
JRK Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Her har du en enkel kobling for gps. Se link: https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17930/connector.gif Denne er jeg litt skeptisk til, se innlegg tidligere i tråden Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Den er en strømsløyfe, og det er ikke så bra å bruke en utgang til for mange listners. Kanskje greitt å være litt forsiktig med begrepet "strømsløyfe", om man dele en strømsløyfe i to vil man i teorien ha halve strømmen i hver av dem, (og derved "halve" signalet) - noe forenklet sagt. :-) BjA Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Kanskje greitt å være litt forsiktig med begrepet "strømsløyfe",om man dele en strømsløyfe i to vil man i teorien ha halve strømmen i hver av dem, (og derved "halve" signalet) - noe forenklet sagt. :-) BjA Om vi snakker om NMEA fysisk grensesnitt, så er denne laget spesielt for å drive flere, ca.5 listeners. Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Enig med du i det, men det forandre likevel ikke mitt poeng. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Om du er elektronikk kyndig kan du enkelt lage en converter som tilpasser signalene til riktig nivå.Se link: https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17930/converter.gif Om du er elektronisk kyndig så vet du at en enkel TTL til RS-232 konverter egentlig ikke gir deg det du skal ha (men det stemmer at denne saken virker i den del tilfeller). Om vi snakker om NMEA fysisk grensesnitt, så er denne laget spesielt for å drive flere, ca.5 listeners. Om vi begrenser oss til NMEA0183 så åpner vel den for flere fysiske (elektriske) grensesnitt. (Holder vi oss til EIA-422 så skal vel denne klare å drive 10 lyttere om jeg ikke husker feil.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.